رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: خانواده یک واحد اجتماعی نیست و جنس خانواده با اجتماع تفاوت دارد.
به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد در همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده ، افزود: خانواده عرصه بسیار مهمی است و در ذیل این عرصه نقش افراد معنی مییابد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهارکرد: مسئله سبک زندگی ظاهرا مقولهاینو قلمداد میشود که اولین بار از طرف آدلر مطرح شد و شاگردان او این مقوله را بسط دادند. البته گاهی اوقات گفته میشود که ماکسوبر به این موضوع پرداخته است. این در حالی است که سبک زندگی همزاد انسان است و قالب و شیوهای محسوب میشود که به طور متعارف در مواجهه با عرصههای حیات رعایت میشود و در شخصیت آدمی ظهور میکند.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: ممکن است فردی بگوید که نظریهای شدن این مباحث به متفکران شرق یا غرب برمیگردد. این در حالی است که انسان بدون آن که سبک زندگی تعریف شدهای هر چند به طور ناخودآگاه نداشته باشد، نمیتواند زندگی کند، بنابراین سبک زندگی پدیده نوظهوری نیست.
رشاد با بیان اینکه درباره تقسیم عرصه حیات، الگوهای گوناگونی ارائه شده است، اظهارکرد: در جامعه ما در کمال تاسف الگوی پارسونزی رایج است، اما این الگو یکی از پراشکالترین الگوهای حیات است و سکولار محسوب میشود.
وی در ادامه اظهارکرد: عرصههای حیات به انواع رفتارهای انسانی مربوط است و میتوان رفتارهای انسان را با معیارهای مختلف تقسیم کرد. مانند معیار تعلق خمس که به شان شخص در جامعه برمیگردد.
وی با اشاره به موضوع فعل و ساحت عمل، گفت: گاهی اوقات منشا فعل و انگیزه آن سبب عوض شدن احکام میشود. به عنوان نمونه نماز شب یک فعل باارزش است، اما اگر به قصد ریا انجام شود، حرام است. جدا از موضوع فعل و ساحت عمل، ابزار و مجاری فعل نیز مهم است، چرا که ابزار درونی یا بیرونی منشا پیدایش فعل است. احکامی که مربوط به انواع افعال است، از این جهت قابل تقسیم است. به عنوان نمونه آیا سلطه حکم از بایدها و نبایدها سرچشمه میگیرد یا ارزشمدار است. اینجا حقوق و اخلاق پدید میآید.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به الگوی ارائه شده از سوی امام صادق (ع)، اظهارکرد: بر اساس این الگو، عرصههای حیات به چهار ساحت مواجهه با خالق، مواجهه با خود، مواجهه با خلق و مواجهه با خلقت تقسیم میشود. این موضوع از گوهر دینی برخوردار است و مانند الگوی پارسونزی فارغ از خلقت و خالق نیست.
رشاد افزود: ممکن است در فضای فکری کنونی ایران افراد به ضلع دیگری برای حیات و مناسبات آن در نظر گیرند و این ضلع مواجهه با خلیفه الهی و مقوله خلاقت و حکومت است.
وی در ادامه گفت: این حوزه جزو مواجهه با خلقت است، چرا که موضوع خلافت الهی چه از سوی معصومان، چه فقهیمان تداوم الهی است و نه مردم و نه فقیه عادل، ولایت ذاتی ندارند. بنابراین زیرمقوله مواجهه با خالق قلمداد میشود.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تعاریف سبک زندگی، اظهار کرد: تعاریف گوناگونی برای سبک زندگی ذکر شده است. سبک زندگی به معنی آن تحقق عینی اسلام در همه ابعاد در عرصه حیات انسان است.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس تعریف دیگری، سبک زندگی تعریف صرف رفتارهای تهذیبی و تکلیفی به مقتضای عبودیت است. عبودیت از تراوشات ربوبیت است. هر کسی که به عبودیت متصلتر باشد، سمت خلافت در او عینیت و فعلیت یافتهتر است.
رشاد، رعایت سبک زندگی اسلامی را تحقق خلافت الهی دانست و گفت: الگوی سبک زندگی اسلامی، تحقق عبودیت و تجلی یافتن آن در حوزه تکلیف و تهذیب باید باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: از اخلاق بسیار غفلت کردهایم و حوزه و دانشگاه در این زمینه کوتاهی کرده است. به عنوان نمونه صدها درس فقه و اصول خارج داریم اما یک درس فقهالاخلاق نداریم و کمتر مجتهد اخلاق داریم. از سوی دیگر یک پارلمان حقوقی داریم، اما یک پارلمان اخلاق نداریم.
انتهای پیام