/بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/

سخنرانی مدعوینی از عراق، سودان و اندونزی

آیت‌الله سید عمار ابورقیف از علمای برجسته عراق، عبدالرحیم بن علی عضو شورای عالی مجمع تقریب و مشاور رییس‌جمهور سودان و یکی از علمای برجسته اندونزی در کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی کردند.

آیت‌الله سید عمار ابورقیف از علمای برجسته عراق، عبدالرحیم بن علی عضو شورای عالی مجمع تقریب و مشاور رییس‌جمهور سودان و یکی از علمای برجسته اندونزی در کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه‌ی بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، یکی از علمای اندونزی با بیان این‌که متاسفانه در زمانی به سر می‌بریم که اختلافات بین مسلمانان وجود دارد، اظهار کرد: اختلافات جای رحمت را گرفته است. در مسائل دینی و فقهی ما اختلاف داریم ولی اختلافات به حدی نیست که خیلی مهم باشد.

وی ادامه داد: قرآنی که بر مسلمانان نازل شده به شکل‌های گوناگون، شیعه و سنی را دعوت به وحدت کرده است. قرآن مجید در سال‌های طولانی نازل شده ولی آیات مهمی برای وحدت دارد.

این عالم اندونزیایی با بیان این‌که برای هر آیه یک سبب و علتی بوده است، گفت: باید علت اختلافات را پیدا کنیم و این همایش و اجلاس می‌تواند نقش مهمی در وحدت داشته باشد و از همین جا سلام 220 میلیون مسلمان اندونزی را به مردم ایران و این کنفرانس می‌رسانم.

در ادامه‌ی این مراسم، آیت‌الله سید عمار ابورقیف از علمای برجسته‌ی عراق اظهار کرد: امیدواریم این گفتمان‌ها بتواند اثربخش باشد و در جهت ایجاد وحدت کمک کند.

وی ادامه داد: طایفه‌گرایی باید از بین برود و باید روی مسائل یک بررسی درست داشته باشیم. طایفه‌گرایی مانند یک آنفلوانزا نیست که با تجویز دارو از بین برود. باید دلیل مشکلات را پیدا کنیم.

این عالم برجسته‌ی عراق خاطرنشان کرد: در این امر شکی نیست که بین بعضی از مسائل اختلاف داریم ولی این امر نباید موجب کشتار افراد شود. ما تقریب بین مذاهب را داریم و باید روی نقاط مشترک تاکید کنیم.

سید عمار ابورقیف خاطرنشان کرد: ما باید در یک جلسه مهم‌ترین مسائلی که باعث اختلاف می‌شود را روی یک میز بگذاریم و یک مدیریت حکیمانه به کار ببریم؛ چرا که حکمت در عمل یک کار ضروری است.

وی با بیان این‌که ما باید اشکالات را به هم نزدیک کنیم تا راه حل مسائل را بیابیم، اظهار کرد: این‌که ما روی واقع‌گرایی کار کنیم گاهی اوقات باعث اختلافات جبران‌ناپذیری می‌شود. تقریب بین مذاهب نیاز به یک فراخوان اخلاقی دارد.

این عالم عراقی در پایان با اشاره به وضعیتی که در حال حاضر عراق دارد و دچار طایفه‌گرایی شده است، گفت: ما در عراق یک مرحله‌ی بسیار حساس و تاریخی را می‌گذرانیم و در چارچوب مسائل حاکمیت باید تقریب داشته باشیم و پیچیدگی‌ها را در نظر بگیریم تا به وحدت دست پیدا کنیم.

در ادامه‌ی این مراسم، عبدالرحیم بن علی عضو شورای عالی مجمع تقریب و مشاور رییس‌جمهور سودان با تشکر از تلاش‌های مجمع تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام والمسلمین اختری اظهار کرد: ما باید از این کنفرانس‌ها در جهت ایجاد وحدت استفاده کنیم. ما در 20 سال گذشته شاهد پیشرفت علمی زیادی بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرآن یک حکم محکمی است که مذاهب اسلامی باید گرد آن جمع شوند و اختلافات بی‌اساس را نادیده بگیریم.

این عضو شورای عالی مجمع تقریب تصریح کرد: قرآن برای ایجاد وحدت خیلی مهم است و بهتر است به جای دامن زدن به اختلافات، به نوشته‌هایی که در این اجلاس‌ها جمع می‌کنیم تاکید کرده و موضوع سنت را درست بررسی کنیم.

وی با بیان این‌که مشترکات زیادی بین مذاهب و فرق وجود دارد، گفت: بهتر است در مذهب و مسائل عبادی و فقه مبتلا به دنیاگروی نشویم و اختلافات جزئی که به ضرر ما است را کنار بگذاریم.

عبدالرحیم بن علی در ادامه با بیان این‌که باید کارهای مجمع را ارزیابی کنیم، افزود: این مکاتب و فرق جدیدی که از غرب به جامعه‌های ما تزریق شده باعث اختلافات می‌شود و جامعه‌ی اسلامی را دچار دودستگی می‌کند و ما باید در همه‌ی مسائل مذهب متحد شویم و به دنبال مسائل دنیوی نباشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110905637
  • خبرنگار : 71461