اظهارات اراکی، خرمشاد، اختری، قاضی‌عسگر و ... در نکوداشت آیت‌الله تسخیری

آیت‌الله اراکی، محمدباقر خرمشاد، محمدحسن اختری، قاضی‌عسگر و ... در نکوداشت آیت‌الله تسخیری سخن گفتند.

آیت‌الله اراکی، محمدباقر خرمشاد، محمدحسن اختری، قاضی‌عسگر و ... در نکوداشت آیت‌الله تسخیری سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در نکوداشت بین‌المللی آیت‌الله تسخیری که شنبه شب در محل هتل پارسیان آزادی برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری یک عمر در انتظار هجوم دشمن و تقدیم جان در مبارزه علیه ظلم بوده‌اند.

وی گفت: اگر بگوییم که در عراق نخستین کسی که شعله انقلاب را برافروخت آیت‌الله تسخیری بود، ‌مبالغه نکرده‌ایم و این مهم با سراییدن اشعار عربی برای دسته‌جات عزاداری امام حسین (ع) در سال 49 در کشور عراق رخ داد که در ادامه باعث شد که این شعله برافروخته شده و آیت‌الله تسخیری رهبری شورش علیه آن حکومت را بر عهده بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری از آن روز تاکنون یک نفس در جهت جهاد علیه ظلم در عراق و ایران و تمام جهان و نیز رساندن صدای ترویج ناب دین و راه و مکتب پیامبر جهاد کرده‌اند.

اراکی اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری دارای حضوری مثمرثمر در حوزه درس بزرگانی چون آیت‌الله مطهری و آیت‌الله العظمی وحید خراسانی بود و در مورد سایر استادان بزرگی که محضر آنان را نیز درک کرده این‌چنین بود.

وی گفت: آیت‌الله تسخیری در حوزه‌های کلان تفسیر، مباحث گوناگون علمی و ژرف‌نگری به آیات قرآنی دارای تبحر بسیاری هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: از دوران نجف تا ایران آیت‌الله تسخیری برای امام و انقلاب یاری مطمئن در تمامی عرصه‌ها بودند و در برخی عرصه‌ها تنها صدا و پیامی که به گوش دیگران می‌رسید صدا و پیام آیت‌الله تسخیری بوده است.

اراکی گفت: ‌در عرصه تقریب بین مذاهب اسلامی نیز پس از آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، کسی که توانست این امر را به عرصه‌های گسترده‌ای منتقل کند و در این عرصه به مرحله نظریه‌پردازی پرداخته و به بحث امت واحده اسلامی بپردازد آیت‌الله تسخیری بود که بر اساس نیاز به این موارد بیشترین همت را داشته است.

وی گفت: در جهان اسلام هیچ کشور و مجموعه‌ای این میزان ذخایر علمی در عرصه نظریه‌پردازی جهت وحدت اسلامی که در کشور ما وجود دارد را دارا نیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: نظریه وحدت اسلامی و امت واحده اسلامی و راهکارها و موانع آن از جمله مواردی است که پیرامون آنها مجموعه‌ای کامل و همه‌جانبه در حال حاضر در دست داریم که این‌ها از جمله زحمات آیت‌الله تسخیری بوده است.

اراکی اظهار کرد: از جمله دیگر کارهای بزرگ آیت‌الله تسخیری، ایجاد توسعه و ترویج گفتمان تقریب در جهان به ویژه در جهان اسلام بوده است.

وی افزود: قبل از آیت‌الله تسخیری نه تقریب مذهب و نه تقریب ادیان به صورت گسترده بیان نمی‌شد و دستاورد ایشان، جهانی کردن و جهانی ساختن گفتمان تقریب حتی در دیگر ادیان بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز اگر شاهد هستیم که پادشاه عربستان می‌گوید که در ریاض مجمعی برای گفت‌وگوی میان مذاهب راه‌اندازی کنیم این از دستاوردهای آیت‌الله تسخیری است، زیرا عربستان کشوری است که ورود حتی کتب منطق به آن ممنوع است.

اراکی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم رهروی خوبی برای آیت‌الله تسخیری باشیم.

بنابراین گزارش، اسقف سرکیسیان اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری تمام زندگی و شخصیت خود را وقف تمام جهانیان کرده و به همین دلیل تمام جهان به وی عشق ورزیده‌اند.

رییس خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال ایران با بیان این‌که «برخی در حال حاضر با تروریسم مبارزه می‌کنند ولی در حال حاضر خود در پی تروریسم هستند» گفت: من معتقد هستم در کشوری که مردم آن دوستدار زندگی به همدیگر هستند، آنان تمام دشمنی‌ها را دور خواهند کرد و من مطمئن هستم که آنان در مبارزه علیه تروریسم موفق می‌شوند.

بنا بر این گزارش، مولوی ‌محمد ‌اسحاق‌مدنی در این مراسم اظهار کرد: کسانی که عمل صالح انجام می‌دهند خداوند محبت آنان را در دل افراد صالح می‌اندازد.

وی افزود: من در تمام طول زمانی که با آیت‌الله تسخیری آشنا بوده و با وی همراه بوده‌ام شاهد عمل به تکالیف شرعی، علمی، اخلاقی و شئون انسانی از سوی ایشان بوده‌ام.

مشاور رییس‌جمهور در امور اهل تسنن اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری به همان میزان که در دل شیعیان محبوب هستند در دل اهل تسنن و دیگر مذاهب و ادیان نیز به همین میزان محبوب هستند.

اسحاق‌مدنی با بیان این‌که «استکبار جهانی در پی ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و انسان‌ها و انداختن آنان به جان یکدیگر است» گفت: آیت‌الله تسخیری با پشتوانه قوی، قدرت بیان و توفیقاتی که خداوند به ایشان داده است در برابر استکبار ایستاده و در پی وحدت است.

مشاور رییس‌جمهور در امور اهل تسنن گفت: برخی از افرادی که بدون فکر نسبت به سخنان آیت‌الله تسخیری واکنش نشان می‌دهند و دارای افکاری کودکانه هستند و مقاصد شریعت اسلام را نمی‌دانند به ایشان زخم زبان می‌زنند، ولی در عین حال آیت‌الله تسخیری آنچه که مصلحت شریعت است پیگیری می‌کند و در این مسیر از دشمنان و دوستان نادان اسلام هراسی ندارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم محمدباقر خرمشاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با طرح این سوال که ما انسان‌ها در برابر چه کسانی سر تعظیم و تکریم فرود می‌آوریم؟ گفت: ‌یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به این پرسش داد این است که ما در برابر افرادی اینگونه رفتار می‌کنیم که در برهه‌ها و مواقعی موفق هستند که بسیاری از ما و امثال ما در آن مقطع و برهه موافق نیستیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله تسخیری به تنهایی دارای خصایلی هستند که دارا بودن هر یک از آنها، ایشان را مستوجب تکریم می‌کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آیت‌الله تسخیری تاکنون صدها مقاله و ده‌ها کتاب به رشته تحریر درآورده‌اند و در اقصی نقاط جهان صدها سخنرانی ارائه داده‌اند که در هر کدام از آنها با روانشناسی افراد مختلف مطالب خود را بیان کرده‌اند.

خرمشاد که به عنوان مرد اجرا و عمل از آیت‌الله تسخیری یاد می‌کرد، اظهار کرد: ایشان موسس معاونت بین‌الملل در سازمان‌های مختلفی در سطح نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

وی گفت: همه‌ی عالمان دینی توان اجرا ندارند، ولی آیت‌الله تسخیری در این عرصه نیز موفق بوده است و می‌توان از ایشان به عنوان یک رجل دیپلمات موفق تقریبی نام برد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آیت‌الله تسخیری در دیپلماسی، مرد عرصه‌های سخت و جلسات دو و چندجانبه در زمان گره‌خوردگی مباحث بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق نیز در این مراسم اظهار کرد: ما در این مراسم در مورد شخصیتی صحبت می‌کنیم که وی فردی ناشناخته نیست.

وی اظهار کرد: کسانی که بین علم و عمل را جمع می‌کنند افراد کمی هستند، زیرا بیشتر نظریاتی که در عرصه تئوری‌پردازی وجود دارد بیانگر این است که افراد تئوریک باید جدا از افراد اجرایی عمل کنند، ولی آقای تسخیری هم در عرصه تئوری و هم در عرصه عمل فردی موفق بوده است.

نخست‌وزیر سابق عراق اظهار کرد: ملت عراق، آیت‌الله تسخیری را فردی مبارز و زندانی در شکنجه‌های مستکبرانه می‌شناسند.

جعفری در ادامه با اشاره به ضرورت تقریب مذاهب اسلامی،‌ گفت: ‌از میان شش هزار و 236 آیه قرآن حتی یک آیه مسلمانان را دعوت به تفرقه نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری دارای چند ویژگی از جمله جامعیت علمی، روشنفکر دینی و متعبد به دین اسلام هستند.

وی اظهار کرد: شهید مطهری به دلیل جامعیت علمی آیت‌الله تسخیری احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل بوده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که «آیت‌الله تسخیری طرفدار اسلام اعتدالی بوده و هستند» گفت: شخصیت آیت‌الله تسخیری با تغییر زمان، تغییر نکرده است.

قاضی‌عسگر اظهار کرد: در طول 40 سال آشنایی با آیت‌الله تسخیری ندیده‌ام که ایشان احساس خستگی کنند و در این سال‌ها همواره کم‌خطا یا بی‌خطا بوده‌اند.

وی با بیان خاطره‌ای مبنی بر اینکه یکی از علما در سفری آیت‌الله تسخیری را جهت حضور در مجمع‌الفقه همراهی می‌کرد و سخنرانی وی در این مجمع باعث اعتراضاتی به وی شد، گفت: این در حالی است که چنین موردی برای آیت‌الله تسخیری رخ نداده و ایشان همواره با رعایت مباحث مختلف به سخنرانی در مجامع گوناگون پرداخته‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری همواره پیرو امام و رهبری و مروج افکار آنان و معتقد به تقریب میان مذاهب و ادیان توحیدی بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌البیت (ع) نیز با بیان این‌که «آیت‌الله تسخیری وجود خود را برای خدا و در راه خدا فدا کرده است» گفت: در حال حاضر کسی نیست که بتواند نقش، فعالیت و تلاش ایشان را از خود نشان دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌البیت (ع) گفت: عظمت یک انسان به تاثیری است که می‌تواند در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110805213
  • خبرنگار :