صنعت چاروق‌دوزی رو به افول است

یک چاروق دوز با بیان مشکلات این صنعت، گفت: صنعت چاروق‎دوزی رو به افول است.

یک چاروق دوز با بیان مشکلات این صنعت، گفت: صنعت چاروق‎دوزی رو به افول است.

"علی رضایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، ابراز کرد: تعداد چاروق دوزان در استان روز به روز کم‎تر می‌شود و به دلیل مشکلات نقدینگی موجود و عدم فروش محصولات واحدهای موجود نیز رو به تعطیلی می‎روند. اولین مشکل به دلیل گران شدن مواداولیه صنعتگران قادر به تهیه مواداولیه نیستند.

وی افزود: وجود برخی محدودیت‌ها بر صادرات کالا تاثیر گذاشته است و با وجود اینکه قبلاً به کشورهای آذربایجان و ژاپن صادرات چاقو وجود داشت ولی هم‎اکنون به دلیل محدودیت و افزایش قیمت ارز، این صادرات متوقف شده است به گونه‎ای که به مدت یک سال هیچ صادراتی به کشورهای دیگر وجود نداشته است.

رضایی خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش که ورود توریست داخلی به زنجان زیاد بود فروش داخلی چاروق هم خوب بود ولی همزمان با گران شدن بنزین مسافرت و توریست داخلی در کشور کاهش یافته و فروش داخلی چاروق نیز به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: قدمت چاروق‎دوزی در استان زنجان به زمان صفویه برمی‌گردد که با تاسیس بازار زنجان و بازار چاروق دوزان این صنعت از سلطانیه به شهر زنجان وارد شده است . در گذشته 20 چاروق دوز در استان وجود داشتند که هم‎اکنون از استادکاران این رشته فقط یک نفر باقی مانده است و باید در پی احیاء این رشته بود.

این چاروق‌دوز تصریح کرد: برای جلوگیری از افول این رشته باید حمایت‎های ویژه‎ای به‌خصوص در رابطه با آموزش آن شود زیرا هنرآموزان این رشته به دلیل مشکلات مالی وارد بازار کار نمی‌شوند و فقط حدود 50 درصد هنرآموزان وارد بازار کار در این رشته شده‎اند که بیشتر این تعداد نیز خانم‎هاست هستند.

وی اعلام کرد: از 2 سال پیش چاروق دوزان نیز در جمع مشاغل خانگی بیمه شدند به نظر می‌رسد با حمایت از چاروق‎دوزان مانند در نظر گرفتن جای ثابتی برای فروش، وضعیت فروش را بهتر می‎کند. ولی باید در نظر گرفت که کار کردن در یک چنین مکانی محدودیتی برای ساعات کار وجود نداشته باشد زیرا یک صنعتگر که در حوزه صنایع دستی فعالیت می‎کند باید حداقل 12 ساعت در روز کار کند.

رضایی افزود: از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یک بسته‎بندی شکیل برای صنایع دستی از جمله چاروق در نظر گرفته شد که 6 ماه پیش وعده دادند این بسته در اختیار صنعتگران قرار داده شوند ولی با وجود ساخته شدن، این بسته‎ها در اختیار صنعتگران قرار نگرفت.

وی گفت: برای رونق به این صنعت به سلیقه مشتری توجه زیادی شده است و این چاروق‎ها از 4 نوع به 14 نوع افزایش یافتند و قیمت آنها بین 10 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغیر است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 91110402971
  • خبرنگار :