حضور آزادنه افراد در کاخ بی‌نگهبان «بهرام پنجم»

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت:چرای گوسفندان و یادگاری‌نویسی در محوطه‌ی کاخ ساسانی سروستان کم بود،غفلت نگهبان هم به آن، اضافه شده است.

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت:چرای گوسفندان و یادگاری‌نویسی در محوطه‌ی کاخ ساسانی سروستان کم بود،غفلت نگهبان هم به آن، اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کاخ ساسانی سروستان در استان فارس با حدود 25 هکتار وسعت یکی از بناهای ارزشمندی است که به «بهرام پنجم» تعلق دارد. تابستان امسال گزارش‌هایی درباره‌ی یادگاری‌نویسی روی بخش‌های مختلف این مجموعه و چرای گوسفند در آن منتشر شد ولی گویا هنوز شرایط مناسبی در این مجموعه‌ی تاریخی برقرار نیست.

آجرها در محوطه‌ی کاخ ساسانی سروستان

دراین باره، سیاوش آریا- فعال میراث فرهنگی- گفت: چند هفته‌ی پیش به کاخ بهرام پنجم درسروستان فارس رفتم و دیدم نه تنها هنوز آثاریادگاری نویسی و رهاکردن وسایل کار در مقابل چشم بازدیدکنندگان و بی‌توجهی به این اثر تاریخی وجود دارد، بلکه جالب‌تر این بود که نگهبانی که می‌بایست در جایگاه خود به پاسداری از میراث ملی مشغول باشد، حضور نداشت. آن هم در روز تعطیلی که نسبت به دیگر روزها، گردشگر بیشتری از آنجا بازدید می‌کند.

کاخ «بهرام پنجم»

او افزود: افرادی که برای بازدید آمده بودند با آسودگی در مکان‌هایی که تابلوی خطر سقوط وجود دارد و نباید وارد شد، رفت‌و‌آمد می‌کردند که با گفت‌وگو و راهنمایی و به سختی توانستم آن‌ها را از ورود باز دارم.

وی با اشاره به اینکه این مطلب را تلفنی به معاون گردشگری استان فارس اطلاع داده‌ام، ادامه داد: در زمان برگشت، بالاخره نگهبان مجموعه را با چهره‌ای خواب‌آلود دیدم که از اتاقی بیرون آمد و این بسیار دردآور و نگران کننده است که نگهبانی که باید در جایگاه پست خود باشد با آسودگی و اطمینان به خواب فرو رفته بوده، آن هم درروز تعطیل!.

کاخ «بهرام پنجم»

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه معلوم نیست وضعیت در هنگام شیفت شب چگونه است، این پرسش را مطرح کرد که اگر این نگهبانان توجیه شده و آموزش دیده بودند و می‌دانستند که این میراث نیاکانی چه ارزشی دارد، آیا بازهم همین گونه رفتار می‌کردند؟ البته نبود نگهبان به‌جز مسائل دیگری مانند پارک شدن خودرو در نزدیکی کاخ (آن هم با وجود دیوارکشی و تعیین حریم) یا آجرهای رها شده در حریم درجه‌ی یک است که چند ماه قبل برای بهسازی آورده شده است.

کاخ «بهرام پنجم»

او ابراز امیدواری کرد که مسولان در پی چاره‌جویی برای این اثر تاریخی باشند تا از این وضعیت رهایی یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91110301851
  • خبرنگار : 71219