ندیمی: برای تحقق بانکداری اسلامی، نحوه اجرای قانون اصلاح شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین موجود در مورد بانکداری اسلامی به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه در اجرا به گونه‌ای عمل می‌شود که گویی چیزی به نام قانون وجود ندارد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین موجود در مورد بانکداری اسلامی به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه در اجرا به گونه‌ای عمل می‌شود که گویی چیزی به نام قانون وجود ندارد.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ برای تشخیص اسلامی بودن بانکداری در کشور باید چند پارامتر را در نظر بگیریم؛ اول موضوع تقنین است که ما در مورد قانون اختلاف نظری نداریم و معتقدیم قانون عملیات بانکی بدون ربا خلاف دین نیست اما در مدیریت بحث داریم. یک نوع مدیریت در بخشنامه و دستورالعمل است و یک نوع مدیریت از نوع قراردادهایی است که می‌نویسند و متاسفانه عموما به صورت یکسویه و به نفع بانک است.

وی با بیان اینکه ریسک فعالیت‌های بانکی عمدتا به مشتریان منتقل می‌شود و درصدها هم متفاوت با آنچه اعلام شده، اخذ می‌شود،‌ تصریح کرد: در واقع پولی از شما دریافت می‌کنند، وقت شما را می‌گیرند اما به پول شما سود نمی‌دهند این در حالی است که با آن پول کار می‌کنند و درجه بانک خود را بالا می‌برند و به این وسیله پاداش می‌گیرند اما سهمی به شما نمی‌دهند. مثلا وقتی چند میلیارد وام طلب می‌شود ابتدا 500 میلیون سپرده می‌خواهند و بعد از پرداخت وام می‌گویند بخشی از آن همین سپرده است سپس هم این مبلغ را نگه می‌دارند.

ندیمی اضافه کرد: در واقع روش‌ها، دستورالعمل‌ها، قراردادها و نحوه اجرا در حوزه بانکداری منتهی به تحمیل نظر، نداشتن تضامن طرفینی و همیاری نکردن می‌شود در حالی که اگر قانون به‌ماهو قانون مدنظر گرفته شود مشکلی وجود ندارد اما اینقدر برای این قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل نوشته‌اند یا در روش اجرا به گونه‌ای عمل می‌کنند که چیزی به نام قانون وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره سود مربوط به وام بانک‌ها نیز گفت: مثلا گفته می‌شود چهار، 10 یا 20 درصد سود وام است اما در عمل 40 درصد اخذ می‌شود ضمن اینکه خواب سرمایه و زمان سپرده‌گذاری نیز حساب نمی‌شود. اینکه نوع تزریق باعث شده پروژه گران‌تر تمام شود و یا تغییرات اساسی از جهت ارزی در این مدت اتفاق افتاده حساب نمی‌شود و سرمایه در گردشی که باید برای راه‌اندازی بدهند هم تعلق نمی‌گیرد.

ندیمی خاطرنشان کرد: باید قانونی بنویسیم که غیر از قوانین موجود چیزی اجرا نشود. ما باید ببینیم چه کلک‌هایی به مردم می‌دهند و بعد جلوی آن را بگیریم.

وی با انتقاد از نحوه دریافت وثیقه از سوی بانک‌ها، خاطرنشان کرد: بانک‌ها همواره در ارزیابی‌های خود به ضرر مشتری برخورد می‌کنند و معمولا وثیقه‌ها 25 تا 50 درصد قیمت بازار محاسبه می‌شود این به این معنا است که بانک حاشیه امنیت سنگینی برای خود قائل است و فرد مجبور است همواره تعریف اضافه‌ای داشته باشد.

ندیمی در پایان تاکید کرد که برای تحقق بانکداری اسلامی باید نحوه اجرای قانون اصلاح شود و نه اصل قانون.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91103017495
  • خبرنگار : 71132