محمدرضا درویشی «موسیقی مازندرانی» را در قالب یک آلبوم برای ارکستر تنظیم کرد.
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نورالله علیزاده و ابوالحسن خوشرو از خوانندگان این اثر هستند و حضور نوازندگان مطرح یکی از ویژگیهای این آلبوم است.
در دفترچهی این سیدی به قلم محمدرضا درویشی میخوانیم: «پایه و اساس این موسیقی ملودیهایی است که موسیقیدان سرشناس مازنداران، احمد محسنپور در یک شب سرد زمستانی در کوهستان آمل و در روستای چِلاب در کنار آتش با ویلن نواخت و من آنها را به نت نوشتم و برای ارکستر تنظیم کردم. شاید آن شب بهیادماندنی شب عاشورا بود و این شب حکمتی در خود داشت برای سونوشت پرپیچ و خم این مجموعه!»
این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین نوشته است: «ریشههای ملودیک این مجموعه حاصل آن چیزی است که در ذهن دقیق و پژوهشگرانهی احمد محسنپور بوده است. در آن سالها ترجیح داده شد به جای استفاده از اشعار قدیمی، شاعران طبَریگوی معاصرِ مازنداران مانند علی هاشمی چِلابی، اصغر مهجوریان نَماری و دیگر دوستان شاعر برای موسیقیِ آن شعر بسرایند و چنین شد که این ترانهها ضمن داشتن ریشههای محکم در موسیقی مناطق مرکزی و شرقی مازندران با روحیات واقعی آنزمان مردم نیز گره خورد و این پیوند همچنان تداوم یافته است.»
همایون رحیمیان، منوچهر انصاری، رضا عالمی، علی رئیسفرشید (ویلن)، نوروز یزدانی، بهروز کافی (ویلنآلتو(، کریم قربانی، همایون خسروی (ویلنسل)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، فرهاد شمس (پیکولو و فلوت)، بهروز تورانی (اُبوا)، محمود تقدسی (کلارینت و کلارینتباس)، رضا مجلسی (فاگوت)،
مسعود غریبنواز (هورن)، علیرضا شمسآبادی (ترومپت)، عباس دبیردانش (ترومبون) و محمدرضا لطفی (سهتار)، حمید متبسم (تار)، علیاکبر شکارچی (کمانچه)، جمشید عندلیبی (نی)، بیژن کامکار (دایره و دف)، منیژه علیپور و پشنگ کامکار (سنتور) برخی از نوازندگان این آلبوم هستند.
قطعات این مجموعه نیز«هرایی»، «دست نیرمه گوره»، «پلنگ سر کوه»، «پِغوم» و «دوش برار» نام دارد.
به گزارش ایسنا، این اثر اوایل دهه 60 ضبط شد و چند سال بعد به صورت کاست انتشار پیدا کرد. این مجموعه هماکنون در قالب لوح فشرده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
انتهای پیام