مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع):

رعایت اعتدال از جمله درمان‌های اسلام در مبارزه با پلیدی‌ها است

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، گفت: معنای رعایت اعتدال و میانه‌روی در زندگی توجه همزمان به دنیا و آخرت و ابعاد گوناگون زندگی آدمی است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، گفت: معنای رعایت اعتدال و میانه‌روی در زندگی توجه همزمان به دنیا و آخرت و ابعاد گوناگون زندگی آدمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرامون جایگاه اعتدال و میانه‌روی در اسلام اظهار کرد: اعتدالی که در اسلام به آن توجه شده است توجه به جوانب مختلف زندگی در موضوعات مختلف است نه اینکه یک موضوع خاص را مورد توجه قرار دهیم که به عنوان مثال می‌توان به توجه توامان به دنیا و آخرت و نیز توجه یکسان به شئونات مختلف طبیعی، فطری، عاطفی و علمی انسان اشاره کرد.

سینایی با بیان این‌که «جایگاه اعتدال در دین اسلام جایگاهی محوری است» گفت: اسلام همانطور که به نماز امر کرده، به تندرستی و ورزش نیز امر کرده است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین تاثیر رعایت اعتدال و میانه‌روی در زندگی این است که اگر کسی در زندگی خود اعتدال نداشته باشد، مانند مثلثی است که به جای آنکه بر روی قاعده خود قرار گرفته باشد، بر راس ایستاده و در چنین حالتی با یک نسیم سرنگون می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، ادامه داد: فردی که معتدل است، مانند مثلثی که بر قاعده خود قرار گرفته باشد، هرچقدر هم در تندبادهای مختلف زندگی قرار گیرد، صدمه‌ای نمی‌بیند و احتمال خطایش بسیار زیاد است. مانند کسی که ازدواج کرده و احکام اسلام را در این زمینه جدی می‌گیرد، بنابراین در برابر وسوسه‌های نفسانی می‌تواند بر خود مسلط بوده و خطایی از وی سرنزند.

سینایی اظهار کرد: اسلام با تعادلی که در مهندسی اخلاق و رفتار ایجاد کرده، کاری می‌کند که شخصیت افراد چند بعدی شده و در این صورت است که چنین افرادی به زمین نخورده و دارای ثبات خواهند بود.

وی گفت: اسلام با مبانی و معارف خود شخصیت‌هایی را پرورش می‌دهد که در محیط‌های گوناگون دارای برکت و فایده هستند که در این زمینه می‌توان به گفته حضرت عیسی (ع) که در قرآن کریم آمده، اشاره کرد که ایشان می‌فرمایند «خدا مرا در هرجایی که باشم، مبارک قرار داده است.»

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، گفت: یکی از درمان‌های اسلام برای مقابله با پلیدی، ترویج اعتدال و میانه‌روی در خلق و خوی افراد در زندگی آنان است.

وی در پاسخ به این سوال که باید چه کنیم که فردی معتدل باشیم؟ گفت: ما باید آموزه‌های دین را بدون سانسور عمل کنیم، قرآن می‌گوید که برخی از انسان‌ها بعضی از آیات قرآن را که دوست دارند و به نفع خودشان است انتخاب کرده و به آنها عمل می‌کنند و به بعضی دیگر توجهی ندارند و اینگونه این افراد، افرادی سانسور شده می‌شوند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، گفت: تصویری که قرآن از نیازهای آدمی و توجه به آنها ترسیم می‌کند، شامل همه اعضای بدن است و باید دانست که این تصویر، تصویری «متناسب القامت» است و فردی که براساس این تصویر پرورش پیدا کند، از همه سو سرو قامت است.

سینایی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود پیامبر مکرم اسلام (ص) سروقامت بوده‌اند، به معنای بحث ظاهری و قامت ایشان نیست، بلکه باید دانست که اگر ایشان جانباز هم بودند، باز سروقامت بودند و منظور خلق و شخصیت آن حضرت است.

وی با بیان این‌که «ما باید خود را به دین بسپاریم و نه اینکه دین را به میل خود تفسیر کنیم» گفت: این در حالی است که در حال حاضر شاهد هستیم که مثلا هرکسی اعم از بانوان، آقایان و یا عالمان و... به تناسب علائق خود به آیات الهی توجه می‌کنند و بر این اساس ما نظرات خود را به دین تحمیل خواهیم و اینگونه رفتارها به دین آسیب می‌رسانند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91102011833
  • خبرنگار :