یک حقوقدان معتقد است در ماجرای سرگردانی مسافران در فرودگاههای کشور که به دلیل اختلاف مالی بر سر قیمت بنزین بین شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و شرکتهای هواپیمایی رخ داده است، هر دو سازمان در تضییع حقوق مسافران مرتکب تخلف شدهاند.
هوشنگ پوربابایی در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه گفت: در این که شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی مدعی مطالباتی از سازمان هواپیمایی کشوری است و مدعی شده این مطالبات باید وصول شود تردیدی نیست، زیرا مطالبات در صورت صحت، جزو حقوق اصلی این سازمان قلمداد میشود.
وی افزود: همچنین اینکه سازمان هواپیمایی در برابر هزینههایی که از مسافرین دریافت میکند باید بابت چنین مواردی هزینههایی پرداخت کند امری طبیعی است، یعنی از محل فروش بلیطها یا دیگر خدماتی که ارائه میکند باید هزینههای خود - که تامین بنزین نیز جزو آن است - را پرداخت کند.
این حقوقدان تصریح کرد: تردیدی نیست که سازمان هواپیمایی در این مورد مرتکب قصور شده و در نتیجه این حق را برای شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی ایجاد میکند که بتواند علیه این سازمان ادعای حقوقی مطرح کند اما بحث عمده این است که در اختلافات حقوقی دو سازمان که وابسته به نهادهای عمومی و دولتی هستند، آیا باید اشخاص ثالث نیز متضرر شوند؟
وی ادامه داد: مسافر با تهیه بلیط و پرداخت هزینه جاری و مصوبی که خود سازمان هواپیمایی اعلام میکند یک قرارداد خصوصی را با یک شرکت منعقد میکند تا خدمت حمل و نقل را به او ارائه کند لذا سازمان هواپیمایی نمیتواند به دلیل اختلافی که با یک سازمان دیگری دارد از ارائه خدمات به مسافران خودداری کند.
پوربابایی افزود: در اینجا سازمان هواپیمایی کشوری باید نه تنها جوابگوی کلیه مسافران و تاخیرات به وجود آمده باشد بلکه حتی از این منظر که در اینجا اصل رعایت نظم و ایفای تعهدات است - به ویژه در حقوق عمومی که اصولا باید موضوع به نفع مردم تفسیر شود - شرکت پخش و پالایش هم نسبت به مسافران میتواند مقصر تلقی شود.
وی گفت: به عبارتی دیگر شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی نمیتواند خدمات سازمان هواپیمایی را به جهت مطالبات سابقاش زائل کند، بلکه اگر مطالباتی دارد میتواند با طرح دعوا در محاکم قضایی مطالبات خود را وصول کند و مجددا اعلام کند که روش تنظیم قرارداد از فلان تاریخ باید به صورت نقدی باشد.
این وکیل دادگستری افزود: سازمان هواپیمایی کشور نیز باید از بابت تاخیر ایجاد شده نسبت به همه مسافران خود خسارات وارده را جبران کند، در نتیجه از حیث مسافر هر دو سازمان مقصر هستند و از این حیث که آیا شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی میتواند به دلیل اینکه مطالباتش واصل نشده خدمت ارائه نکند، به لحاظ رعایت حقوق عمومی و تکلیف به ایفای تعهدات، این موضوع محل تردید جدی است، چرا که شرکت پخش فرآوردههای نفتی میتوانسته به طریق قانونی و از محل محاکم قضایی اقدام به وصول مطالبات کند و در آتیه تذکرات لازم را به سازمان هواپیمایی میداده است که به چه نحوی باید تعهداتش را ایفا کند.
وی در پایان تاکید کرد که شرکتهای هواپیمایی باید خسارات وارده مسافرین خود را جبران کنند.
انتهای پیام