نتایج بررسی کیفیت بنزین‌های داخلی اعلام شد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا: ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی 3 برابر استاندارد است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بدون تردید کیفیت نامناسب بنزین می‌تواند بر تشدید آلودگی هوا موثر باشد، گفت: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بدون تردید کیفیت نامناسب بنزین می‌تواند بر تشدید آلودگی هوا موثر باشد، گفت: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از معاونت ترافیک شهرداری تهران، دکتر یوسف رشیدی افزود: نخستین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل است که به ترتیب 83 و 95 است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل 95 است.

عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد دارد

وی با اشاره به این که عدد اکتان بنزین سوپر داخلی نیز کمتر از استاندارد جهانی است، اظهار کرد: البته عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و این در شرایطی است که هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است.

رشیدی دومین نکته این بررسی را میزان ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین اعلام و تصریح کرد: این مواد سرطان‌زا که بسیار خطرناکند، بر اساس استاندارد یورو 4 باید زیر یک درصد باشند که بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها، در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سومین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته را میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین را بر اساس استاندارد یورو 4 زیر 50 ppm (قسمت در میلیون) عنوان و اضافه کرد: این رقم در بنزین‌های داخلی حدود 180 ppm (قسمت در میلیون) است.

میزان گوگرد بنزین داخلی حدود 3.5 برابر استاندارد است

خودروهای نسل جدید باید از بنزین سوپر استفاده کنند

وی با بیان این که میزان ترکیبات سرطان‌زای آروماتیک بنزین داخلی دو تا سه برابر میزان استاندارد است، اعلام کرد: میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین داخلی نیز حدود 3.5 برابر میزان استاندارد است.

رشیدی با تاکید بر این که خودروهای نسل جدید حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند و این در حالی است که اغلب رانندگان این گونه خودروها این اصل مهم را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: از سوی دیگر خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دست‌کاری می‌کنند و این فرآیند آلودگی هوا را تا40 درصد افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر چند می‌گویند اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل انجام شده اما آزمایش‌های به عمل آمده هنوز از ادامه روند فعلی خبر می‌دهد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 91101911301
  • خبرنگار :