معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه شرکتهای هواپیمایی از آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانهها تا ابتدای آذر ماه 460 میلیارد تومانی بدهی در ازای سوخت دارند، اعلام کرد: به شرکتهایی که به صورت نقدی سوخت بخرند روزانه سوخت فروخته میشود.
جلیل سالاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره لغو پروازهای داخلی به دلیل بدهی ایرلاینها و تصمیم برای پرداخت نقدی هزینه سوخت گفت: از ابتدای سال 91 قرار بود شرکتهای هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند. اما این اتفاق نیفتاد و شرکت ملی پخش نیز به دلیل اجرایی نکردن این موضوع مورد سوال دستگاههای نظارتی قرار گرفت.
وی افزود: به شرکتهای هواپیمایی طی جلساتی اعلام شد که هم بدهی پیشین خود را که مربوط به زمان آغاز هدفمندی یارانهها تا ابتدای آذر ماه سال جاری میشد تسویه کنند و هم قراردادی جدید برای فروش سوخت با نرخ تازه منعقد نمایند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در زمینه فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی و تسویه بدهی پیشین آنها با سازمان خدمات فرودگاهی، ایرلاین ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جلساتی گذاشته شد و تمام شرکتهای هواپیمایی مکلف شدند که در جهت پرداخت بدهی خود اقدام کرده و قرارداد جدید منعقد کنند؛ اتفاقی که نیفتاد.
سالاری با یادآوری افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در آبان ماه سال جاری، گفت: ستاد هدفمندی یارانهها اعلام کرد با توجه به افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، قیمت سوخت هواپیما برای مسیرهای داخلی هفت هزار ریال به ازای هر لیتر باشد و بدهیهای معوقه تسویه شود.
این مقام مسوول در وزارت نفت گفت: رقم بدهی شرکتهای هواپیمایی به ازای سوخت از ابتدای آغاز طرح هدفمندی یارانهها تا سیام آبان ماه سال جاری 460 میلیارد تومان است که بیشترین رقم آن مربوط به سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان میشود.
وی گفت: برای انجام اقدامات لازم به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، پیش نویس قرارداد در چند مرحله برای شرکتهای هواپیمایی فرستاده شد که آخرین ارسال سیام فروردین 91 بود و درخواست کردیم شرکتها آن را امضا کنند که هیچ اقدامی از سوی آنها صورت نگرفت.
سالاری گفت: طبق تصمیم گرفته شده به شرکت های هواپیمایی اعلام کرده بودیم که از پنجم دی ماه سال جاری سوخت به صورت نقدی به هواپیماها فروخته میشود، اما بنا به درخواست این شرکت ها 10 روز دیگر مهلت دادیم و در این زمان تنها سه شرکت هواپیمایی هسا، معراج و ساها تسویه حساب کردند و بقیه حتی قرارداد جدید نیز بر مبنای نرخ سوخت جدید منعقد نکردهاند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دلیل فروش نقدی سوخت به شرکتهای هواپیمایی را جلوگیری از انباشت بدهی شرکتهای هواپیمایی اعلام و اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی وخارجی روزانه 3.2 میلیون لیتر سوخت مصرف میکنند که حدود دو میلیون لیتر آن در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: محاسبه این رقم به صورت روزانه با توجه به نیاز هر شرکت کار آسانی است که میتواند آن را هر روز پرداخت کند تا بدهی آنها انباشته نشود و رقم هنگفتی را به وجود نیاورد که بعدا از عهده پرداخت آن برنیایند.
سالاری اظهار کرد:برای اجرای این طرح به تدریج به شرکتهای فرودگاهی اعلام کردهایم که سوخت باید نقدی فروخته شود که این امر همچنان ادامه دارد و هنوز تمامی فرودگاههای ما سوخت را به صورت نقدی تحویل نمیدهند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح فروش نقدی سوخت شرکتهای هواپیمایی برای سوخت گیری به فرودگاههایی میرفتند که به صورت غیر نقدی سوخت در اختیار آنها قرار میداد، اما با شرایط پیش آمده و پیشرفت طرح تمامی فرودگاهها مجبور به فروش سوخت به صورت نقدی هستند پس ایرلاینها باید برای تسویه بدهی خود نسبت به خرید نقدی اقدام کنند.
سالاری در پایان گفت: برای حل مشکل مردم و جلوگیری از سرگردانی مسافرین در فرودگاهها حاضر هستیم سوخت به صورت نقدی حتی به شرکتهای هواپیمایی که بدهی پیشین خود را تسویه نکردهاند بفروشیم.
انتهای پیام