/اخبار سوریه/

معاون وزیر خارجه‌ سوریه: با حمایت عرب‌ها و ترکیه از تروریست‌ها، راهکار سیاسی ممکن نیست

معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد تا زمانی که ترکیه به قاچاق سلاح به داخل سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی پایان ندهد، حل و فصل سیاسی بحران سوریه امکان پذیر نیست.

معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد تا زمانی که ترکیه به قاچاق سلاح به داخل سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی پایان ندهد، حل و فصل سیاسی بحران سوریه امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه خبری روسیه الیوم خاطرنشان کرد: تا زمانی که کشورهای عربی حمایتشان از گروه‌های تروریستی را پایان ندهند و دولت ترکیه قاچاق سلاح و گروه‌های مسلح به سوریه را متوقف نکند یافتن راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران کنونی سوریه امکان پذیر نیست.

المقداد در این مصاحبه که پس از مذاکراتش با علی اکبر صالحی،‌ وزیر خارجه ایران ایراد کرد، گفت: ما همه متغیرها را از نزدیک دنبال می‌کنیم و باید بگویم که تحقق راهکار سیاسی زمانی که کشورهای عربی از گروه‌های تروریستی حمایت و آن‌ها را تامین مالی می‌کند و ترکیه به حمایت از افراد مسلح و قاچاق آنها به داخل سوریه ادامه می‌دهد امکان پذیر نیست و این‌ها همه مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد چه در تهران و چه مسکو.

المقداد درباره سفرش به تهران نیز گفت: من از این سفر ده‌ها هدف را دنبال کردم، ما به کشوری دوست که در کنار سوریه و در مقابله با تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور ایستاده است، سفر می‌کنیم؛ کشوری که از قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و نیز راهکار مسالمت آمیز برای بحران سوریه حمایت می‌کند؛ لذا به تهران تضمین لازم را می‌دهیم که مذاکراتمان میان دو کشور در خصوص این موضوع ادامه داشته باشد.

المقداد همچنین اعلام کرد که با وزیر خارجه ایران درخصوص آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کرده است.

وی در پایان سفرش به تهران را که تنها پس از 10 روز از سفرش به روسیه صورت گرفت، مثبت ارزیابی کرد.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر گروه‌های تندرو جای ارتش سوریه را در مرزهای ما با سوریه در منطقه جولان گرفته‌اند.

وی گفت: به خاطر وجود عناصر تندروی بین‌المللی در منطقه جولان که جانشین ارتش سوریه شده‌اند اسرائیل ساخت دیواری جدید در مرزهایش با ارتفاعات جولان را آغاز می‌کند.

نتانیاهو همچنین به مساله سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز اشاره کرده و گفت: سلاح‌های شیمیایی همواره منبعی برای نگرانی اسرائیل به شمار می‌رود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر این اعلام کرد: اسرائیل با همکاری سازمان اطلاعات اوضاع امنیتی سوریه را ارزیابی می‌کند و با کمک و همکاری دولت آمریکا برای رویارویی با هر گونه سناریویی که در سوریه اتفاق بیافتد، آماده است.

همچنین روزنامه انگلیسی ساندی تایمز نیز در خبری گزارش داد: روسیه پنج کشتی به سوریه ارسال کرده است که این کشتی‌ها حامل صدها پیاده نظام نیروی دریایی روسیه و خودروهای نظامی هستند. این روزنامه اعلام کرد که این اقدام روسیه به منظور ایستادگی در برابر هرگونه مداخله کشورهای غربی است.

بنا به نوشته روزنامه ساندی تایمز کشتی‌های جنگی که در نهایت در بندر طرطوس سوریه مستقر می‌شوند، بزرگترین نیروهایی هستند که روسیه از 40 سال گذشته در منطقه بسیج کرده است.

همچنین یک منبع دیپلماتیک روسیه که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد وجود کشتی‌های جنگی و حدود 300 سرباز پیاده نظام با هدف حمایت از منافع روسیه در سوریه صورت گرفته است.

همچنین منابع آگاه نیز اعلام کردند: سازمان ملل در حال رایزنی با شماری از کشورهای جهان برای آمادگی جهت اعزام نیروهای حافظ صلح بین‌المللی به سوریه است.

بنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، تعدادی از کشورهای جهان به این درخواست سازمان ملل پاسخ داده‌اند و از سازمان ملل خواسته‌اند ماهیت ماموریت واگذار شده به این نیروها و تعداد آنها را مشخص کند.

یک منبع آگاه در مقر سازمان ملل ماه دسامبر گذشته اعلام کرده بود که این سازمان در حال بررسی امکان ارسال نیروهای حافظ صلح به سوریه است که تعداد آنها حدود چهار الی 10 هزار سرباز است.

سوریه از 22 ماه قبل تاکنون شاهد درگیری گروه‌های مخالف مسلح و نظام این کشور در شماری از استان‌ها و شهرهای این کشور است که به کشته و آواره شدن شمار زیادی از مردم سوریه انجامیده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91101810367
  • خبرنگار : 71434