امیرعبداللهیان: طرح اسد طرح سیاسی کاملی برای آینده سوریه خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر «ضرورت حمایت از طرح رییس‌جمهور سوریه» گفت: سوریه فقط 2 راهکار دارد، یکی تداوم وضعیت موجود و دیگری گفت‌وگو و حل سیاسی.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر «ضرورت حمایت از طرح رییس‌جمهور سوریه» گفت: سوریه فقط 2 راهکار دارد، یکی تداوم وضعیت موجود و دیگری گفت‌وگو و حل سیاسی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسین امیر عبداللهیان اظهار کرد: معتقدیم که این ابتکار آقای بشار اسد شایسته حمایت‌های منطقه‌یی و بین‌المللی است؛ به هرحال سوریه دو راهکار بیشتر ندارد؛ راهکار اول تداوم وضعیت موجود و راهکار دوم گفت‌وگو و حل سیاسی است.

وی طرح بشار اسد را در سایه برقراری نوعی ثبات و امنیت نسبی در این کشور طی هفته‌های اخیر، گامی مهم توصیف کرد و گفت: با همکاری مشترک دولت سوریه و نیروهای مردمی در جنگ با گروه‌های تروریستی، در هفته های اخیر وضعیت سوریه به نفع حکومت و مردم سوریه شکل گرفت.

وی افزود: این طرح کاملا سوری است، اما قبل از آن مقامات سوریه تلاش کردند در رایزنی با روسیه، چین و ایران ایده‌کلی خود را ارایه و دیدگاه‌های تکمیلی را به آن اضافه کنند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: این اقدام آقای بشار اسد و طرحی که به نظر می‌رسد، جامع باشد، به توقف خشونت‌ها در سوریه کمک می‌کند و به عنوان محور و مبنای اصلی و مورد اتفاق طرف‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار کرد: طرح اسد می‌تواند به تحقق آرزوها و اهداف ملت سوریه به صورت دمکراتیک کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل دولتی جدید در سوریه بر مبنای قانون اساسی جدید که به همه پرسی همه مردم گذاشته خواهد شد، یکی از نکات مورد توجه در این طرح است.

عبداللهیان توقف اقدامات تروریستی علیه مردم سوریه و کنترل مرزها را در عملی شدن این طرح 3 مرحله‌ای مؤثر دانست و گفت: معارضه واقعی سوریه که میان مردم این کشور پایگاه دارند صرفا به راهکار سیاسی معتقدند و گزینه کشتار و ویرانی سوریه را به شدت رد می‌کنند.

وی افزود: بخش دیگری از معارضه مسلح عمدتا گروه‌های تروریستی هستند که یا از خارج وارد شده‌اند یا برخی کشورها آنها را هماهنگ و مسلح کرده‌اند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: بشار اسد همواره تاکید کرد، به دنبال این نیست که رییس جمهور یا پادشاه مادام‌العمر سوریه باشد اما وی که با انتخاب مردم وارد عرصه سیاسی سوریه شد، تا سال 2014 رییس جمهور قانونی این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در 2014 و همزمان با پایان ریاست جمهوری وی، در صورتی که قانون اساسی جدید به او اجازه دهد که بیش از دو دوره رییس جمهور بماند؛ می‌تواند امکان نامزدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در ملاقاتی که اخیرا با یکی از اندیشمندان بزرگ عرب داشتم می‌گفت، با شناختی که از وضعیت داخلی سوریه دارد، با وجود شرایط سخت در این کشور، اگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، اسد شانس زیادی خواهد داشت.

عبداللهیان ادامه داد: ما به آنچه که مردم سوریه در روندی دموکراتیک طبق قانون اساسی جدید خود تایید کنند، احترام خواهیم گذاشت؛ چه این تصمیم برای ادامه کار بشار اسد باشد، و چه منجر به انتخاب فرد جدیدی شود.

وی درباره گفت‌وگوهای فیصل المقداد، معاون وزیر امورخارجه سوریه در ایران گفت: در این گفت‌وگوها ما آخرین مناسبات دوجانبه را بررسی کردیم و آخرین تحولات میدانی سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم؛ نکته مهم در این گفت‌وگوها این بود که محتوا و چگونگی تحقق طرح سیاسی سوریه که توسط آقای بشار اسد مطرح شد، از اولین ساعات ورود فیصل المقداد به تهران به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ که به نظر ما طرح سیاسی کاملی برای آینده سوریه خواهد بود.

وی درباره طرح ترکیه درباره سوریه گفت: ما به طور مستمر با برادران‌مان در ترکیه درباره بحران سوریه رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم.

عبداللهیان افزود: روابط ایران و ترکیه راهبردی است؛ ولی ما با ترکیه درخصوص بحران سوریه تفاوت دیدگاه و یا به عبارت دیگر اختلاف دیدگاه داریم.

وی تاکید کرد: حدود 70 درصد از مفاد طرح ترکیه درخصوص بحران سوریه با طرح ایران مشترک است؛ اما تفاوت در اینست که ما معتقدیم در پایان فرایند سیاسی رأی مردم سوریه تعیین کننده آینده سیاسی این کشور است، اما برادران ما در ترکیه بر این نکته اصرار می کنند که بشار اسد در ابتدای فرایند سیاسی حتی قبل از توقف خشونت باید از قدرت کناره گیری کند.

وی افزود: این ایده از هفته اول آغاز درگیری ها در سوریه توسط طرف هایی مانند ترکیه و قطر دنبال می شد.

عبداللهیان ادامه داد: برخی طرف ها اصرار می‌کنند که ابتدا بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند بعد به امور دیگر پرداخته شود چون این طرف‌ها می‌دانند که اگر بشار اسد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، رأی می‌آورد و چون اطمینان دارند که بشار اسد دارای پایگاه مردمی است ، به همین دلیل اصرار می کنند که وی باید همین امروز از قدرت کناره گیری کند .

وی تاکید کرد: طرف‌های خارجی از ترس رای آوردن بشار اسد در انتخابات تاکید می‌کنند که وی باید از قدرت کناره گیری کند، ولی ما معتقدیم که انتخاب رییس جمهوری باید به مردم واگذار شود و قانون اساسی سوریه این مساله را روشن کند که آیا بشار اسد یا هر کس دیگری می تواند بیش از یک دوره یا دو دوره رییس جمهور باشد یا نه که بشار اسد و کشورهای دارای نظام دمکراتیک این موضوع را قبول دارند .

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91101810335
  • خبرنگار : 90068