یک روانشناس: قصه بهترین راه آموزش غیر مستقیم مهارت‌های اجتماعی به کودکان است

یک روانشناس معتقد است، قصه بهترین راه آموزش غیرمستقیم مهارت‌های اجتماعی به کودکان است.

یک روانشناس معتقد است، قصه بهترین راه آموزش غیرمستقیم مهارت‌های اجتماعی به کودکان است.

مژگان سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، در مورد تاثیر قصه بر شکل گیری شخصیت کودک، گفت: قصه به کودک کمک می‌کند تا در موقعیت فرضی و خیالی شخصیت خود را با قهرمان اصلی داستان همانندسازی کند و از این حیث قصه در شکل‌گیری شخصیت کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: قصه گویی همراه با تغییر حالات صورت شرایطی را فراهم می‌کند تا کودک خود را در فضای قصه مجسم کند و با الگوسازی از شخصیت‌های داستان، شخصیت خود را بپروراند.

به گفته این کارشناس ارشد روانشناسی، انتخاب قصه متناسب با شرایط فکری و ادراکی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است، ضمن این‌که توجه به شرایط سنی کودک نیز می‌تواند در انتخاب قصه مناسب اثرگذار باشد.

سعیدی سپس با تاکید بر این‌که قصه در رشد مهارت‌های کلامی کودک نقش موثری دارد، اذعان داشت: قصه هم‌چنین می‌تواند در رشد خزانه لغات کودک نیز اثرگذار باشد.

وی در ادامه یکی دیگر از مهم‌ترین نقش‌های قصه را ایجاد ارتباط عاطفی مناسب بین کودک و والدینش دانست و تاکید کرد: قصه می‌تواند در شکل‌گیری رابطه عاطفی بین کودک و والدین نقش اساسی داشته باشد.

سعیدی افزود: قصه بهترین راه آموزش غیرمستقیم مهارت‌های اجتماعی به کودکان است و از این حیث بهتر است نکات تربیتی در دل قصه‌های کودکانه گنجانده شود.

وی ادامه داد: قصه‌هایی که به مهارت‌های اجتماعی نزدیک‌ترند تاثیر بیشتری دارند و پرداختن به آنها کودک را برای حضور در اجتماع آماده می‌کند.

این روانشناس تاکید کرد: قصه‌هایی که از طریق سی دی، تلویزیون و سایر ابزارهای سمعی و بصری پخش می‌شوند تنها در صورتی می‌توانند کارکردهای قصه گویی سنتی را داشته باشند که پس از اتمام آنها گفت‌وگوهایی در مورد آنها بین کودک و والدینش انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که سی دی و تلویزیون نقش منفعل دارند، اذعان داشت: این‌گونه وسایل به خودی خود نمی‌توانند در رشد مهارت‌های کلامی نقش موثری داشته باشند، و تنها در صورتی می‌توانند چنین کارکردهایی داشته باشند که امکان گفت‌وگو و بازگویی قصه‌های پخش شده برای کودک فراهم شود.

سعیدی تاکید کرد: خانواده‌ها از پخش کارتون و فیلم در هنگام خواب برای کودک خودداری کنند، چراکه پخش فیلم نمی‌تواند جای کتابخوانی و قصه‌گویی مستقیم را بگیرد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد، قصه‌هایی را برای کودکان خود انتخاب کنند که حاوی مفاهیم مثبت‌تری باشد و پایان مثبت و شاد داشته باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 91101609399
  • خبرنگار :