در گفت‌وگو با ایسنا،

آقامحمدی: آمریکا به دنبال حذف سوریه از معادلات خاورمیانه است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف آمریکا و کشورهای غربی از مخالفت با طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه را حذف کشور سوریه از معادلات خاورمیانه به عنوان یکی از محورهای مقاومت در مقابل اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف آمریکا و کشورهای غربی از مخالفت با طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه را حذف کشور سوریه از معادلات خاورمیانه به عنوان یکی از محورهای مقاومت در مقابل اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بحران سوریه کشورهای همچون آمریکا و اروپا برخی مرتجعین عرب و متاسفانه دولت ترکیه به دنبال حل بحران نیستند و نمی‌خواهند آرامش به سوریه بازگردد.

وی افزود: در این بین آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال حذف سوریه از معادلات خاورمیانه به عنوان یکی از محورهای عظیم مقاومت در مقابل اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی هستند و در این راه حتی تا ویرانی کامل و کشتار ملت سوریه حتی معارضین نیز می‌پردازد این کشورها می‌خواهند با نابودی کل زیرساختهای سوریه توان نظامی این کشور را فرسوده و از رده خارج کند و رنج و سختی و ماتم و اندوه را گریبان مردم سوری نمایند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مرتجعین عرب تنها در حد شعار از فلسطین حمایت می‌کنند گفت: در شرایطی که سوریه به صورت عملیاتی حمایت خود را از فلسطین نشان داده است مرتجعین عرب تنها در حد شعار عمل می‌کنند و این رویکرد را در مورد سوریه نیز ادامه داده‌اند آنها اکنون می‌خواهند سوریه از بین برود تا دیگر سنگ محکی برای میزان حمایت آنها از فلسطین وجود نداشته باشد.

آقامحمدی دلیل حمایت ترکیه از نابودی سوریه را کسب محبوبیت در منطقه عنوان و خاطر نشان کرد: ترکیه به دنبال این است که در منطقه به عنوان یک کشور محوری مطرح شود و به همین دلیل به صورت ناشیانه از معارضین سوری حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: بحران سوریه تنها محدود به مخالفان دولت سوریه نمی‌شود چرا که جنایتکارترین و آدم‌کش‌ترین افراد که در کشورهای دیگر همچون افغانستان و پاکستان به نام تروریست شناخته‌ شده‌اند را در سوریه با دادن پول جمع کرده‌اند تا این کشور را ویران کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی ایران می‌خواهد سوریه، سوریه باقی بماند چرا که این کشور نه تنها محور مقاومت است بلکه از لحاظ توان اقتصادی و نظامی نیز یکی از برجسته‌ترین کشورها در جهان اسلام و عرب به شمار می‌آید؛ از همین رو ایران به دنبال آن است که مردم سوریه مشکلات را حل کنند و حل بحران از طریق راه‌های سیاسی و نه راه‌حل‌های نظامی ویرانگر باشد.

آقامحمدی با اشاره به جزییات طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه این طرح را بسیار معقول خواند و گفت: این طرح از سوی کشورهای که به دنبال آشوب در جهان نیستند مورد پذیرش است و در مقابل کشورهای جنگ سالار نمی‌خواهند چنین طرحی را بپذیرند.

وی افزود: طرح شش ماده‌ای ایران راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه ارائه می‌کند تا از شرارت‌های آمریکا و غرب در این کشور جلوگیری شود همچنین در این طرح تاکید شده که دخالت نظامی در سوریه مورد قبول نیست این طرح می‌تواند سوریه از بحران خارج کند.

نماینده مردم خرم‌آباد در ادامه اظهار کرد: در این طرح قید شده که اولین گام جلوگیری از ویرانگری یعنی آتش‌بس و همچنین امدادرسانی به مردم سوریه است و در گام‌های بعدی باید کمیته انتخابات متشکل از افراد مورد قبول معارضین و طرفداران حاکمیت تشکیل شود و در این کمیته تنها نمایندگان ملت سوریه حضور داشته باشند تا انتخاباتی آزاد برگزار شود انتخاباتی که نتیجه آن تعیین رییس جمهور آینده سوریه باشد .

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه طرح شش ماده‌ای ایران از تمامی ویرانی‌ها و بدبختی‌های مردم سوریه جلوگیری می‌کند گفت: این طرح برای آرام کردن کشور سوریه، جلوگیری از ویرانی و تعیین سرنوشت کشور توسط مردم این کشور است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91101609172
  • خبرنگار : 71234