/کاروان اسرا به کربلا رسید/

اربعین یعنی آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند کار زینبی کردند

اربعین یعنی اشک خشکیده، اربعین یعنی خورشید بالای نیزه دیدن، اربعین یعنی عدالت در زنجیر بودن، اربعین یعنی یک دنیا تقوا در اسارت بودن، اربعین یعنی چشمان مظهر علم و عصمت و طهارت اشک‌آلود دیدن.

اربعین یعنی اشک خشکیده، اربعین یعنی خورشید بالای نیزه دیدن، اربعین یعنی عدالت در زنجیر بودن، اربعین یعنی یک دنیا تقوا در اسارت بودن، اربعین یعنی چشمان مظهر علم و عصمت و طهارت اشک‌آلود دیدن.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اربعین یعنی عقیله بنی‌هاشم را تکیه دیدن، اربعین یعنی پایان بهار عمر زینب(س)، اربعین یعنی آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند کار زینبی کردند، به عبارت دیگر اربعین یعنی یک دنیا فریاد، اربعین یعنی سکوت را شکستند، اربعین یعنی فریاد سجاد(ع) گونه زدن، اربعین یعنی افشاکردن ظلم و ستم، اربعین یعنی آشکار شدن خورشید و زدودن ابرهای تیره، اربعین یعنی آزادی،‌ عدالت،‌ برابری و برادری.

40 روز بر حضرت سجاد(ع) و زینب کبرا(س) چه گذشت که باعث شد دل‌های خفته بیدار شود، 40 روز از شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش در کربلا می‌گذرد.

40 روز از مقابله‌ ظلم و کفرستیزی و نجات اسلام راستین که رسول اعظم پس از 23 سال خون دل خوردن رواج داده بود و اسلامی که بنی‌امیه مروج آن بودند می‌گذرد. بعد از گذشت سال‌ها این مهم است که بدانیم چرا فقط برای امام حسین(ع) روز اربعین تعیین شده است.

این فداکاری امام حسین(ع) بود که دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه‌داشتن دین اسلام مهم و حائز اهمیت است، گرامیداشت روز عاشورا و اربعین در حقیقت زنده نگهداشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

مروری به برخی از اتفاقات در روز اربعین

- ورود جابر و زیارت وی در بیستم صفر

- دفن سرهای مطهر و الحاق آنها به بدن‌های اطهر در روز اربعین: که میان علما‌، فقها و مورخان شیعه شهرت دارد.

- ورود اهل بیت(ع) در روز اربعین به کربلا: سیدبن طاووس در کتاب لهوف آورده است که خاندان رسالت پس از رهایی از اسارت در خدمت امام زین‌العابدین از شام حرکت کرده و در میان راه از شخص همراه خودشان که یزید بر آنها گماشته بود می‌خواهد که قافله را به عراق ببرد و وی قافله را به عراق برگرانده و وارد کربلای معلی شدند و جابربن عبدالله انصاری را در آنجا ملاقات نموده و بعد رهسپار مدینه شدند.

در این دیدگاه بعضی از افراد به این قضیه اشکال می‌گیرند که چگونه ممکن است در مدت 40 روز کاروان اسلام به کوفه و شام بروند و سپس به کربلای معلی برگردند. در اینجا باید گفت راهی میان شام و عراق است که به مدت یک هفته مسافران از شام به عراق می‌رسند و چون برخی از آن اطلاعی ندارند در این سیر و حرکت شبهه می‌نمایند.

با اینکه اسرا در کوفه چند روزی در زندان به سر می‌برده‌اند و به نقلی در روز (10)و به قولی در روز(20)محرم الحرام به طرف شام حرکت داده شده‌اند و 10یا 15 روز در راه بوده‌اند و بنابر همین اقوال برگشت آنان به کربلای معلی بیش‌ از همین مدت طول نمی‌کشد با توجه به اینکه کاروان اسرا را به کربلا در بیستم‌ صفر همان سال بیان می‌نماید. با عنایت به جو حاکم بر شام که یزید نمی‌توانست اسیران را به بیش از چند روز در آنجا نگهداری نماید و با توجه به نقل‌ امام ابی جعفر بن جریر طبری در کتاب تاریخش که توقف اسرا در شام بیش از 10 روز نمی‌داند قطعا ورود مجدد کاروان اسرای آزادی‌بخش به کربلا در همان روز (بیستم صفر)می‌باشد.

شیعه نیز بر همین قول موکد است و به همین مناسبت‌ در این روز خود را در غم اهل بیت عصمت و طهارت(ع)شریک می‌شمرد و برای‌ زنده نگهداشتن یاد حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در سراسر جهان مجالس عزاداری برپا می‌نماید.

در اربعین چه گذشت؟

چهل روز از حادثه‌ی جانسوز عاشورای سال 16 هجری می‌گذشت. کربلا در بستر حیاتی تب‌زده هر روز خورشید را در نگاهی مایوس و ماه را در بدرقه‌ای‌ محزون نظاره می‌کرد. کران تا کرانه چهره‌ی فرات از ضربت سیلی امواجی‌ خروشان نیلی شده بود.

چهل روز از واقعه‌ای می‌گذشت که در آن عصاره‌ی تعالی فضائل یعنی فرزند زهرا(س)در مصاف با پلیدترین انسان روزگار قرار گرفت. حسین(ع)از سفره‌ی‌ شهادت بهترین توشه را دربرگرفت و فرزند معاویه با ننگی عمیق هم‌آغوش‌ گردید. حادثه تلخ بود اما میوه‌ای شیرین نهالی که کاشته شد تا همیشه‌ی تاریخ، در بازار زمان متاعی گران‌بهاست مبارزه‌ی معروف با منکر، عدل با ظلم و پاکی و ناپاکی.

... و اینجا سرزمین کربلاست - نامی آشنا هنوز صدای اذان حجج بن مسروق‌ جعفی در پهندشت کربلا در پرواز است هنوز شب عاشوراست و از ماذنه‌ی این‌ بیابان تفتیده صدای مناجات صالحان روزگار زمزمه می‌شود. ترنم دل‌انگیز عباس بن علی(ع)، علی بن حسین(ع)، حبیب بن مظاهر، حجج بن مسروق‌ جعفی، مسلم بن عوسجه و...کدام گوش است که نشنیده باشد نغمه‌ی ابا عبدالله را که در روز عاشورا به مدافعان حکومت فرزند معاویه بانگ برزد که: "القتل اولی من رکوب العار و العار اولی من دخول النّارا".

و در آن سوی خیمه‌هایی پر از شرم و حیا برپاست و صدای رنگ باخته‌ی‌ طفلانی معصوم و زنانی محجوب از سوز عطش گوش هر آزاده را می‌آزارد. اینجا نینواست، شاگرد حسین و کربلا و هر شب به امید دیدن روی حسین(ع)سر بر بالین می‌گذارد و اکنون یک اربعین از آن‌ روز گذشته است.

اعمال مستحبی روز اربعین

در اربعین امام حسین(ع) یکسری اعمال مستحبی سفارش شده است که عبارتند از: زیارت مخصوصه در استحباب و سنت زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از دور یا نزدیک

بدون شک اربعین ابا عبدالله(ع)، با زیارت جابر بن عبدالله انصاری از قبر مطهر آن مظلوم توام است و در اربعین هر سال نام جابر زنده می‌شود. ای جابر قبر حسین(ع)را زیارت کن، زیرا پاداش زیارت‌ قبر حسین(ع)، معادل پاداش 100 حج(مستحبی)است و قطعا قبر حسین‌(ع) گلزاری از گلزارها(یا درهای)بهشت است و سرزمین کربلا سرزمین بهشت‌ می‌باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101308227
  • خبرنگار : 71461