برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت91 از 8 دی

سیاری:در رزمایش ولایت91 اقتدار ایران در دریا به نمایش در می‌آید

فرمانده نیروی دریایی ارتش از آغاز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 91 از هشتم تا چهاردهم دی ماه خبر داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از آغاز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 91 از هشتم تا چهاردهم دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری ظهر امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: این رزمایش از روز 8 دی به مدت 6 روز در گستره وسیعی از آب‌های جنوب کشور برگزار می‌شود.

سیاری افزود: رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند، تا مدار 18 درجه شمالی و در وسعت یک میلیون کیلومتر مربع برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مطمئنا ما مرزهای آبی کشورهای همسایه را رعایت خواهیم کرد و طبق قوانین و مقررات بین‌المللی رزمایش خود را انجام خواهیم داد.

سیاری همچنین گفت: رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 با حضور یگان‌های مختلف زیردریایی، ناوشکن‌ها و با انجام تمرینات مختلف رزم سطحی، زیرسطحی، موشکی، اژدر و رزم هوایی و استفاده از انواع پهپادهای بومی و با توجه ویژه به جنگال (جنگ الکترونیک) برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که این رزمایش در قالب دو نیروی دشمن (کشور نارنجی) و نیروی مدافع (کشور مدافع) انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از استقرار در منطقه رزمایش، با به کارگیری تاکتیک‌های نو، منحصربه‌فرد و بومی در سطح و زیر سطح به انجام عملیات خواهیم پرداخت و عملکرد نیروهای خود را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

سیاری همچنین گفت: زیردریایی طارق، دو زیردریایی کلاس غدیر و دو هواناو که به تازگی وارد ناوگروه نیروی دریایی ارتش شده‌اند، در این رزمایش به طور عملیاتی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. همچنین در زمینه سلاح‌ها، نوآوری‌هایی انجام گرفته است.

وی اهداف رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 را نمایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در دریا، نمایش توانمندی نیروهای مسلح در دفاع از منافع کشور، نمایش توان دفاعی نیروی دریایی ارتش در دفاع از مرزهای دریایی و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه و فرامنطقه خواند.

وی همچنین گفت: آزمایش سلاح‌ها و مهمات جدید، انتقال تجربه به نیروهای جوان، ایجاد هماهنگی میان نیروهای مختلف و آزمایش تاکتیک‌های نو نیز از دیگر اهداف این رزمایش است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور ناوهای کشورهای فرامنطقه‌ای اظهار کرد: ناوهای کشورهای فرامنطقه‌ای مطابق قوانین بین‌المللی در آب‌های منطقه حضور دارند و مسیر خود را ادامه می‌دهند، اما مطمئنا اجازه نمی‌دهیم که به منطقه عملیات ما نزدیک شوند، کما این‌که در رزمایش پیشین (رزمایش دریایی ولایت 90) این اتفاق رخ داد و ما تذکر دادیم که آنها از منطقه دور شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار کرد: حضور ما در آب‌های آزاد منجر به افزایش توانایی‌های دریایی ما شده است و یکی از راه‌هایی که می‌توان به افزایش توانمندی علمی و صنعتی یک کشور پی برد، حضور آن در آب‌های آزاد است. حضور ما در آب‌های آزاد و پهلوگیری ناوگروه نیروی دریایی ایران در سواحل سودان در دو هفته گذشته نشانگر توانایی بالای ماست.

سیاری تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که رزمایش در حالی برگزار می‌شود که ما همزمان با آن امنیت کشتی‌های تجاری را با ناوگروه بیست‌وسوم نیروی دریایی ارتش که شامل ناو جماران نیز می‌شود، حفظ کرده و اسکورت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دریادار سیاری همچنین در پاسخ به این سوال که رزمایشی که امسال برگزار می‌شود با رزمایش‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟ گفت: در رزمایش ولایت 90 از توانمندی بالایی استفاده کردیم و در این رزمایش بیشتر جنبه عمومی کار مد نظر بود، اما در رزمایشی که امسال برگزار می‌شود جنبه تخصصی کار مد نظر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ما در این رزمایش بیشتر به موارد تخصصی در بحث سطح و زیرسطح در آبهای آزاد اشاره می‌کنیم و اثرگذاری سلاح‌هایمان در سطح و زیرسطح را مورد توجه قرار خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریای ارتش تصریح کرد: ما امروز از توانمندی بسیار خوبی در بحث ناوگان زیرسطحی برخورداریم و توانمندی که امسال داریم با هیچ یک از سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

سیاری همچنین در پاسخ به این سوال آیا در این رزمایش نیروهایی از سپاه حضور خواهند داشت و این درست است که چنین رزمایشی پاسخ به رزمایشی بوده که آمریکا با عنوان مین‌روبی در منطقه انجام داده است؟ گفت: رزمایش ما کاملا وسیع و گسترده است و ما بنابر برنامه سالیانه که داریم، رزمایشمان را برگزار می‌کنیم.

وی گفت:ما و برادران سپاه در بحث اطلاعاتی و عملیاتی همکاری داریم و یکدیگر را پوشش می‌دهیم؛ چرا که نیروی دریایی سپاه پاسداران مکمل نیروی دریایی ارتش است.

خبرنگاری در ادامه پرسید از لحاظ عملیاتی تامین امنیت خلیج‌فارس چند درصد به عهده ارتش و چند درصد به عهده سپاه است که سیاری در پاسخ به این سوال گفت: از غرب تنگه هرمز و داخل خلیج‌فارس تحت کنترل عملیاتی سپاه و از شرق تنگه هرمز و دریای عمان و ناوگان شمال تحت کنترل عملیاتی ارتش خواهد بود. در این راستا خطوط مشخص شده تا فعالیت‌های بهتر و منسجم‌تر انجام شود، اما این موضوع به معنی جدایی بین نیروها نیست.

در ادامه خبرنگاری درباره جنگ الکترونیک در دریاها از سیاری پرسید که وی در پاسخ به سوال با تاکید بر این‌که رزم در دریا،‌رزم علم است، گفت: هر کس علمش پیشرفته‌تر باشد، می‌تواند از تجهیزات در دریا بیشتر استفاده کند. جنگ الکترونیک حائز اهمیت است و ما از فضای الکترومغناطیسی موجود در دریا استفاده می‌کنیم و اجازه استفاده دشمن را نمی‌دهیم، همچنین ما باید با فناوری روز آشنا باشیم بدانیم اگر کوتاهی کنیم از غافله عقب می‌افتیم.

وی تاکید کرد: در این رزمایش در عرصه دریا در بحث جنگ الکترونیک سناریوهای خاصی را در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه خبرنگاری از سیاری پرسید آیا کشورهای همسایه در این رزمایش مشارکت می‌کنند که وی در پاسخ به این سوال، گفت: در این رزمایش کشورهای دیگر حضور ندارند و ممکن است در سطح نظارت حضور داشته باشند.

خبرنگاری درباره ساخت زیردریایی‌های جدید از سیاری پرسید که وی در پاسخ به این سوال یادآور شد: شما مطمئن باشید ما در کشورمان توان ساخت زیردریایی در کلاس‌های مختلف را داریم و این توان وجود دارد که در کشور ما زیردریایی در مقیاس‌های گوناگون ساخته شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ دی ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91100503436
  • خبرنگار :