سالانه حدود 68 میلیون تن انگور در جهان تولید میشود که ایران با تولید حدود سه میلیون تن یازدهمین تولیدکننده این میوه در جهان به شمار میرود و پس از آمریکا و ترکیه نیز سومین صادرکننده کشمش است.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ایتالیا با تولید سالانه 8.5 میلیون تن انگور اولین تولیدکننده و فرانسه، اسپانیا، چین، آمریکا، ترکیه، آرژانتین، استرالیا و شیلی به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان این میوه هستند.
انگور از مهمترین محصولات باغی در دنیاست که هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم از نظر ارزش اقتصادی و تغذیهای بالا مورد کشت واقع میشود.
ارزش این محصول به لحاظ قابلیت مصرف آن به طرق مختلف از جمله تازهخوری و تهیه کشمش، کنستانتره، آبمیوه، فرآوردههای تخمیری، مربا، شیره و روغن بذر انگور بسیار زیاد است و از این لحاظ نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده آن دارد. علاوه براین، فرآوردههای دیگری چون اتانول و آنتوسیانین از انگور تهیه میشود که در بخش صنعت به کار میرود.
ایران از نظر تولید انگور و صادرات کشمش در دنیا جایگاه مهمی دارد و کاشت آن در کشورمان حداقل از 2000 سال قبل از میلاد آغاز شده و مردم از دیرباز با روشهای کشت و تولید انگور آشنا هستند به همین دلیل است که امروزه در اکثر نقاط ایران از نواحی سردسیر شمال تا حواشی کویر و همچنین مناطق جنوب کشت انگور متداول است.
حدود 310 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور ایران است و استانهای خراسان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مهمترین تولیدکنندگان این محصول هستند.
مهمترین ارقام تازهخوری انگور شامل یاقوتی، خلیلی بیدانه سفید و قرمز،عسگری، سفید فخری،سرخ فخری، صاحبی، شیرازی، تبرزه، لعل سفید و قرمز و ... میشود.
و اما کشمش که یکی از فرآوردههای مهم انگور است، پس از فرش و پسته جایگاه سوم در صادرات غیرنفتی ایران را داشته و به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین سال گذشته 110 هزار تن کشمش به ارزش 325 میلیون دلار صادر شده که امکان افزایش این میزان تا یک میلیارد دلار وجود دارد.
به گفته صفری صادرات کشمش و حمایت از این محصول میتواند به عنوان ابزار مهمی برای اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
قزوین قطب تولید کشمش کشور است و 80 درصد انگور این منطقه به کشمش صادراتی تبدیل میشود که 20 درصد کشمش تولیدی کشور است اما متاسفانه در این زمینه برندسازی نشده و به گفته استاندار قزوین، کشمش ایران به نام ترکیه در بازار جهانی عرضه میشود که اگر به صنایع تبدیلی و بستهبندی توجه شود میزان صادرات این محصول افزایش مییابد و نام و ارزش افزوده آن برای کشورمان حفظ خواهد شد.
انتهای پیام