مرمت حسینیه‌ی تاریخی «نقشین» در یزد به میانه‌ی راه رسید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: به‌منظور سامان‌دهی و برگرداندن هویت اصیل حسینیه‌ی تاریخی «نقشین»، مرمت و سامان‌دهی این حسینیه از سه‌ماه پیش با اعتبار مصوب 500میلیون ریال آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: به‌منظور سامان‌دهی و برگرداندن هویت اصیل حسینیه‌ی تاریخی «نقشین»، مرمت و سامان‌دهی این حسینیه از سه‌ماه پیش با اعتبار مصوب 500میلیون ریال آغاز شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سامان کارگر اظهار کرد: پس از تهیه‌ی طرح توسط مشاوران و کارشناسان مرمت و تصویب آن در کمیته‌ی فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، مراحل اجرای آن توسط مجری و پیمانکاری با تخصص مرمت بنا و تزیینات و تحت نظر کارشناسان مرمت این اداره کل آغاز شد.

به گفته‌ی او، در مرحله‌ی نخست اجرای این طرح که رو به پایان است، مستند‌نگاری وضع موجود کاشی‌های بدنه، سامان‌دهی و مستندنگاری کاشی‌های موجود در انبار، حذف و تخریب بخشی از الحاقات دوره‌ی پهلوی که اصالت بنا را مخدوش کرده و گمانه‌زنی در قسمت‌هایی از بنا به‌منظور بررسی رطوبت صعودی انجام شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه با گذر زمان، بخش عظیمی از این کاشی‌ها در زمان پهلوی از بدنه جدا شد که بخشی مفقود و تعداد زیادی از آن‌ها در انبار حسینیه نگهداری می‌شود و فقط بخش اندکی هنوز روی بدنه‌ی بنا خودنمایی می‌کند.

کارگر با اشاره به این‌که ماده‌ی تاریخی موجود روی برخی قطعات کاشی در بنا، نشان از قدمت قاجاری آن دارد، بیان کرد: براساس شواهد و مدارک موجود، در دوره‌ی پهلوی دخل و تصرف زیادی در این تکیه انجام شده است که بیشتر در جبهه‌ی جنوبی و غربی و به‌صورت تخریب و ساخت جداره‌ای ناهمخوان و از بین بردن طاق‌نماها و غرفه‌ها دیده می‌شود.

وی حسینیه‌ی نقشین را از جمله بناهای تاریخی ارزشمند شهر یزد دانست که در مرکز - محله‌ی خلف باغ واقع شده است و اظهار کرد: آ‌ن‌چه این بنا را از سایر حسینیه‌ها و تکایای پرشمار شهر یزد متمایز می‌کند، وجود تزیینات کاشی‌کاری با نقوشی متفاوت از سایر بناهای مشابه است. به‌طور نمونه به ستون‌ها و جرزهای بین غرفه‌ها با آجرهای تزیینی و نقوش قالبی برجسته می‌توان اشاره کرد که بدون شک وجه تسمیه‌ی این حسینیه نیز از وجود همین آرایه‌ها نشأت می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، بخصوص هیأت امنای بناهای مذهبی، یکی از سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد برای حفظ ارزش‌های تاریخی است. در این پروژه نیز مشارکت و همراهی هیأت امنای حسینیه‌ی نقشین باعث سرعت بخشیدن در مرمت شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91092514646
  • خبرنگار : 71191