تشکیل شورای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی

یک گام برای نجات اقامتگاه‌های بوم‌گردی برداشته شد

شورای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان خور و بیابانک که به‌دنبال اخطار اداره‌ی اماکن برای پلمپ این اقامتگاه‌ها تشکیل شده است‌، با تعیین حدود وظایف و اختیاراتش‌، سامان‌دهی این اقامتگاه‌ها را از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان درخواست کرد.

شورای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان خور و بیابانک که به‌دنبال اخطار اداره‌ی اماکن برای پلمپ این اقامتگاه‌ها تشکیل شده است‌، با تعیین حدود وظایف و اختیاراتش‌، سامان‌دهی این اقامتگاه‌ها را از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان درخواست کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از اخطار پلمپی که اداره‌ی اماکن به بهانه‌ی نداشتن پروانه‌ی کسب به اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان خور و بیابانک داد، به درخواست جمعی از مدیران این اقامتگاه‌ها که پروانه‌ی بهره‌برداری خود را از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان گرفته‌اند‌، شورای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی، با هدف سامان‌دهی این خانه‌ها تشکیل شد.

این شورا هفته‌ی گذشته با حضور جمعی از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی خور و بیابانک و نمایندگانی از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری، فرمانداری‌، بخشداری مرکزی‌، نیروی انتظامی و اداره‌ی اماکن شهرستان‌، انتخاباتش را به‌شکل رسمی برگزار کرد و رییس، معاون و منشی برای آن انتخاب شد.

شورای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی خور و بیابانک، یک هفته فرصت داشت تا حدود وظایف و اختیاراتش را مشخص کند، حالا این مهلت تمام شده است و اعضای شورا،‌ انتظارات خود را به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک داده‌اند و منتظر بررسی و نتیجه‌ی آن هستند.

مازیار آل داوود، مدیر اقامتگاه بوم‌گردی در روستای گرمه از توابع استان اصفهان و عضو خوشه‌سار بوم‌گردی که حالا رییس این شورا هم شده است، درباره‌ی وظایفی که مشخص کرده‌اند به خبرنگار ایسنا توضیح داد: سامان‌دهی مهمان‌خانه‌های سنتی فعال دارای پروانه‌ی بهره‌برداری‌، سامان‌دهی مهمان‌خانه‌هایی که هنوز خانه‌ی‌شان را تغییر کاربری نداده‌اند و پروانه‌ی بهره‌برداری نگرفته‌اند‌، اما مهمان می‌پذیرند و همچنین رسیدگی به درخواست متقاضیان جدید راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و داشتن اختیار برخورد با متخلفان در این واحدها، از جمله وظایف تعیین‌شده و مورد انتظار از سوی اعضای شورا و مدیران این اقامتگاه‌هاست؛‌ ولی باید منتظر تأیید اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک ماند.

وی بیان کرد: در صورت تأیید‌، در قالب این شورا از اعضا که همان مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند،‌ حق عضویت گرفته می‌شود تا ضمن پیگیری این وظایف‌، فعالیت‌های عمرانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌، حفظ محیط زیست‌ و جمع‌آوری زباله‌ها به‌عنوان معضل بزرگ در منطقه، تهیه و توزیع بروشورهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و آموزش چگونگی برخورد و رفتار مسافران در فضاهای روستایی و طبیعی نیز انجام شود، دقیقا کارهایی که اتحادیه‌های هتل‌داران و مهمان‌پذیرداران با وجود دریافت حق عضویت از اعضا‌ انجام نمی‌دهند.

او درباره‌ی این‌که آیا تشکیل این شورا، مشکل اداره‌ی اماکن را با اقامتگاه‌های بوم‌گردی حل می‌کند؟ اظهار کرد: این مشکل حل نمی‌شود،‌ چون مسأله‌ی اداره‌ی اماکن با ما‌، صنفی است‌؛ ولی با توجه به این‌که رئوس اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هیچ‌یک از اتحادیه‌های اقامتی تعریف نشده است و هیچ‌یک از آن‌ها از نظر قانونی نمی‌توانند متولی ما (اقامتگاه‌های بوم‌گردی) باشند‌، تشکیل این شورا می‌تواند به سامان‌دهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کمک کند و می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق باشد.

وی گفت: تا جایی که اطلاع دارم دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سایر نقاط کشور نیز با اداره‌ی اماکن مشکل پیدا کرده‌اند‌؛ ولی چون در شهرستان خور و بیابانک،‌ تعداد بیشتری از این اقامتگاه‌ها وجود دارند، تصمیم گرفتیم این شورا را راه‌اندازی کنیم تا در صورت موفقیت، در دیگر شهرستان‌ها هم اجرا شود و در ادامه بتوانیم زمینه‌ی ایجاد اتحادیه‌ای خاص این اقامتگاه‌ها را از دل این شورا فراهم کنیم.

آل داوود معتقد است: اگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیر نظر اتحادیه‌هایی مانند هتل‌داران و مهمان‌پذیرداران قرار گیرند،‌ آن‌ها رفته‌رفته ضوابط خودشان را اعمال می‌کنند که این کار سبب متلاشی شدن اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شود، اتفاقی که برای یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی از زمان پیوستنش به این اتحادیه‌ها رخ داد.

او همچنین با تأکید بر این‌که مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی مخالف بی‌قانونی‌اند، افزود: جالب است که اداره‌ی اماکن اخطار پلمپ را بیشتر به اقامتگاه‌های دارای پروانه‌ی بهره‌برداری داده است و با آن‌هایی که مجوز ندارند، کاری ندارد. این خانه‌های بی‌مجوز بدون مشکل و گرفتن این اخطار همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91092212732
  • خبرنگار : 71021