یک استاد دانشگاه: برای رسیدن به کرامت باب گفت‌وگو را با تمام افراد باز بگذاریم

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان تعریفی از کرامت انسانی گفت: کرامت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انسان و حیوان است و انسان‌ها باید ویژگی‌های فطرتی درون خود را باور کنند.

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان تعریفی از کرامت انسانی گفت: کرامت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انسان و حیوان است و انسان‌ها باید ویژگی‌های فطرتی درون خود را باور کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که «کرامت به ویژگی‌های اساسی انسان برمی‌گردد» اظهار کرد: ویژگی‌هایی مانند تفکر، عقلانیت، دین‌طلبی و معنویات که در وجود انسان هست تفاوت اساسی انسان‌ها با حیوانات است و اگر انسان‌ها این‌ها را بارور کنند باعث شخصیت و عزت نفس آنها می‌شود.

وی افزود: ما اگر برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم باید زندگی، کرامت و عزت نفس ما همانند آن امام بزرگوار باشد.

سالاری‌فرد با اشاره به این‌که «یکی از ابعاد رفتاری امام حسین (ع) این بود که باب گفتمان را با تمامی افراد برقرار می‌کرد حتی با دشمن» خاطرنشان کرد: ما برای بالا بردن کرامت خود باید در زندگی فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی باب گفت‌وگو و مذاکره را حتی با مخالفین فکر و عقیده باز کرده و اختلافات را با گفت‌وگوی قوی برطرف کنیم و این مهم‌ترین تفاوت انسان و حیوان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که «امام حسین(ع) برای این‌که عزت و کرامت دین را نشان دهد صلح نکرد» گفت: اگر امام حسین (ع) به بیعت تن می‌داد یک سری از رفتارهایی که خلاف کرامت انسانی بود را ترویج می‌داد، ما باید حتی در عزاداری‌هایمان کرامت انسانی را با رفتارهای نادرست به زیر سوال نبریم.

وی با اشاره به این‌که «در روز عاشورا تمام افراد از کوچک و بزرگ در نزد امام حسین (ع) یکی بودند و امام به کودک، نوجوان، جوان و پیر عزت و کرامت انسانی می‌داد و برای آن‌ها ارزش قائل بود» تصریح کرد: ولی ما در جامعه‌ حال حاضر خود در این مورد یک ضعف قوی داریم و شاید به عزت و کرامت تمام افراد جامعه آن‌گونه‌ای که شایسته است اهمیت نمی‌دهیم.

سالاری‌فر با اشاره به این‌که «مومنین در قبال سایر افراد جامعه مسوول هستند» گفت: نکته‌ کلیدی جامعه‌ اسلامی این است که باید علاوه بر خود نسبت به سرنوشت سایر افراد هم اهمیت بدهیم و این همان امر به معروف و نهی از منکر است که اگر کسی در جامعه راه غلط را می‌رود به او تذکر بدهیم و این به کرامت انسانی می‌افزاید.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان این‌که «ما باید فرهنگ نظارت عمومی را در جامعه جا بیندازیم» گفت: متاسفانه در جامعه‌ ما این فرهنگ جا افتاده که به حق‌الله بیشتر اهمیت می‌دهیم تا حق‌الناس و این یکی از مشکلات اساسی جامعه است و اگر به حق‌الناس همانند حق‌الله اهمیت داده شود کل جامعه به سمت حسینی شدن پیش می‌رود و کرامت تمام انسان‌ها حفظ می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91092212504
  • خبرنگار : 71461