پهپادهای نسل جدید سلاح لیزری دارند

یک کمپانی سازنده تسلیحات آمریکا نسل جدید پهپادهای نظامی را رونمایی کرده که علاوه بر موشک به سلاح‌های لیزری مرگبار که قادرند با سرعت نور اجسام را نابود کنند، مجهز است.

یک کمپانی سازنده تسلیحات آمریکا نسل جدید پهپادهای نظامی را رونمایی کرده که علاوه بر موشک به سلاح‌های لیزری مرگبار که قادرند با سرعت نور اجسام را نابود کنند، مجهز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از دست‌اندرکاران برنامه سیستم‌های دفاعی در حوزه انرژی لیزر مایع موسوم به HELLADS به مجله تایم گفت: در این سلاح‌ها خشاب‌های نامحدود به واقعیت تبدیل شده است.

در چهار سال گذشته سازمان پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) بودجه‌ای حدود 60 میلیون دلار را به شرکت پیمانکار جنرال اتومیکس داده تا برنامه تسلیحات لیزری HELLADS را توسعه دهد.

در حال حاضر سیستم‌های قبلی دارای لیزر با قدرت کافی برای نابود کردن هواپیما و موشک بیش از حد سنگین و دست و پا گیر هستند که در نتیجه باعث می‌شود این سلاح‌ها تنها به صورت ایستا و ساکن مورد استفاده قرار گیرند.

اما تسلیحات لیزری HELLADS که به گفته سازمان DARPA در مرحله نهایی توسعه قرار دارند بسیار سبک‌تر بوده و تنها 750 کیلوگرم وزن دارد یعنی کمی کمتر از یک خودروی کوچک.

این خصیصه کاربردهای بالقوه این سلاح را گسترده‌تر می‌کند.

یکی از کاربردهای اصلی سلاح‌های HELLADS در نسل جدید پهپادها خواهد بود.

شرکت جنرال اتومیکس در یک ویدیوی تبلیغاتی نشان می‌دهد که گروهی از پهپادهای مجهز به این سلاح‌ها چندین موشک رهگیر شلیک شده از زمین را در مدت بسیار کوتاهی پیش از آنکه تهدیدی متوجه آنها شود از بین می‌برند.

در حال حاضر هنوز نه این سلاح لیزری و نه پهپاد حامل آن به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند و اگر چه نیروی هوایی آمریکا پهپادها را برای آینده خود حیاتی تلقی می‌کند اما موفقیت نسل جدید پهپادها هنوز تضمین شده نیست.

یک مشکل دیگر محدودیتهایی است که سلاح‌های لیزری دارند و با وجود آنکه به آسانی می‌توانند شارژ مجدد شده و ساعت‌ها کارآیی داشته باشند اما نمی‌توانند به آسانی به دود و ابرها نفوذ کنند.

سلاح‌های HELLADS برای شلیک به هدف خود حتما باید آنها را ببینند و این مساله موجب می‌شود، که تنها بتوان از آنها علیه موشک‌ها و هواپیماهای جنگنده و نه اهداف مستقر بر زمین استفاده کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91092112289
  • خبرنگار : 71415