لاریجانی: با توجه به روال بررسی، اصلاح قانون انتخابات به این دوره می‌رسد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از کشورها افراد ماجراجو و بدکاره‌ای را برای انجام کارهای خشن در سوریه بسیج کرده‌اند، گفت:‌ اقداماتی در سوریه همچون بریدن سر حدود 1500 نفر انجام شده است که کار افراد عادی نیست چون اگر آنها دنبال دموکراسی باشند سر آدم را نمی‌برند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از کشورها افراد ماجراجو و بدکاره‌ای را برای انجام کارهای خشن در سوریه بسیج کرده‌اند، گفت:‌ اقداماتی در سوریه همچون بریدن سر حدود 1500 نفر انجام شده است که کار افراد عادی نیست چون اگر آنها دنبال دموکراسی باشند سر آدم را نمی‌برند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی لاریجانی در حاشیه حضور در بین کارکنان اداره ترابری مجلس در جلسه علنی مجلس، در پاسخ به سوال ایسنا در مورد انتشار سندی از سوی دولت سوریه در خصوص اقدام دولت عربستان برای اعزام افراد محکوم به اعدام این کشور به سوریه گفت: بنده چنین سندی را ندیدم ولی این اطلاعات به ما رسیده است که برخی از کشورها افراد ماجراجو و بدکاره‌ای که کارهای خشن را انجام می‌دهند را بسیج کرده تا در سوریه اقداماتی را انجام دهند به طوری که سر حدود 1500 نفر را بریده‌اند کاری که توسط افراد عادی انجام نمی‌شود؛ کسی که دنبال دموکراسی است مطمئنا سر آدم‌ها را نمی‌برد.

وی افزود: این اقدام نشان می‌دهد که گروه خاصی در سوریه هستند که بخشی از آنها افراد تندرو، ماجراجو و مشکل‌دار هستند که کشورها به سوریه می‌فرستند من نام کشور خاصی را نمی‌دانم و سند را ندیده‌ام.

رییس قوه مقننه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا طرح اصلاح مواد قانونی از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات 92 می‌رسد گفت:‌ با توجه به روال بررسی امروز طرح در مجلس فکر می‌کنم که حدود 5 ماده بیشتر از این طرح نمانده است که چیز مساله‌داری ندارد.

وی افزود: اگر شورای نگهبان در مورد مواد مصوب نظری داشته باشد مطمئنا بعد از ارائه مجلس بلافاصله آن را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و اگر نظری نداشته باشند نیز خود به خود این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که ظرف یکی دو هفته آینده طرح اصلاح موادی از انتخابات ریاست جمهوری تعیین تکلیف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه با توجه به حذف ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات فکر می‌کنید که نظر شورای نگهبان راجع به سایر مواد چه باشد، گفت:‌ طبق رایزنی‌ که با آیت الله جنتی،‌ آقای کدخدایی و دوستان حقوقدان دیگری در جلسه‌ای داشتم به نظر می‌رسد که مساله مهمی در بقیه جزییات طرح شورای نگهبان ندارد. شاید خرده جزییاتی وجود داشته باشد ولی کلا گفته‌ اند که مشکل اصلی ماده 35 بوده است.

لاریجانی توضیح داد: در قانون اساسی شرایط انتخاب شوندگان مشخص شده است تفسیر شورای نگهبان بر آن است که چنین شرایطی حصر به وجود می‌آورد لذا دیگر مجلس نمی‌تواند شرایط جدیدی را برای کاندیداها اضافه کند.

وی ادامه داد: بنده در این رابطه تردید داشتم و فکر می‌کردم که وقتی شورای نگهبان کسی را به عنوان کاندیدا انتخاب می‌کند علی القاعده شرایطی برای میزان سواد و مصادیق رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیدا نیز قائل است . اما آقایان در شورای نگهبان ضمن اینکه تایید کردند که تمامی شرایط مندرج در ماده 35 خوب است اما از لحاظ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر اعضای شورای نگهبان بر آن است که خود شورای نگهبان باید چنین کاری را انجام بدهد به طوری که حتی گفتند که ممکن است چنین شرایطی را به صورت آیین‌نامه و دستور‌العملی برای خودشان در داخل شورای نگهبان تعیین شرایط کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تدوین کنند.

وی ادامه داد: مقصود و هدف مجلس بر این بود که تعیین معیارهای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری منطقی‌تر باشد و یک مرتبه دو هزار نفر برای انتخابات ثبت نام نکنند که شورای نگهبان آخر مجبور باشد 5 نفر را قبول کند این اتفاقات در داخل و خارج از کشور سوءتفاهم ایجاد می‌کند و همگان می‌بینید که در این رابطه مسائل حقوق بشری را چطور مطرح می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر خود شورای نگهبان بخواهد برای شرایط تعیین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری همچون رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیداها کاری انجام دهد ما مشکلی نداریم ما به دنبال این بودیم که مقداری از این بار را از دوش شورای نگهبان برداریم ولی ظاهرا این ماده اشکال قانون اساسی دارد که مجلس نیز قبول کرد. مقام تفسیر قانون شورای نگهبان است اگر آنها چیزی را خلاف قانون تشخیص دهند ما تبعیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در برخی از موارد مجلس مصحلت می‌داند که در موارد حتی خلاف قانون پافشاری کند که این امور به مجمع تشخیص می‌رود ولی در مورد ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ما دلیلی بر این کار ندیدیم، چون وقتی خود شورا قبول دارد که وجود چنین معیارهایی لازم است و خودش حاضر است که این ها را در قالب دستورالعملی اجرایی کند ما نیز قبول کردیم.

رییس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس مشخص شده است، گفت:‌ از طرف هیات رییسه و کمیسیون برنامه و بودجه نامه‌های جداگانه‌ای به دولت نوشته شده تا لایحه را به موقع به مجلس ارائه دهد که این اتفاق رخ نداد و دولت در ارائه لایحه تاخیر کرد.

وی افزود: در این رابطه تنها تمهید آن است که دولت خود راسا لایحه بدهد چون قانون اساسی می‌گوید مجلس نمی‌تواند بودجه را به صورت طرح بررسی کند، چه اینکه اگر این اختیار را داشتیم خودمان این کار را می‌کردیم.

وی افزود: این موضوع از مقولاتی که در قانون اساسی به صراحت آمده که باید دولت برای آن لایحه بدهد ما منتظریم که دولت این کار را انجام بدهد بهتر است از دولت بپرسیم که بودجه را کی می‌خواهد به مجلس ارائه کند.

لاریجانی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد ادامه جلسات سران قوا گفت:‌ برگزاری جلسات سران قوا به نحوی نبوده است که به صورت منظم هر هفته و یا هر دو هفته یک بار برگزار شود، اخیرا نیز جلسه‌ای در محضر مقام معظم رهبری داشتیم و برگزاری جلسات سران قوا چیزی نیست که وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092112153
  • خبرنگار : 71234