بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس

مجلس با بر عهده گرفتن وظایف ستاد انتخابات توسط هیات اجرایی مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) به پیشنهادی رای دادند و بر اساس آن با بر عهده گرفتن وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) به پیشنهادی رای دادند و بر اساس آن با بر عهده گرفتن وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تبصره 8 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده که هیات اجرایی مرکزی انتخابات وظایف ستاد انتخابات کشور را در چارچوب این قانون بر عهده دارد. این موضوع از سوی محمد دهقان مورد ابهام قرار گرفت.

وی در این باره گفت: هدف این نبوده که کار وزیر کشور تعطیل شود یا رئیس ستاد انتخابات بیکار شود. وزیر کشور رئیس انتخابات و هیات اجرایی هر کدام وظایف خود را دارند. آنچه در این تبصره آمده زمانی درست است که بگوییم ستاد انتخابات ملغا شده و قرار است وظایفش را هیات اجرایی انجام دهد.

این عضو کمیسیون حقوق قضایی مجلس یاد آور شد: هیات اجرایی که دوستان در قانون پیش بینی کردند قرار است اعتمادافزایی و نظارت در بعد اجرا داشته باشد؛ لذا آنچه مد نظر بوده این بوده که وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی تعیین شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفت: این ابهام وجود دارد که آیا هیات اجرایی می‌خواهد وظایف ستاد را مشخص کند یا خودش جایگزین آن شود؛ لذا ابهام وارد است.

نادر قاضی‌پور در مخالفت با این پیشنهاد رفع ابهام گفت: در این طرح هیات اجرایی پیش بینی شده تا جلوی تک روی گرفته شود؛ لذا این تبصره باید به قوت خود باقی بماند تا هیات جایگزین ستاد انتخابات شود و خودش مسئولیت‌پذیر باشد.

نقوی حسینی نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: هیات اجرایی عملا نمی‌تواند وظایف ستاد انتخابات را به عهده بگیرد البته ممکن است بخشی از آن را انجام دهد، اما موضوع این است که ما ستاد انتخابات را ملغا نکرده‌ایم. لذا بهتر است هیات اجرایی تنها وظایف ستاد انتخابات را تعیین کند.

نهایتا با موافقت دولت و کمیسیون شوراها با این پیشنهاد نمایندگان مجلس با 174 رای موافق، 6 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر مقرر کردند که وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مرکزی تعیین شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه بررسی جزییات این طرح سلیمی، نماینده محلات پیشنهاد حذف تبصره 8 را مطرح کرد و گفت: این که ما وظایف ستاد انتخابات را به هیات اجرایی داده‌ایم تعارض و تناقض است؛ در این صورت ما می‌توانیم در وزارت کشور را تخته کنیم و وزارت کشور هیچ کاره باشد!

علی‌پور، نماینده ماکو نیز به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: از نظر ما تصمیمات جمعی و تصمیمات فردی ارجحیت دارد و ما این هیات را به این منظور پیش‌بینی کرده‌ایم که این موضوع را از جنبه‌ی فردی خارج کنیم. ستاد انتخابات هم وظایف مختلفی دارد.

سید مهدی موسوی‌نژاد نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: در ماده 31 قانون انتخابات وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات زیر نظر هیات اجرایی عنوان شده و سیاست‌گذاری و نظارت هم به عهده‌ی مجری است، اما در این تبصره وظایف اجرایی را به هیات اجرایی می‌دهیم که واقعا زاید است. پس وزیر کشور چه کاره است؟ قطعا این کار به مصلحت نیست.

سید صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور نیز در این باره گفت: در صدر ماده آمده که وزیر کشور مسئول صحت انتخابات است، اما در این تبصره وظایف ستاد انتخابات کشور که کاری ستادی و تشکیلاتی است به هیات اجرایی واگذار شده است. آیا ما به دنبال این هستیم که وظایف وزارت کشور را اصلاح کنیم؟ آنچه در این بخش پیش بینی شده حذف بخشی از وظایف وزارت کشور است.

مرتضوی یاد آور شد: من با طیب خاطر می‌گویم که اگر مجلس به این نتیجه می‌رسد که دستگاه دیگری بلد است بهتر انتخابات را برگزار کند ما انتخابات را به آن دستگاه بدهیم. من قول می‌دهم تمام امکانات وزارت کشور را در خدمت انتخابات قرار دهیم. اما آ‌نچه اکنون پیش بینی شده یک شرکت سهامی است که ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

محمد جواد کولی‌وند، نایب رئیس کمیسیون شوراها نیز در این باره تصریح کرد که بر عهده داشتن وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مرکزی به هیچ عنوان مخل عملکرد وزارت کشور نیست.

نهایتا پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق مجلس با حذف این تبصره مخالفت کرد، اما در ادامه ضمن موافقت با پیشنهاد دهقان مقرر شد که وظایف ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مرکزی انتخابات تعیین شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092111822
  • خبرنگار : 71132