با رد ادعای برگشت اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در سال 90

دانش‌آموزان حادثه‌دیده به بیمارستان دیگری منتقل نمی‌شوند/ پکیج وارد مدارس جدید می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه‌دیده در آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر به ویژه حال عمومی سه تن از آنها که وخیم گزارش شده است، گفت: با مشورتی که با متخصصان استان آذربایجان غربی و شرقی صورت گرفت، اعلام شد این دانش آموزان را هرکجا که نیاز باشد انتقال بدهیم، حتی خارج از کشور؛ اما جمع بندی نظرات کارشناسی این متخصصان، درمان و مراقبت از دانش آموزان آسیب‌دیده در همان بیمارستان‌ها بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه‌دیده در آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر به ویژه حال عمومی سه تن از آنها که وخیم گزارش شده است، گفت: با مشورتی که با متخصصان استان آذربایجان غربی و شرقی صورت گرفت، اعلام شد این دانش آموزان را هرکجا که نیاز باشد انتقال بدهیم، حتی خارج از کشور؛ اما جمع بندی نظرات کارشناسی این متخصصان، درمان و مراقبت از دانش آموزان آسیب‌دیده در همان بیمارستان‌ها بود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه "همایش ملی توانمندسازی پردیس‌های دانشگاه‌های فرهنگیان" که با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا درباره بازگشت اعتبارات نوسازی مدارس که از سوی نماینده مردم پیرانشهر عنوان شده است، گفت: 273 میلیارد تومان بودجه استانی و عمرانی آذربایجان غربی بوده که از این مبلغ 14 میلیون تومان برگشت داده شده و این به این معناست که باقی مانده پول پس از جذب اعتبارات برگشت داده شده است.

وی افزود: در زمینه نوسازی مدارس آنقدر نیاز داریم که اگر 10 برابر این پول را هم به آموزش و پرورش اختصاص بدهند، یک ریال آن را نمی‌توانیم برگردانیم، چرا که پیمانکاران زیادی بستانکار هستند و به قدری کارهای عمرانی در کشور انجام می‌شود که امکان برگشت اعتبار وجود ندارد.

حاجی بابایی با بیان اینکه برگشت اعتبار در آموزش و پرورش تحت هیچ شرایط و در هیچ زمینه‌ای تعریف ندارد، اظهار کرد: برگشت اعتبارات آموزش و پرورش صفر است، چرا که در همه استانها پروژه‌های زیادی در دست اجراست.

150 هزار کلاس درس همچنان با بخاری نفتی «استاندارد» گرم می‌شوند

پکیج وارد مدارس جدید و مقاوم سازی شده،‌ می‌شود

وی عنوان کرد: در کمیسیون آموزش مجلس جلسه چند ساعته‌ای برگزار شد و در گزارشی اعلام کردم در حال حاضر 150 هزار کلاس و 50 هزار اتاق اداری در آموزش و پرورش وجود دارد که از سیستم بخاری نفتی استاندارد استفاده می‌کنند که مجموع آنها به 200 هزار می‌رسد، چرا که در این مناطق یا امکان گازرسانی وجود نداشته و یا پکیج وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای تامین سیستم گرمایشی مناسب و استاندارد برای این تعداد مدرسه و اتاق اداری اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیاز است که بخاری نفتی آنها تبدیل به سیستم گرمایشی ازنوع پکیج شود.

وی گفت: آموزش و پرورش در احداث مدارس جدید و مقاوم سازی شده استفاده از سیستم پکیج را در دستور کار قرار داده است و به هر میزان که اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، این اقدام انجام می‌شود.

استفاده از بخاری نفتی در مساجد و منازل نیز مرسوم است

حاجی‌بابایی تصریح کرد:‌ حتی در مناطقی که گازرسانی شده و در آنجا مدرسه 2 کلاسه دایر است، نمی‌توانیم بخاری گازی نصب کنیم، چرا که سازمان مهندسی این اجازه را به آموزش و پرورش نمی‌دهد و تنها سیستم گرمایشی استاندارد، بخاری نفتی کاربراتوری است؛ این در حالیست که استفاده از این نوع بخاری در نقاط دیگر از جمله مساجد و منازل نیز مرسوم است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به هر میزان که اعتبار در اختیار داشته باشد در صدد جایگزینی سیستم پکیج به جای بخاری نفتی است، اما بحث نگهداری از سیستم‌های گرمایشی تنها در مورد بخاری‌های نفتی صدق نمی‌کند، بلکه نگهداری سیستم‌های پکیج هم نگهداری و مراقبت می‌خواهد و اگر این اقدام انجام نشود، ممکن است گاز گرفتگی و سایر حوادث را به همراه داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: 100 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که در طول هفته نظارت‌های گوناگونی بر آنها صورت می‌گیرد و بسیاری از مشکلات به موقع برطرف می‌شود، اما گاهی وقتها مواردی پیش می‌آید که تاسف‌بار است.

دانش‌آموزان حادثه‌دیده به بیمارستان دیگری منتقل نمی‌شوند

حاجی بابایی درباره آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه دیده به ویژه سه تن از آنها که طبق گزارش اورژانس حال عمومی آنها وخیم اعلام شده است نیز به ایسنا گفت: با مشورتی که با متخصصان استان آذربایجان غربی و شرقی انجام شد، در آنجا اعلام شد این دانش آموزان را هرکجا که نیاز باشد انتقال بدهیم، حتی خارج از کشور؛ اما جمع بندی نظرات کارشناسی این متخصصان، درمان و مراقبت از دانش آموزان آسیب دیده در همان بیمارستان‌ها بود.

وی ادامه داد: یک تیم متشکل از پزشکان متخصص تشکیل شده و مقرر شده پیگیری مسائل درمانی این دانش آموزان را تا سلامت کامل آنها به عهده بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام این دانش آموزان آسیب دیده در آموزش و پرورش نیز عنوان کرد: این مسائل بحث‌هایی است که باید روند قانونی و کاری خود را طی کند و هرچه که باشد آن را انجام می‌دهیم، چرا که آموزش و پرورش هر کمکی که لازم باشد را انجام خواهد داد.

وی درباره درخواست کمیسیون آموزش مجلس از آموزش و پرورش درباره جمع‌آوری بخاری‌های نفتی نیز پاسخ داد: چنین بحثی نبوده بلکه مقرر شد مجلس و دولت پیگیری کنند تا اعتبارات آموزش و پرورش افزایش بیابد تا بتوان مدارس را مجهز کرد.

اظهار نظر حاجی‌بابایی در باره « استعفاء»

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در باره درخواست استعفای وی نیز، اینگونه اظهار نظر کرد: نظر خود را اعلام کرده‌ام، این موضوع نشان می‌دهد که آموزش و پرورش از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار است و آنها یک نگاه عاطفی بلند به آموزش و پرورش دارند، هر چند این گونه اتفاقات در جاهای مختلف رخ می‌دهد، اما نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت بالایی برخوردار است. قطعا هم نمایندگان مجلس و هر کدام از مسئولان دیگر با دلسوزی خاص به بحث آموزش و پرورش نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه این بیانات را زیبا می‌دانم و آن را توهین به خود نمی‌بینم، گفت: هر کسی که مسئول می‌شود، حق طبیعی اوست که نگاه‌های مختلفی درباره او بیان شود و معنی مسئولیت هم همین است و آن دنیا سخت‌تر است.

حاجی بابایی در پاسخ به سوال دیگری که اگر قرار باشد استعفا دهید، چه زمانی این کار را انجام خواهید داد؟ پاسخ داد: باید بررسی کنم و هر وقت احساس کنم که نیاز است، این کار را انجام می‌دهم، چرا که هیچ وقت برای مسئولیت ندویده‌ام و اگر جمع بندی این باشد که یک روز مسئول نباشم، حاضرم چون نه اشتیاق دارم و نه شوقی و تنها اشتیاقم خدمتگزاری است.

فرهنگیان شاغل در مدارس استثنایی با 25 سال سابقه بازنشسته می‌شوند

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش سنوات ارفاقی فرهنگیانی که در مدارس استثنایی فعالیت دارند نیز گفت: کارهای مربوط به افزایش سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی از سال گذشته در حال انجام بود که این طرح نهایی و ابلاغ شده، البته پیشنهادی داشتم که به دلیل سختی کار فرهنگیان این مدارس، چهار سال خدمت آنها پنج سال محاسبه شود و با توجه به ابهاماتی که در حق و حقوق این افراد در قانون خدمات کشوری وجود داشت، این قانون اجرا نشده بود.

وی افزود: این معلمان به جای 30 سال سابقه با 25 سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند و قانون مربوط به آن مصوب شده و از زمانی که قانون به آموزش و پرورش ابلاغ شود، لازم الاجراست.

حاجی‌بابایی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 20 هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کنند و همه دنبال پرداخت حق و حقوق و سختی کار این افراد بودند که با پیگیری وزارت آموزش و پرورش به نتیجه رسید.

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در هنرستان‌ها نیز خاطر نشان کرد: معلمان فنی حرفه‌ای در دانشگاه شهید رجایی تربیت می‌شوند و در حال حاضر حدود 2000 دانشجو جذب شده و امسال جذب دانش آموز در هنرستان‌ها تا مرز 50 درصد رسیده که پیش بینی می‌شود سال آینده این میزان از 50 درصد عبور کند.

وی گفت: باید برای آینده هنرستان‌ها حداقل 12 هزار نیرو داشته باشیم و تا زمانی که نیروهای متخصص را از دانشگاه شهید رجایی برای آموزش و پرورش جذب کنیم، احتیاج به برنامه‌ای زودرس داریم بنابراین باید آزمونی برگزار کنیم تا بتوان با جذب نیرو شش سال آینده را پاسخگو باشیم که در این باره باید دولت تصمیم گیری کند، چرا که این امر نیاز آموزش و پرورش است.

حاجی بابایی درباره معلمان تربیت بدنی نیز تصریح کرد: زمانی که تعداد معلمان این رشته را از 10 هزار به 33 هزار افزایش دادیم این نیاز بیشتر احساس می‌شود، چرا که در گذشته ورزش در حال حذف از مدارس بود، در حالی که سیاست آموزش و پرورش توسعه ورزش در مدارس است و در این راستا با افزایش نیروی انسانی مورد نیاز، اقدامات جدیدی را آغاز کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در صورت داشتن 60 هزار معلم ورزش می‌توانیم بگوییم که در همه مدارس به اندازه کافی معلم ورزش وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 53 هزار و 622 مدرسه و مجتمع داریم که برخی از آنها دو معلم ورزش نیاز دارند همچنین در حوزه IT نیز به 60 هزار معلم متخصص نیاز داریم.

حاجی بابایی گفت: سمت و سوی جذب نیرو در آموزش و پرورش باید تخصصی شده و همه معلمان در رشته‌های تخصصی تدریس کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91092011278
  • خبرنگار :