دلایل پیشنهاد حذف اصلاحیه ماده 35 قانون انتخابات از سوی کمیسیون شوراها

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پیشنهاد حذف ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را طبق مذاکرات با شورای نگهبان به مجلس ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پیشنهاد حذف ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را طبق مذاکرات با شورای نگهبان به مجلس ارائه کرده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر خجسته در مورد اصلاح ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: طبق آخرین جلسه‌ای که چند روز پیش و قبل از مطرح شدن این طرح در صحن علنی با شورای نگهبان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که ماده 35 این طرح در مورد تعیین شاخص‌های مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی و شاخص‌هایی مانند پیشنهاد امضاهای نمایندگان و دیگر موارد از طرح حذف شود، از این رو ما پیشنهاد حذف این ماده را به مجلس دادیم.

به گفته وی، پیشنهاد حذف ماده 35 با توجه به هماهنگی و تامین نظر شورای نگهبان و انطباق با قانون اساسی برای انجام وفاق بیشتر ارائه شده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور،همچنین در باب لزوم اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پورمحمدی در زمان تصدی وزارت کشور، نامه‌ای در خصوص نواقص و اشکالات قانون انتخابات به مقام معظم رهبری فرستاد که رهبر انقلاب با توجه به حساسیت و ضرورت آن، موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی ارجاع دادند تا نواقص انتخابات بعد از بررسی سیاست‌گذاری شود.

نماینده مردم همدان در مجلس در ادامه گفت: از سوی دیگر طبق اصل 116 قانون اساسی، نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قانون مشخص می‌کند که این کار بر عهده مجلس است؛ همین عامل باعث شد تا مجلس و مشخصا کمیسیون شوراها و امور داخلی به بحث اصلاح قانون انتخابات وارد شود، در این راستا به روز شدن قانون انتخابات با توجه به تحولات و تجارب و نیازهای جدید و بهره‌گیری از قوانین مترقی برخی کشورها بوده است و انجام تکلیف برای اصلاح قانون به هیچ وجه به مفهوم زیر سوال بردن صحت انتخابات های قبلی نیست.

خجسته با بیان اینکه کمیسیون فعالیت چشمگیری برای تدوین و آماده‌سازی اصلاحیه قانون انتخابات داشت، گفت: کمیسیون شوراها حدود 4 ماه با افراد مجربی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، مجلس ، مرکز پژوهش‌ها ،شورای نگهبان و برخی از صاحب نظران و کارشناسان جلسات تخصصی در این خصوص برگزار کرد؛ اعضای کمیسیون شوراها و بویژه حجت‌الاسلام ابوترابی نایب‌رئیس مجلس نیز نقش بسیار عمده‌ای ایفا کرد، ضمن اینکه زاکانی هم مواد گوناگونی را پیشنهاد داد.

وی به جلسات خود و اعضای کمیسیون شوراها با شورای نگهبان و آیت‌ا... جنتی برای ایجاد هماهنگی در آماده‌سازی پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این بود که قانونی خوب و اثرگذارآماده کنیم که یکی از بحث‌ها سن کاندیداهای ریاست جمهوری بود که از نواقص مهم قانون انتخابات است؛ چون در ادوار گذشته مشاهده شد که به یکباره هزار نفر برای ثبت نام حضور می‌یافتند که از این تعداد 995 نفر رد صلاحیت می‌شوند، همین عامل دستاویز تبلیغات غربی‌ها و دشمنان علیه نظام می‌شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: این قانون باید سال‌های قبل اصلاح می‌شد که در این زمینه کم‌کاری و قصور شده بود، لذا اصلاح و بازنگری آن در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به همراه مشورت با نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان صورت گرفت و البته قابل نقد سازنده و بدور از هیاهو می باشد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان و نخبگان و لزوم توجه به آن ها گفت: ما در سطح کشور در دانشگاه‌های تهران و قم حضور یافتیم و خیلی از مسائل را با دانشجویان و نخبگان بازگو کردیم؛ جامعه ما یک جامعه اسلامی است و ما باید از نظرات نخبگان استفاده کنیم.

خجسته در پایان با قدردانی از حساسیت و بینش پاک و مقدس دانشجویان نسبت به مسائل کشور، منافع نظام و به ویژه دغدغه‌ دانشجویان در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ، گفت: خدا را سپاسگزاریم که دانشجویان ما تا به این حد نسبت به مسائل کشور، مردم و نظام حساسند و استقلال جنبش دانشجویی نیز از امتیازات و ویژگی های فعالیت های دانشجویان محسوب می شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91091809477
  • خبرنگار : 71234