یک ذاکر اهل بیت(ع): جذب مخاطب با ما نیست؛ فقط باید نوکرانی بامعرفت باشیم

یک ذاکر اهل بیت(ع) گفت: ما کاره‌ای نیستیم که بخواهیم به گونه‌ای بخوانیم که مردم جذب شوند، زیرا این کار امام حسین(ع) است و ما تنها باید بامعرفت به نوکری خود بپردازیم.

یک ذاکر اهل بیت(ع) گفت: ما کاره‌ای نیستیم که بخواهیم به گونه‌ای بخوانیم که مردم جذب شوند، زیرا این کار امام حسین(ع) است و ما تنها باید بامعرفت به نوکری خود بپردازیم.

ابراهیم رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یک مداح باید الگو بوده و به گونه‌ای باشد که وقتی مردم وی را می‌بینند خود به خود به یاد امام حسین(ع) و کربلا بیفتند و حال و هوای حرم سید‌الشهدا(ع) به آنان دست دهد.

وی با بیان این‌که «مداحان گذشته که در حال حاضر بسیاری از آنان مرحوم شده‌اند خیلی ساده نوحه‌خوانی و عزاداری می‌کردند» ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر یک سبک و سیاق دیگر در مداحی بوجود آمده و آن هم برای این است که مسیر و هدفمان و این‌که چرا برای سید‌الشهدا(ع) نوکری می‌کنیم را گم کرده‌ایم.

این ذاکر اهل بیت(ع) گفت: اگر برای امام حسین(ع) به مرثیه سرایی و مداحی می‌پردازیم باید چیزی بخوانیم که در شان و منزلت آن حضرت باشد و به شنوندگانش حال و هوای حرم سید‌الشهدا(ع) دست بدهد.

رحیمی افزود: اگر خدای ناکرده از آهنگ‌های غربی به نیت این‌که جوانی را جذب کنیم استفاده کنیم، شاید به مدت خیلی کوتاه این اتفاق بیفتد، ولی در ادامه ما این شخص را از مجلس امام حسین(ع) دور می‌کنیم و وی دیگر از این‌گونه مجالس یادی نمی‌کند و دائما به فکر این می‌افتد که این آهنگ برای کجا و کیست و دیگر بویی از حضرت سیدالشهدا(ع) در جلسات وجود نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که برخی از جلساتی که به جهت یاد اهل بیت(ع) برگزار می‌شوند جاذبه خاصی ندارند و حتی نکات مثبت این جلسات به دلیل ایجاد آفات در این گونه از جلسات به چشم نمی‌آیند.

این ذاکر اهل بیت(ع) با بیان این‌که «خواندن ما باید برای رضای خدا باشد» گفت: نیت خیلی مهم است و باید در این عرصه از خدا و چهارده معصوم(ع) اذن بگیریم و باید لااقل در آن یک ساعت مداحی و مرثیه سرایی نیت‌مان را خالص بکنیم، زیرا جمعی آمده‌اند که از طریق ما دل‌شان به کربلا متصل شود.

رحیمی ادامه داد: ما باید خودمان را در محضر سید‌الشهدا(ع) ببینیم و از خود بپرسیم که آیا آن حضرت این خواندن ما را می‌پذیرند که در غیر این صورت در مستمعین ما مطمئنا هیچ حال و هوای حسینی ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که از کجا باید بیاموزیم و امام چه چیزی را قبول ندارند؟ اظهار کرد: در این زمینه ما باید به ذاکران گذشته که پیرغلام بوده‌اند مراجعه کنیم و بدانیم که چگونه با مشکلاتی که آن موقع بوده است ولی ازدحام جمعیت، صفا و حال و هوای بهتری در هیات‌های مذهبی موجود بوده است.

این ذاکر اهل بیت(ع) ادامه داد: در حال حاضر نیز از کرم امام حسین(ع) آن فضا وجود دارد و ذاکران خوبی داریم که من آنان را الگوی خود قرار داده‌ام. کسانی که می‌دانند چه چیزی می‌خوانند و سبک دیگران را نمی‌خوانند و وقت می‌گذارند و شب و روز به فکر این هستند که اول امام حسین(ع) و بعد مستمع راضی باشد.

رحیمی افزود: ولی در حال حاضر برخی می‌گویند که مستمع راضی باشد تا در برنامه ما حاضر شود در حالی که اینگونه نیست و اگر پنج نفر هم جمع شویم ولی اخلاص در آن باشد اهمیت دارد، ولی جلساتی هستند که هزاران نفر در آن شرکت کرده‌اند بدلیل آنکه نیت‌ها جای دیگری است حال و هوای حسین(ع) در آن وجود ندارد.

وی گفت: مداح اگر چیزی هم نداند ولی همین که سلامی به ارباب بدهد و دو خط ساده بخواند می‌ارزد به اینکه همه رقم آهنگ را در جلسه امام حسین(ع) پیاده کند.

این ذاکر اهل بیت(ع) اظهار کرد: ما کاره‌ای نیستیم که بخواهیم به گونه‌ای بخوانیم که مردم جذب شوند، زیرا این کار امام حسین(ع) است و خود معصومین(ع) حاضران در جلسات ذکر مدح و مرثیه اهل بیت(ع) را دعوت کرده‌اند و ما که به این مجالس آمده‌ایم باید بامعرفت به نوکری خود بپردازیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091306436
  • خبرنگار :