در دومین سالگرد شهادت شهریاری

عباسی/کامل/: تست راکتور اراک با سوخت مجازی به‌زودی انجام می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت که دوران تثبیت علمی و فنی ایثارگری خاص خود را می‌طلبد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت که دوران تثبیت علمی و فنی ایثارگری خاص خود را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی صبح چهارشنبه در سخنانی در دومین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری که در مسجد الزهرای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با تسلیت به خانواده، همسر و فرزندان شهید شهریاری اظهار کرد:‌ اگر توانسته‌ایم در عرصه‌ هسته‌یی کاری انجام دهیم به عنایت لطف خدا و همراهی و همدلی همسرانمان بوده است.

او گفت: 16 سال با دکتر شهریاری همکاری نزدیک داشتم و در این مدت پشتیبانی همسرش را از نزدیک دیده‌ام. هم‌چنین پشتیبانی‌هایی که همسر خودم در این سال‌ها داشته است. اگر همکاری و صبر آن‌ها نبود نمی‌توانستیم موفقیتی در گسترش علم به دست آوریم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که دکتر شهریاری به سادگی و عمق سوره بقره می‌ماند، افزود: او به غیب ایمان داشت و نماز بر پا می‌داشت و از آن چه خداوند به او می‌داد انفاق می‌کرد. شهریاری از جمله افرادی بود که خداوند او را به صراط مستقیم هدایت کرد، کسی که وجدان کاری داشت و مصداق جذب حداکثری بود.

وی درباره‌ دلایل ترور دانشمندان و متخصصان کشورمان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم مرکز تصمیم‌گیری برای کشور را از خارج به داخل منتقل کنیم و بازسازی کشور را انجام دهیم. در این سال‌ها 17 هزار شهید ترور داده‌ایم و این ترور‌ها برای این بود که نظام ما نتواند خود را تثبیت سرزمینی کند و آن‌ها که این را نمی‌دیدند دست به ترور زدند و شروع به حذف کسانی که در خدمت کشور بودند کردند.

عباسی ادامه داد: ما در حال حاضر یک پدیده جدید را به دنیا نشان می‌دهیم؛ ما بعد از تثبیت سرزمینی و سیاسی در دوران تثبیت علمی و فنی قرار داریم که ایثارگری خاص خود را می طلبد. جامعه‌ علمی ما امروز در این عرصه با خطرهای بسیاری از سوی دشمنان واقع شده است؛ البته نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما تلاش کردند روزنه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنند و برخی‌ جاها آن را کشف کردند، البته در برخی مواقع غفلت کرده‌ایم و گاهی هم آن‌ها را ساده گرفتیم و خباثت‌شان را درک نکردیم. اما شهادت عزیزان‌مان نشان داد که توطئه دشمن حساب شده است و افراد را به خوبی شناسایی می‌کنند و به دنبال مهره‌های اصلی می‌گردند.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:‌ دکتر شهریاری فردی چند منظوره بود؛ او به خوبی در آموزش دانشجویان و نیروهای انسانی توانایی داشت. هم‌چنین در بحث‌های پژوهشی می‌توانست به طور نظری و عملی از پس کار برآید. شهریاری در کارهای ستادی و مدیریتی نیز توانایی خوبی داشت و مسائل راهبردی را جلو می‌برد و هم‌چنین در کارهای اجرایی به خوبی انجام وظیفه می‌کرد. او سخاوت علمی داشت.

وی اضافه کرد: او در بحث تولید سوخت راکتور تهران اصرار داشت علم و دانشش در این‌باره به دیگران منتقل شود. از این رو به افرادی که در اصفهان در این زمینه فعالیت می‌کردند آموزش داده شد و بعد از شهادتش آن‌ها توانستند کار را به انجام برسانند.

او ادامه داد: شهریاری از موسسان انجمن هسته‌یی ایران بود. من بعد از شهادتش متوجه شدم او بیش از 500 نفر را در زمینه‌ی محاسبات هسته‌یی آموزش داده است، البته این تعداد حدود 900 تا 1000 نفر است که من حداقل آن را گفتم. او موسس رشته کاربرد پرتوها در کشور بود و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر این رشته ایجاد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی که خود نیز همزمان با ترور شهید شهریاری مورد سوء‌قصد ناکام قرار گرفت در ادامه سخنانش گفت: بعد از شهادت شهریاری دستاوردهای او نیز همچنان ادامه داشته است. تفکرات او امروز ادامه دارد و می‌توانم بگویم که حافظه من بخشی از حافظه شهریاری است؛ او علاقه داشت کاربرد پرتوها اثر خود را در زندگی مردم نشان دهد و من این ایده را گرفتم و در این راستا معاونت کاربرد پرتوها در زندگی را در سازمان انرژی اتمی ایجاد کردم.

وی خاطر نشان کرد: شهریاری 6 5 سال پیش دنبال این بود که خرما را پرتودهی کنیم و مدت نگهداری‌اش را در انبارها افزایش دهیم که با جهاد کشاورزی کارهایی را انجام دادیم و امروز این کار در استان مرکزی محقق شده است. البته استان فارس نیز برای این کار اعلام آمادگی کرده است و خواهان ایجاد راکتور و مرکز تابش دهی گاما و توسعه کشاورزی هسته‌یی هستند. همچنین در عرصه‌ صنعت با وزارت صنایع کارها در این راستا شدت گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ی دستاوردهای دیگر شهید شهریای که هم‌چنان استمرار دارد تاکید کرد: در بحث راکتور و محاسبات راکتور جاپای شهریاری را محکم می‌بینیم. گروهی که قبل از شهادت او در سازمان در این زمینه ایجاد شد با قدرت کار می‌کند و امروز پخته‌تر شده است و ما قادریم محاسبات هسته‌یی و مربوط به راکتور را در کشور به خوبی انجام دهیم و در آینده بیش‌تر از گذشته رشد خواهیم کرد.

وی در بحث تولید سوخت به دستاوردهای شهریاری اشاره کرد و گفت: شهریاری خط شکن بود و در این عرصه از خاکریز عبور کرد. او با انجام شبیه‌سازی و محاسبات هسته‌یی و طراحی نرم افزار به کمک کارخانه‌ی تولید سوخت و تبدیل اورانیوم غنی شده به اکسید اورانیوم رفت و به مهندسان شیمی مکانیک و برق نشان داد که این روند به لحاظ پرتویی و انباشت اورانیوم برای انسان خطری در بر ندارد و می‌توان به راحتی با آن کار کرد و کسانی که با او همراه بودند به این باور رسیدند که می‌توان در این زمینه موفق بود و بعد از شهادتش پای کار ایستادند تا UF6 را به U3O8 تبدیل کنند و آن را از پایلوت بیرون بیاورند و تبدیل به مجتمع‌های سوخت کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر احترام و تشویق کسانی که در این عرصه اکنون فعالیت می‌کنند گفت: ما باید قدر زنده‌ها را بدانیم و به مختصر ناملایمتی آن‌ها را از خود نرانیم و این جامعه را نگهداریم.

او ادامه داد: اگر قرار بود علم با رفتن علما تعطیل شود نباید حوزه‌ی علمیه و دانشگاه می‌داشتیم. ما همه رفتنی هستیم اما باید سخاوت داشته و بخل علمی نداشته باشیم و مسائل و علم خود را زود به طور مستند و یا کتاب در اختیار دیگران قرار دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش گفت: امروز در کشور دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. با وجود شهدایی که تقدیم نظام شده است و تحریم‌هایی که علیه ایران شده است توسعه علمی کشور ادامه دارد.

وی در ادامه درباره‌ی برخی اخبار مربوط به نیروگاه بوشهر و وجود مشکل در این نیروگاه اظهار کرد: دشمنان نظام مرتب درباره‌ی نیروگاه بوشهر خبر منفی می‌دهند و رسانه‌های خارجی نیز در این باره سیگنال‌های غلط می‌دهند و برخی رسانه‌ها در داخل هم از آن‌ها اقتباس می‌کنند.

او گفت:‌ اخیرا درباره‌ی تاسیسات یو‌سی‌اف اصفهان اخباری منتشر شده است که با صراحت می‌گویم این کارخانه از ایمنی لازم برخوردار است و تمام کارکنان در این باره آموزش دیده‌اند. حادثه در هر کارخانه و شرکتی ممکن است اتفاق بیافتد و در روند کار امری عادی است. در هر کار صنعتی و کارگاهی این مسائل وجود دارد اما با صراحت می‌گویم تمام تاسیسات ما ایمن هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌یی کشور گفت: نیروهای امنیتی ما خوب کار می‌کنند و خطرات زیادی را دفع کردند اگر جایی دشمن موفق بوده است در زمینه ترورهایی است که انجام داده که اقدامی مذبوحانه است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ با وجود تحریم‌ها، در غنی‌سازی و افزایش سانتریفیوژ‌های نسل قدیم و جدید امسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ و خواهیم داشت.

عباسی اظهار کرد:‌ ما غنی‌سازی را با قدرت ادامه می‌دهیم.

وی در مورد برخی شایعات مبنی بر تاخیر در راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی اراک به دلیل نقص فنی با رد این شایعات گفت:‌ قاطعانه می‌گویم که به همت همه متخصصان و به لطف خدا راکتور اراک طبق برنامه و بدون هیچ مشکلی در حال پیشرفت است. تنها به دلیل ملاحظات امنیتی ما با احتیاط جلو می‌رویم؛ چراکه دشمن قصد آسیب زدن به این راکتور را دارد وگرنه مشکل فنی یا بودجه‌ای نداریم.

عباسی گفت:‌ تمام تجهیزاتی که باید برای آماده‌سازی این راکتور خریداری شود از بازار تامین شده‌ است و صنعت داخلی نیز در این‌باره کار خود را به خوبی انجام داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین از تست راکتور اراک با سوخت مجازی در آینده نزدیک خبر داد.

او در مورد نیروگاه بوشهر اظهار کرد: به لطف خدا راکتور بوشهر کارهای نهایی‌اش انجام می‌شود و مراحل بازبینی از سوی بهره‌بردار ایرانی در تمامی نیروگاه و بخش‌های مختلف در حال انجام است. سعی داریم اشکالاتی که در طول یک سال گذشته مشاهده شده است را رفع کنیم و پس از آن نیروگاه به‌زودی وارد مدار خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91090803836
  • خبرنگار : 71049