در استان یزد

حسینیه و حمامی که می‌توانستند گردشگرپذیر باشند متروکه‌اند

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در استان یزد از مورد تعرض قرار گرفتن حسینیه‌ی تاریخی «تپوسازان» و در حال تخریب بودن حمام «شاه کمالیه» خبر داد.

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در استان یزد از مورد تعرض قرار گرفتن حسینیه‌ی تاریخی «تپوسازان» و در حال تخریب بودن حمام «شاه کمالیه» خبر داد.

امیر ترقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پشت حسینیه‌ی «تپوسازان»، عملیات ساخت‌وساز یک خانه که در حریم مسجدجامع یزد نیز قرار دارد، آغاز شده که به اعتقاد کارشناسان، این اقدام تعرض جدی به حریم حسینیه‌ی قاجاری «تپوسازان» است. همچنین داخل این حسینیه‌ی تاریخی، افراد ناشناس مصالح ساختمانی را خالی کرده‌اند که این منظره برای یک حسینیه که در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی است، جالب نیست.

او با بیان این‌که این حسینیه‌ی قاجاری 27 بهمن‌ماه 1387 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، تأکید کرد: این موضوع باید هرچه زودتر مورد توجه متولیان قرار گیرد.

ساخت‌وساز در حریم حسینیه‌ی «تپوسازان»

وی در ادامه با اشاره به بارندگی‌های روزهای گذشته در استان یزد، از در معرض تخریب قرار گرفتن حمام تاریخی «شاه کمالیه» نیز خبر داد.

این دوست‌دار میراث فرهنگی با اشاره به این‌که این حمام متعلق به دوره‌ی ایلخانی 11 مردادماه 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: با توجه به این‌که مالکیت بیشتر حمام‌های تاریخی مانند این حمام ایلخانی، شخصی و وقفی است، روند باسازی آن‌ها در استان یزد با مشکل جدی روبه‌رو شده است.

وی توضیح داد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد بارها برای بازسازی این حمام اعلام آمادگی کرده، ولی با توجه به قفل بودن در حمام و همکاری نکردن اداره‌ی اوقاف یا مالکان خصوصی، این اثر تاریخی در آستانه‌ی تخریب است، چون تا کنون بازسازی نشده است.

او تردد شبانه‌ی معتادان به این بنای تاریخی را یکی دیگر از عوامل سرعت گرفتن تخریب این بنای ایلخانی دانست و افزود: این اتفاق باعث شده است تا مردم محله‌ی «شاه ابوالقاسم» از وجود این حمام ناراضی باشند.

به گزارش ایسنا، استان یزد به‌عنوان نخستین شهر خشتی دنیا، با بناهای تاریخی منحصربه‌فردش، گردشگران زیادی را جذب می‌کند؛ اما حفاظت و نگهداری از این بناها که بسیاری از آن‌ها ناشناخته‌اند یا زمان زیادی از شناسایی‌شان نمی‌گذرد، امری است که توجه بیشتر مسئولان و متولیان این حوزه را می‌طلبد.

انتهای پیام

حمام «شاه کمالیه»

حسینیه‌ی «تپوسازان» یزد

حمام «شاه کمالیه»

ساخت‌وساز در حریم حسینیه‌ی «تپوسازان»

حمام «شاه کمالیه»

  • سه‌شنبه/ ۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91090702938
  • خبرنگار : 71191