ساخت بمب‌یاب با تقلید از بینی سگ

محققان دانشگاه کالیفرنیا دستگاه قابل حمل و فوق‌ حساسی طراحی کرده‌اند که با بو کشیدن بخار ساطع شده از مواد منفجره می‌تواند به عنوان آشکارساز بمب در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دستگاه قابل حمل و فوق‌ حساسی طراحی کرده‌اند که با بو کشیدن بخار ساطع شده از مواد منفجره می‌تواند به عنوان آشکارساز بمب در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا (UCSB)‌ به سرپرستی پروفسور «کارل ماینهارت» و «مارتین مسکووویتس»، آشکارسازی طراحی کرده‌اند که از فناوری میکروفلوئیدی برای تقلید مکانیسم بیولوژیکی گیرنده‌های بویایی سگ استفاده می‌کند.

این دستگاه فوق‌ حساس قادر به ردیابی مقادیر اندکی از مولکول‌های بخار و مجزا کردن یک ماده خاص از مولکول‌های مشابه است.

پروفسور «ماینهارت» تأکید می‌کند: سگ‌ها با قدرت بویایی منحصر به فرد، همچنان بهترین کشف‌کنندگان مواد منفجره محسوب می‌شوند، اما عملکرد بویایی این حیوان نیز می‌تواند به دلیل بیماری دچار اختلال شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با ادغام اصول مهندسی مکانیک و شیمی، آشکارساز فوق حساسی با عملکرد مشابه یا بهتر از بینی سگ طراحی کرده‌اند که بصورت لحظه‌ای، داده‌های دریافتی در خصوص نوع مولکول‌های کشف شده را به رایانه ارسال می‌کند.

این دستگاه متشکل از دو بخش است: یک بخش شامل میکروکانال‌هایی 20 برابر نازکتر از ضخامت موی انسان است که مانند یک رودخانه کوچک عمل کرده و برای بدام انداختن مولکول‌ها و هدایت آنها به بخش‌های دیگر استفاده می‌شود و بخش دوم شامل یک ریز طیف سنج لیزری است که برای شناسایی نوع مولکول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری به کار رفته در این دستگاه، امکان تشخیص طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها را فراهم می‌کند و علاوه بر کاربرد در آشکارسازهای بمب می‌تواند برای تشخیص بیماری‌ها و مواد مخدر نیز استفاده شود.

نتایج دستاورد جدید محققان در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91090501614
  • خبرنگار : 71452