رییس نهاد نظارت هسته‌یی فرانسه: در 5 سال آینده با دو چالش هسته‌یی مهم روبرو هستیم

رییس جدید ناظر ایمنی هسته‌یی فرانسه اعلام کرد که نیروگاه‌های هسته‌یی قدیمی و بازنشسته‌ شدن نیمی از پرسنل هسته‌یی شرکت EDF در 5 سال آینده مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که این نهاد نظارتی با آن‌ها روبه‌روست.

رییس جدید ناظر ایمنی هسته‌یی فرانسه اعلام کرد که نیروگاه‌های هسته‌یی قدیمی و بازنشسته‌ شدن نیمی از پرسنل هسته‌یی شرکت EDF در 5 سال آینده مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که این نهاد نظارتی با آن‌ها روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز با اعلام این خبر گزارش داد که فرانسه که بیشترین وابستگی را در میان کشورهای جهان به انرژی هسته‌یی دارد، باید در چند سال آینده درباره افزایش طول عمر 58 راکتور هسته‌یی‌اش به بیش از 40 سال تصمیم‌گیری کند، آن هم در زمانی که پاریس در تلاش است وابستگی‌اش به انرژی اتمی را کاهش دهد.

پیر فرانک شوه، رییس نهاد نظارت هسته‌یی فرانسه که در ماه میلادی جاری به این سمت دست یافته است، در اولین گفت‌وگویش با خبرگزاری رویترز گفت: ما نیروگاه‌های هسته‌یی داریم که در دهه 60 ، 70 و 80 میلادی ساخته‌ شده‌اند. به همین دلیل زمانی فرا خواهد رسید که سن این نیروگاه‌ها به 30 سال نزدیک می‌شود. قدمت این تاسیسات یک فاکتور جدید است. آیا ما می‌توانیم از مرز 40 سال رد شویم. هنوز پاسخی برای این سوال پیدا نکرده‌ایم.

شوه که جانشین آندره کلود لاکوست شده است، افزود: ما انتظار یک گزارش کامل را از شرکت EDF داریم که به ما کمک می‌کند در سال 2015 تصمیم خود را بگیریم.

شرکت دولتی EDF که اپراتور همه راکتورهای هسته‌یی فرانسه است اعلام کرده است که قصد دارد طول عمر این راکتورها را تا 60 سال افزایش دهد، اما هیچ گونه محدودیت رسمی برای فعالیت این راکتورها وجود ندارد.

رویترز گزارش داد که سایر کشورهای وابسته به انرژی هسته‌یی نیز باید با مسائل مشابهی روبه‌رو شوند.

دولت ژاپن که همچنان درگیر عواقب حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی است، پیشنهاد محدود کردن طول عمر راکتورهای موجودش را به 40 سال داده است.

در آمریکا نیز 104 راکتور هسته‌یی اجازه یافته‌اند که به مدت 40 سال فعالیت کنند و 73 راکتور از میان این راکتورها با افزایش 20 ساله مدت فعالیت‌شان روبه‌رو شده‌اند.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در فعالیت‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری متعهد شده بود که تا پایان سال 2016 قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌یی فرانسه در فسنهایم در نزدیکی مرز آلمان را تعطیل کند.

شوه گفت که این نیروگاه می‌تواند در سال 2016 تعطیل شود، اما تعطیلی کامل آن پس از یک روند نظارتی 5 ساله که هنوز آغاز نشده است، امکان پذیر است تا ایمنی آن تضمین شود.

رییس نهاد نظارت ایمنی هسته‌یی فرانسه علاوه بر آن گفت که شرکت EDF اعلام کرده است که حدود 50 درصد از 50 درصد از پرسنل هسته‌یی فعلی‌اش باید در 50 سال آینده بازنشسته شوند.

شوه گفت ما نسلی داریم که به مدت 35 یا 40 سال مشغول فعالیت بوده‌اند و پس از شرکت داشتن در ساخت و راه‌اندازی این راکتورهای هسته‌یی بازنشسته می‌شوند. بنابراین موضوع اصلی این است؛ چگونه می‌توان مهارت‌های آن‌ها را در فضایی منتقل کرد که در آن فرصت‌های آموزش حاصل از یک راکتور در دست ساخت دیگر وجود خارجی ندارد.

شوه، مهندس 51 ساله که شغلش را در نهاد نظارت ایمنی هسته‌یی فرانسه در سال 1986 (در همان سالی که فاجعه چرنوبیل در اوکراین رخ داد) آغاز کرد گفت که در مدت زمان 6 سال خدمتش همکاری با نهادهای اروپایی و بین‌المللی نیز کلیدی خواهد بود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91090301201
  • خبرنگار :