/گزارش- نیویورک تایمز/

بحران غزه به ضرر تشکیلات خودگردان فلسطین است

"تظاهرات‌ها در کرانه باختری نشان دهنده حمایت فزاینده از حماس و سرشکستگی برای تشکیلات خودگردان فلسطین است که واشنگتن آن را تنها شریک برای صلح با اسرائیل می‌داند."

"تظاهرات‌ها در کرانه باختری نشان دهنده حمایت فزاینده از حماس و سرشکستگی برای تشکیلات خودگردان فلسطین است که واشنگتن آن را تنها شریک برای صلح با اسرائیل می‌داند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه نیویورک تایمز، در گزارشی در خصوص افزایش حمایت‌ها از حماس به دلیل مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی آورده است: « در تظاهرات‌های روزانه در شهر رام‌الله در همبستگی با غزه علاوه بر ابراز همدلی و خشم مساله دیگری به چشم می‌خورد و آن همزاد‌پنداری هرچه بیشتر با مبارزان حماس و هجو تشکیلات خودگردان فلسطین است که واشنگتن آن را تنها شریک قابل اعتماد برای صلح با اسرائیل می‌داند.

در تظاهرات روز دوشنبه در رام‌الله آهنگی از فروشگاه‌ها و بلندگوها پخش می‌شد که در آن شعری بدین مضمون خوانده می‌شد "به تل آویو ضربه بزنید!" در ادامه خوانده می‌شد "نگذارید صهیونیست‌ها بخوابند! ما آتش بس یا راه حل نمی‌خواهیم! ای فلسطینی‌ها شما می‌توانید مایه افتخار باشید!" موسیقی‌های پاپ در همه جا پر از احساسات جسارت و پرخاشگری هستند اما این موسیقی‌ها بازتاب احساسی است که چندان برای محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین که هرچه بیشتر در حال از دست دادن اعتبار خود هستند، خوش یمن نیستند.

مذاکرات آتش بس در قاهره با حضور مصر، ترکیه و قطر نیز گویای این مساله است. رهبر فلسطینی که در آنجا دیده می‌شود محمود عباس نیست بلکه خالد مشعل رهبر گروه حماس است که با قدرت پیدا کردن برادران ایدئولوژیکی وی در اخوان المسلمین در سراسر منطقه به دنبال آن است که صدای همه فلسطینی‌ها باشد. اسرائیل از طرفی دیگر محمود عباس را نیز از تهدید بی نصیب نگذاشته و حتی اعلام کرده ممکن است با او که قصد دارد برای ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل در تاریخ 29 نوامبر به مجمع عمومی برود قطع رابطه کند.

فیراث کاتاش، یک دانشجوی 20 ساله که در تظاهرات شهر رام الله حضور داشت، گفت: مردم او در حال کشته شدن در نوار غزه هستند و محمود عباس به آرامی به صندلی راحتش در رام‌الله تکیه می‌کند.

برای آمریکا و دیگر کشورهایی که امید به پیشبرد راه حل دو کشوری برای درگیری‌های خاورمیانه دارند، رادیکالیزه شدن کرانه باختری و از بین رفتن اعتبار تشکیلات خودگردان فلسطین به معنی ناامنی بیشتر برای اسرائیل و افزایش فرصت نیروهای غرب ستیز برای ریشه پیدا کردن در منطقه‌ای است که اسلامیِ‌گری در آن رو به افزایش است. از زمانی که حماس یک سال پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی سال 2006 قدرت را در نوار غزه به دست آورد محمود عباس در آنجا پا نگذاشته است. با وجود این او از جهان می‌خواهد تا این دو منطقه مجزا را به عنوان یک دولت متحد به رسمیت بشناسند!

"منار وادی" که در دفتری در شهر رام الله کار می‌کند، می‌گوید: اتفاقاتی که در غزه در حال رخ دادن است تشکیلات خودگردان فلسطین را منزوی و ترک شده خواهد ساخت. اکنون ما شاهد چهره دیگر حماس هستیم و محبوبیت آن در حال افزایش است. این احساس به ما دست می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌تواند راهی برای آینده پیشنهاد کند.

روز دوشنبه در قاهره خالد مشعل در نقش جدید خود کاملا جسور و مطمئن بود و اسرائیلی‌ها را در روز ششم تهاجم هوایی به نوار غزه به مبارزه می‌طلبید. موشک‌های شلیک شده از نوار غزه به جنوب اسرائیل اصابت کرده و خسارت و وحشت را به وجود آورد اما تلفاتی در بر نداشت.

خالد مشعل در یک کنفرانس خبری گفت: هر کس که جنگ را آغاز کرد باید به آن پایان دهد. اگر اسرائیل آتش بس با میانجی‌گری مصر را می‌خواهد شدنی است اما تشدید درگیری‌ها نیز ممکن است.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نشست‌هایی را برگزار کرده و از نزدیک با مذاکرات قاهره در تماس بوده‌اند و بیانیه‌های همبستگی منتشر کردند. آنها همچنین یک هیات پزشکی کوچک را به نوار غزه اعزام و استدلال کردند که فرصت جدیدی برای ایجاد اتحاد میان این دو جنبش متخاصم به وجود آمده است، اما آنها کاملا از مشکل‌شان آگاه هستند.

یکی از مقامات که نام خود را فاش نساخت، گفت: خطرناکترین مساله این حقیقت است که آنچه را که ما نتوانستیم در مذاکرات انجام دهیم حماس با یک موشک انجام داد.

وی افزود: مردم از دیدن اینکه اشغالگران در وحشت می‌دوند بسیار هیجان زده هستند، این یک پیام بسیار خطرناک است.

محمود عباس از زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین با مشکلات اقتصادی و افزایش شهرکسازی‌های اسرائیل روبرو شد با کاهش محبوبیت مواجه شد اما کمی پیش از آغاز درگیری‌های در نوار غزه وقتی که به نظر می‌رسید از تقاضای فلسطین درخصوص حق بازگشت به اسرائیل دست برداشته، به درد سر افتاد. بسیاری از فلسطینی‌ها معتقدند اسرائیل حمله جدید خود به نوار غزه را بدین منظور انجام داده تا جلوی تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای رفتن به سازمان ملل را از طریق آزار آن بگیرند.

مقامات اسرائیل می‌گویند که چنین گفته‌ای خنده‌دار است و هدف عملیات متوقف کردن تعداد فزاینده موشک‌هایی است که به سوی آنها شلیک می‌شود.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها تاکید کرده در صورت ارائه درخواست فلسطینی‌ها در سازمان ملل اقدامات تلافی جویانه شدیدی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ خواهد کرد از جمله قطع واریز مالیات‌های دریافتی به خزانه فلسطین.

محمود عباس روز یکشنبه در سخنرانی در نشست رهبران فلسطینی بر تصمیم خود برای رفتن به نیویورک و تقاضای تغییر وضعیت فلسطین به کشور غیرعضو تاکید کرد.

وی بدین منظور تاریخ نمادین 29 نوامبر را انتخاب کرده است. در این روز در سال 1947 با رای مجمع عمومی سازمان ملل سرزمین فلسطین به دو دولت عرب فلسطین و یهودی تقسیم شد.

آمریکا از محمود عباس تقاضا کرده چنین کاری را انجام ندهد و به جای آن مذاکرات مستقیم با اسرائیل را که از سال 2008 تاکنون معلق مانده از سر بگیرد.

محمود عباس و سلام فیاض، نخست‌وزیر وی از دید غربی‌ها و برخی اسرائیلی‌ها به عنوان جدی ترین و میانه‌روترین شرکای فلسطینی که تاکنون رهبری جنبش ملی فلسطین را به دست گرفته، هستند. اما دولت بنیامین نتانیاهو مخالف است و می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین در محاسبات اسرائیل اهمیت خود را از دست می‌دهد.

موشه یعالون، وزیر امور راهبردی اسرائیل روز دوشنبه اظهار داشت: من فکر می‌کنم آنچه که در اتفاقات رخ داده برجسته شده بی لیاقتی ابومازن (محمود عباس) است. او تنها توانایی صدور اعلامیه و اقدامات یک جانبه به منظور رسمیت یافتن در سازمان ملل را دارد.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی دیگر که نام خود را فاش نساخت، گفت: محمود عباس حتی به خاک سرزمین خود در نوار غزه نمی‌تواند سفر کند، چطور کشورهایی که به طرح وی برای رسمیت دادن به کشور فلسطین رای خواهند داد تصمیم دارند او را به رسمیت بشناسند! اساسی‌ترین عامل تشکیل کشور کنترل خاک سرزمین خود است. ما با یک تئاتر پوچ روبه‌رو هستیم.

تشکیلات خودگردان فلسطین از نیروهای پلیس و ارتش آموزش دیده که نظم را در کرانه باختری برقرار می‌کنند برخوردار است و این تشکیلات در میان محدودیت‌های اشغالگری، رشد اقتصادی را افزایش داده که منجر به پا گرفتن مشاغل شده است. این کارکردها اموری هستند که این اعتقاد وجود دارد اسرائیل تمام تلاش خود را برای تداوم آن به کار خواهد بست.

اما مقام بلندپایه اسرائیلی گفت که این دیدگاه در دولت اسرائیل در حال کمرنگ شدن است.

وی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو هنوز آماده نیست که خواهان قطع رابطه با تشکیلات خودگردان فلسطین شود اما برخی از اطرافیان وی آماده هستند.

وی اظهار داشت: تعداد وزرایی که می‌گویند ما باید تشکیلات خودگردان فلسطین را زنده نگه داریم به سرعت در حال کاهش است. امروز تعداد بیشتری از وزرا تشکیلات خودگردان فلسطین را یک تهدید راهبردی می‌دانند.

رابرت دانین، کارشناس شورای روابط خارجی واشنگتن و مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اسرائیل با مسئول دانستن حماس در میان دیگر گروه‌های رادیکال در نوار غزه به خاطر شلیک موشک به سوی اسرائیل، در عرض اندام حماس تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: در تقاضا از مصر برای مهار رهبران نوار غزه محوریت حماس به جای تضعیف شدن افزایش پیدا می‌کند.

دانین گفت: این مساله موجب می‌شود که رهبران سراسر خاورمیانه به غزه بروند در حالی که با چشم پوشی از رام‌الله پذیرای رهبران حماس هستند با کنار گذاشتن رام‌الله و محمود عباس موجب به حاشیه رانده شدن رهبران میانه رو به عنوان طرف صحیح حل مشکلات می‌شوند.

فلسطینی‌هایی هستند که می‌گویند عملیات اسرائیل در نوار غزه موجب تقویت تلاش‌های اتحاد میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد شد زیرا نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها تا چه حد آسیب پذیر هستند و تا چه حد نیاز به اشتراک قدرت دارند.

حماس به طور رسمی طرح محمود عباس برای رفتن به سازمان ملل را پذیرفته اما برخی در کرانه باختری مظنون هستند که در نهایت این طرح در نبرد قدرت باعث تضعیف آن خواهد شد.

سام باهور، یک تاجر آمریکایی فلسطینی گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهد تا پارادایم سیاسی دو کشور را با رفتن به سازمان ملل نجات دهد.

وی افزود: این تنها جایگزین خشونت است. مشکل این است که مردم تشکیلات خودگردان فلسطین را برای انجام هر چیزی ناشایسته می‌دانند و اسرائیلی‌ها نیز به بدتر شدن آن کمک می‌کنند. در حال حاضر به نظر می‌رسد دستور کار حماس و اسرائیل در منزوی کردن رهبران فلسطین، یکسان باشد.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 91090100415
  • خبرنگار : 71415