حضور گردشگران در مراسم آیینی به توسعه‌ی آن‌ها کمک می‌کند

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: حضور گردشگران در مراسم آیینی به شرط احترام گذاشتن به فرهنگ بومی، به توسعه‌ی گردشگری کمک زیادی می‌کند.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: حضور گردشگران در مراسم آیینی به شرط احترام گذاشتن به فرهنگ بومی، به توسعه‌ی گردشگری کمک زیادی می‌کند.

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در همه‌ی جهان، رویدادهای خاص ملی و بین‌المللی در جوامع مختلف، جذابیت‌های ویژه‌ای برای گردشگران دارند. با توجه به این‌که محرم و عزاداری در این ایام نیز 1100 سال قدمت دارد و در هر گوشه از کشور این مراسم با آیین‌ها و سنت‌های مختلفی برگزار می‌شود‌، حضور گردشگران به حفظ و زنده نگه داشتن این آیین‌ها می‌تواند کمک کند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم و آیین‌های خاص محرم در روستاهای هدف گردشگری و تاریخی کشور مانند ابیانه،‌ ماسوله‌، سمیرم و نطنز، ادامه داد: با برگزاری یک همایش بزرگ ملی با این محوریت و با هدف آشنایی با آداب و رسوم، اعتقادات فرهنگی و مذهبی و خرده‌فرهنگ‌ها می‌توان به حفظ این آیین‌ها کمک کند.

او افزود: اگر حضور گردشگر به فرهنگ و آداب و رسوم آسیبی وارد نکند، به آشنایی گردشگر و حضور او در منطقه می‌تواند کمک کند.

وی یکی از قدیمی‌ترین مراسم آیینی را که قبل و بعد از اسلام در ماه محرم برگزار می‌شود، تعزیه دانست و گفت: شهرستان‌هایی مانند خمینی‌شهر‌، نجف‌آباد، نطنز‌، خوانسار و روستای قودجان در خوانسار، و منطقه‌ی دولت‌آباد، چند نقطه‌ی مهم و ویژه در برگزاری این آیین هستند. به همین دلیل، شهرستان‌های نجف‌آباد و خمینی‌شهر که آیین تعزیه در آن‌ها بیش از 100 سال قدمت دارد، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیدند.

امیری با اشاره به وجود حسینیه‌هایی با قدمت 200 سال در زواره،‌ نطنز و نایین، از پایان یافتن مرمت و کف‌سازی این بناهای مذهبی خبر داد و اظهار کرد: بخش‌ پژوهشی این اداره کل، پژوهش روی نوا، آوا و داستان‌هایی را که در تعزیه‌ها مطرح می‌شوند، بررسی کرد و مواردی را که با واقعیت تطابق نداشت، حذف کرد. اکنون بقیه‌ی موارد برای نسل‌های آینده در دست چاپ است.

وی جلوگیری از ورود گردشگر به بافت‌های تاریخی در زمان‌های برگزاری چنین مراسمی را زیاد مناسب ندانست و تأکید کرد: جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه‌ای مانند روستای ابیانه به‌دلیل کمبود فضا و وجود بافت تاریخی یک‌دست، متفاوت است، وگرنه حضور گردشگر داخلی در چنین زمان‌هایی به حفاظت و احیای این‌گونه آیین‌ها کمک زیادی می‌کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91090100258
  • خبرنگار : 71191