نشست نخبگان اقتصادی - سیاسی ایران و ترکیه

سعیدلو با اشاره به اوضاع غزه: اگر امت واحد بودیم، دشمن جرات نمی‌کرد به دوستان ما ظلم کند

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد امت واحد اسلامی، به اوضاع غزه اشاره کرد و گفت: اگر امت واحد بودیم، دشمنان جرات نمی‌کردند به دوستان ما اینچنین ظلم کنند.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد امت واحد اسلامی، به اوضاع غزه اشاره کرد و گفت: اگر امت واحد بودیم، دشمنان جرات نمی‌کردند به دوستان ما اینچنین ظلم کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی سعیدلو که در نشست نخبگان اقتصادی - سیاسی ایران و ترکیه سخن می‌گفت، با اشاره به آنچه این روزها در غزه می‌گذرد، افزود: گرگ صفت‌های صهیونیست این روزها ملتی مقاوم را تحت فشار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری نشست نخبگان اقتصادی - سیاسی ایران و ترکیه که با حضور نخبگان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران و ترکیه برگزار شد، هدف از آن را تقویت هرچه بیشتر وحدت دو کشور خواند و گفت: می‌دانیم که شیاطین و دشمنان حتی دو ملت قدرتمند ایران و ترکیه را در کنار هم تحمل نمی‌کنند و به طریق اولی وحدت و همبستگی ملت‌های آزادیخواه و ضد ظلم را نیز تحمل نخواهند کرد.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور افزود: همانطور که رهبران و مردم دو کشور ایران و ترکیه می‌خواهند، باید تلاش کنیم بیش از پیش وحدت را بین این دو کشور تقویت کنیم.

وی در ادامه، با اشاره به ظرفیت‌های فراوانی که ایران و ترکیه از آن برخوردار هستند، بر استفاده از این ظرفیت‌ها که به گفته وی هنوز از آنها استفاده نشده است، تاکید کرد.

سعیدلو ترکیه را کشوری توانمند در عرصه جهانی خواند و با اشاره به ویژگی‌های مثبتی که ایران در بعد اقتصادی در آن بهره‌مند است، گفت: دوست داریم این دو کشور سایه به سایه یکدیگر حرکت کنند.

وی حضور ایران در باشگاه فضایی دنیا را یادآور شد و نسبت به همکاری با ترکیه در زمینه پرتاب ماهواره ابراز آمادگی کرد.

پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی از دیگر محورهایی بود که معاون بین‌الملل رییس جمهور در سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: ایران با استفاده از همین تکنولوژی، داروهایی تولید می‌کند که می‌توان از آن برای آرامش و آسایش همه ملت‌های دنیا استفاده کرد.

سعیدلو در بخش دیگری از صحبتهای خود، به توافقات مقامات ایران و ترکیه در زمینه افزایش حجم مبادلات تا سقف 30 میلیارد دلار اشاره کرد و افزود: می‌توانیم این حجم از مبادلات را ظرف یکی، دو سال آینده به 50 میلیارد دلار برسانیم.

وی همچنین خطاب به استانداران دو کشور ایران و ترکیه گفت: در نشست‌های مشترک، تنها به جنبه‌های اقتصادی اکتفا نکنید، اهل علم دو کشور می‌توانند رابطه عمیق‌تری داشته باشند.

پیگیری موانع همکاری‌های ایران و ترکیه از دیگر محورهایی بود که سعیدلو در پایان سخنان خود بر آن تاکید کرد و با اشاره به نشست‌های دوجانبه‌اش با وزیر برنامه‌ریزی و امور توسعه ترکیه گفت: در صورت نیاز جهت رفع موانع، از ظرفیت مجالس دو کشور نیز استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91082818224
  • خبرنگار : 71061