نشست مشترک سعیدلو و وزیر توسعه ترکیه

معاون بین‌الملل رییس‌جمهور: با تقویت روابط تهران - آنکارا، نقش دو کشور تاثیرگذارتر می‌شود

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور با اشاره به همدلی موجود میان ایران و ترکیه جهت توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی - اقتصادی، از این همکاری‌ها به عنوان عاملی موثر جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان یاد کرد.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور با اشاره به همدلی موجود میان ایران و ترکیه جهت توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی - اقتصادی، از این همکاری‌ها به عنوان عاملی موثر جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان یاد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی سعیدلو در نشست مشترک با جودت ایلماز - وزیر برنامه‌ریزی و امور توسعه ترکیه - به عزم و اراده رهبران ایران و ترکیه جهت تحکیم روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: با تقویت هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های دوجانبه میان تهران و آنکارا می‌توان با توجه به قدرت اثرگذاری این دو کشور در منطقه و جهان به برقراری صلح و امنیت هرچه بیشتر در منطقه و جهان امیدوار بود.

وی با اشاره به سفر چندی قبل اردوغان به تهران و توافقات انجام شده در این سفر و تاکیداتی که مقامات دو طرف بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی تهران و آنکارا داشتند، گفت: توافقات انجام شده نیازمند پیگیری‌های جدی است و این سفر و برگزاری نشست نخبگان سیاسی - اقتصادی در همین راستاست.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور با بیان اینکه "در حال حاضر سطح مبادلات میان ایران و ترکیه 20 میلیارد دلار است"، از عزم دو کشور جهت ارتقاء این میزان تا سطح 30 میلیارد دلار خبر داد.

وی در ادامه، نقش مناطق و استان‌های مرزی را در جهت عملی شدن توافقات اقتصادی میان دو کشور مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا، پیش از سخنرانی سعیدلو، جودیت ایلماز وزیر برنامه‌ریزی و امور توسعه ترکیه طی سخنانی، بر سهم استان‌های مرزی در تحکیم و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: استان‌های مرزی همانطور که می‌توانند دو کشور را از هم جدا کنند، سهم موثری در تحکیم پیوند دو کشور ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت استان آق‌ری در اعتبار روابط دو کشور، به برگزاری چهارمین اجلاس استانداران مرزی در این استان ترکیه اشاره کرد و افزود: طی توافقات انجام شده، نشست بعدی در ایران برگزار می‌شود.

ایلماز همچنین از حسین‌پور - سفیر ایران در ترکیه - به عنوان آغازگر این روند تقدیر کرد و نسبت به افزایش سطح همکاری ایران و ترکیه که استان‌های مرکزی دو کشور در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91082817965
  • خبرنگار : 71061