معاون اداره کل اوقاف کرمانشاه: عزاداری‌ها توام با مقوله بصیرت‌بخشی باشد

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، گفت: محرم امسال طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه این استان اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، گفت: محرم امسال طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه این استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، حجت‌الاسلام محسن سلیمانی در نشستی خبری برپایی طرح بصیرت عاشورایی در اماکن و بقاع متبرکه استان را از برنامه‌های هر ساله این اداره کل در راستای پاسداشت قیام سید الشهدا (ع)، تبیین اهداف وجودی قیام امام حسین (ع) و ... عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که «این طرح امسال در 21 بقعه از بقاع متبرکه استان کرمانشاه برگزار می‌شود» گفت: طرح بصیرت عاشورایی دهه اول محرم و دهه آخر صفر برپا می‌شود.

سلیمانی غبار روبی و سیاه پوش کردن بقاع متبرکه، برگزاری مراسم استقبال از محرم در برخی از بقاع متبرکه و ... را از جمله برنامه‌های دهه اول محرم در استان دانست و گفت: اعزام مبلغ یکی دیگر از برنامه‌های ماه محرم و صفر است که پرداختن به این مهم سابقه تاریخی و کهن دارد، تا آنجا که اعزام اولین مبلغ‌ها از زمان پس از واقعه عاشورا توسط حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) صورت گرفت.

وی اعزام 125 مبلغ به بقاع متبرکه استان و روستاهای محروم را از جمله برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه عنوان کرد و گفت: امسال استان کرمانشاه پس از استان فارس بیشترین تعداد مبلغ را در این ایام اعزام خواهد کرد.

سلیمانی یکی دیگر از برنامه‌های این ایام را طرح خیمه‌های معرفت عنوان کرد که در پنج بقعه امامزاده ابراهیم کنگاور، امامزاده احمد سنقر، امامزاده مهدی هرسین، امامزاده باقر بیستون و امام‌زاده علی‌اکبر اسلام آباد غرب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طرح خیمه‌های معرفت در قالب شش غرفه آثار و برکات وقف، سلسله مباحث نمایشگاهی در خصوص سید الشهدا با نصب تابلوهای نمایشگاهی، آسیب شناسی عزاداری با حضور مبلغان، برپایی گفتمان دینی، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره خانواده و نوجوانان و جوانان برپا می‌شود.

سلیمانی در ادامه عزاداری را محور اصلی برنامه‌های این ایام برشمرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که عزاداری‌ها توام با مقوله بصیرت بخشی باشد، زیرا اگر بصیرت و بصیرت بخشی از عزاداری‌ها جدا شوند عزاداری‌ها بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: باید شرایطی فراهم شود که مقتل خوانی و ذکر مصیبت از برنامه‌های اصلی این ایام باشد، زیرا برانگیختن احساسات مردم با استفاده از اشعار و مداحی‌های بی اساس و پوچ چندان مشکل نیست، ولی خروجی این گونه اقدامات به هیچ وجه در شان و منزلت جامعه اسلامی نیست.

سلیمانی تاکید کرد: تنهایی امام حسین (ع) در کربلا و پرداختن به واقعیت‌های عاشورا به اندازه کافی دردآور است و نیازی به پرداختن به الفاظ تحریک کننده و آهنگ و موسیقی و ترویج خرافات نیست.

وی ادامه دد: نوحه سرایی‌ها، مداحی‌ها و مقتل خوانی‌ها باید از کتب با سند معتبر انتخاب شوند تا بتوانند واقعیت عاشورا و اتفاق‌های رخ داده در کربلا را به تصویر بکشند و همگان را با فرهنگ واقعی کربلا آشنا کنند.

سلیمانی ورود علم و کتل را به سوگواری‌های سالار شهیدان از خرافات دانست و گفت: این ابزارها هیچ گونه سابقه‌ای در فرهنگ عاشورا ندارد و در واقع ظواهر به حساب می‌آیند، لذا هیات‌ها و دسته جات عزاداری بهتر است از استفاده از چنین وسایلی اجتناب کنند.

وی سپس در خصوص اهمیت و جایگاه نماز در زندگی سالار شهیدان سخن گفت و اذعان کرد: اهمیت پرداختن به نماز اول وقت در زندگی امام حسین (ع) تا جایی بود که ایشان در واقعه عاشورا دست از جنگ کشیدند و مشغول نماز شدند.

سلیمانی ادامه داد: در صورتی که شرایطی فراهم شود که فرهنگ نماز اول وقت و جایگاه آن در جامعه ما نهادینه شود، شاهد برکات این اقدام خواهیم بود.

وی تاکید کرد: نماز ظهر تاسوعا و عاشورا بایستی با شکوه خاصی در استان برپا شود.

سلیمانی با اشاره به این‌که «امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای روز سوم امام حسین(ع) که مصادف با شهادت امام سجاد (ع) می‌باشد در استان تدارک دیده شده» تصریح کرد: همگان باید بدانند که ظهر عاشورا پایان واقعه کربلا نیست، بلکه تمام مصیبت‌ها از ظهر عاشورا شروع شده است.

وی سپس با اشاره به معروفیت برخی از استان‌های کشور به عنوان کانون محبت عزاداران حسینی، گفت: متولی اصلی عزاداری‌های ایام محرم مردم هستند، چرا که اقامه عزا توسط مردم صورت می‌گیرد و لذا باید شرایطی را فراهم کنند که عزاداری‌های سرور و سالار شهیدان سمت و سوی واقعی خود را پیدا کند و به عزاداری‌های اهل بیت شبیه شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91082415833
  • خبرنگار :