بروجردی در جمع خبرنگاران:

ماموریت کمیسیون امنیت به دواتگری برای پیگیری مرگ ستار بهشتی

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون مهدی دواتگری، نماینده مراغه را که سابقه طولانی قضایی دارد برای پیگیری موضوع مرگ ستار بهشتی مامور کرده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون مهدی دواتگری، نماینده مراغه را که سابقه طولانی قضایی دارد برای پیگیری موضوع مرگ ستار بهشتی مامور کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علاءالدین بروجردی که در حاشیه جلسه علنی صبح امروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد:‌ به دنبال اطلاعی که چند روز پیش در مورد ستار بهشتی به من داده شد با رییس پلیس تهران تماس گرفتم و براساس اطلاعیه اولیه که وی به من ارائه کرد هیچ گونه ضرب و شتمی در این ارتباط صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته کمیسیون امنیت ملی در این رابطه یادآور شد: اطلاع رسانی اولیه در این رابطه امروز در صحن علنی انجام شد که طی آن هم دادستان تهران و هم اداره کل زندان‌های استان تهران در این جلسه حضور داشتند. با توجه به این‌که بعد از انتقال از اوین به بازداشتگاه‌ برای تکمیل بازجویی‌ها، این فوت صورت گرفته و به دنبال دستور قضایی پزشکی قانونی کالبد شکافی انجام شده و آزمایشات متعددی هم اکنون در حال انجام است طبیعتا این مراحل زمان‌بر خواهد بود و ما در کمیسیون امنیت ملی منتظر اعلام این نتایج هستیم.

بروجردی در ادامه از ماموریت کمیسیون امنیت ملی به مهدی دواتگری نماینده مراغه برای پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: ایشان که سابقه طولانی قضایی دارند برای پیگیری مرگ ستار بهشتی مامور شده‌اند و ما طی نامه‌ای ایشان را به دادستان تهران معرفی کرده‌ایم . در واقع این موضوع با دقت و موشکافی خاصی در حال انجام است اگرچه ما به عنوان مجلس مسوولیتی جز نظارت نداریم و قوه قضاییه باید تصمیم نهایی را در این ارتباط بگیرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی درباره کبودی‌های مشاهده شده در جنازه ستار بهشتی اظهار کرد: موضع‌گیری‌ اولیه ما در رابطه با این موضوع براساس اطلاعی بود که رییس پلیس تهران به ما داد البته باید توجه کرد که عامل فوت متفاوت با این مساله است و باید حتما براساس آزمایشات دقیق پزشکی قانونی این کار صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری حوادث مشابه یادآور شد: به لحاظ نظارتی طبیعتا قوه قضاییه باید در مراحل بازجویی و تحقیق نظارت کند ولی در هر صورت اگر در این چارچوب کاستی قانونی احساس کنیم حتما ما هم به عنوان نمایندگان مجلس باید در جهت پیشگیری حوادث مشابه اقدام کنیم البته تعیین مصادیق این کاستی قانونی اقدام تخصصی است طبیعتا قوه قضاییه باید این تشخیص را بدهد و این موضوع یا به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و یا نمایندگان کمیسیون قضایی موضوع را بررسی کنند اما طبیعتا دست‌اندرکاران اجرا می‌توانند نیاز به قانون‌گذاری در این رابطه را مطرح کنند که ما آن را در مجلس پیگیری کنیم.

وی درباره اظهارنظر احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی امروز مجلس نیز گفت: ایشان نظر خودشان را ارائه کردند اما به نظر من ما باید حتما در اظهارنظرها مبتنی بر واقعیت‌ها صحبت کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یادآور شد: روند قانونی این است که نیروی انتظامی افرادی که براساس حکم قاضی دستگیر می‌کند را به بازداشتگاه منتقل می‌کند و آنها را تحت بازجویی اولیه قرار می‌دهد و بعد این افراد به زندان منتقل می‌شوند. البته مرگ ستار بهشتی در خارج از زندان بوده است.

وی درباره نظریات پزشکی قانونی در این باره نیز خاطرنشان کرد: مجموعه آزمایشات پزشکی قانونی و اعلام نتایج آنها زمان زیادی می‌طلبد و ما هم منتظر اعلام این نتایج هستیم تا براساس اطلاعات دوباره تشکیل جلسه دهیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91082415613
  • خبرنگار : 71132