تذکر بخشایش نسبت به عملکرد دستگاه قضایی در قبال مرگ ستار بهشتی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آن‌چه «انفعال دستگاه قضایی در قبال مرگ ستار بهشتی» خواند، انتقاد کرد و گفت که پیش از بمباران خبری شبکه‌های خارجی، دستگاه قضا باید در این باره اطلاع‌رسانی می‌کرد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آن‌چه «انفعال دستگاه قضایی در قبال مرگ ستار بهشتی» خواند، انتقاد کرد و گفت که پیش از بمباران خبری شبکه‌های خارجی، دستگاه قضا باید در این باره اطلاع‌رسانی می‌کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد بخشایش در تذکری مستند به مواد 11 و 24 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: مساله‌ای به وقوع پیوسته که برخی می‌گویند قتل است و برخی می‌گویند مرگ است. در خیابان و دانشگاه‌ها همه این سوال را می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده است به فرض این‌که ثابت شده باشد این موضوع قتل است، مگر در آمریکا وقتی دو پلیس بر سر کسی می‌ریزند و بعد فیلم‌شان را می‌گیرند آیا شخصیت حقوقی پلیس زیر سوال می‌رود؟ آیا نظام آمریکا باید هزینه‌ای را بپردازد و یا مدیرکل بی‌بی‌سی شخصیت حقوقی خود را کنار می‌گذارد و می‌گوید من اشتباه کردم و عذر می‌خواهم. آیا بی‌بی‌سی زیر سوال می‌رود؟ چرا باید نظام در این‌باره هزینه بپردازند. اگر دو پلیس اشتباه کردند چرا اصرار می‌کنیم این را به پای نظام بگذاریم.

وی یادآور شد: قوه قضاییه اعلام کرده این آقایی که مشکوک به قتل رسیده علی‌رغم این‌که به زعم آن‌ها سابقه بسیار بدی دارد شش جای کبودی دارد، آیا نباید قبل از این‌که شبکه‌های خارج از کشور این موضوع را اعلام کنند و مردم را بمباران تبلیغاتی کنند از ابتدا بیانیه‌ای در این رابطه داده می‌شد و برخورد منفعلانه صورت نمی‌گرفت، ایراد کار این است و تذکر ما به قوه قضاییه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: احترام به زندانیان در هر رژیمی علیرغم این‌که دوستش نداشته باشیم، واجب است. مگر نلسون ماندلا 27 سال در زندان نبود اما کسی به او توهین نکرد. نباید زندانی را به بازداشتگاه برد و او را افقی برگرداند.

پیش از ارائه توضیحات احمد بخشایش، محمدحسن ابوترابی‌فرد گفت که تذکرات نمایندگان در بین دستور جلسه باید درباره دستور باشد و تذکراتی که پایان جلسه عنوان می‌شود موضوعش در اختیار نمایندگان است اما بخشایش در این رابطه گفت: مگر شما که 15 دقیقه صحبت کردید در دستور بود، نطق رییس جلسه باید صبح زود بیان شود، شما که میکروفون در اختیارتان است می‌توانید صحبت کنید و اشکالی ندارد، اما ما که می‌خواهیم حرف بزنیم، می‌گویید سکوت کنید. چیزی که من می‌خواهم بگویم به نفع جامعه است و چیزی است که دارد اتفاق می‌افتاد، چرا می‌خواهید با زور جلوی حرف زدن را بگیرید.

وی در پایان با تاکید بر اقتدار مجلس و در راس امور بودن آن گفت که مجلس باید صدای ملت باشد.

به گزارش ایسنا، محمد حسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: قبل از اینکه شما این تذکر را بدهید آقای توکلی در صحبت‌هایشان به این موضوع پرداختند و در چارچوب بحث موضوع را مطرح کردند. قوه قضاییه هم در این باره اطلاعیه‌ای داده است.

وی افزود: من همین الان براساس درخواستی که هیات رییسه از کمیسیون امنیت داشته و گزارشی که کمیسیون امنیت ارائه کرده می‌خواستم از آقای نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون درخواست کنم که گزارش را قرائت کند.

وی اضافه کرد: تذکر در چارچوب آیین‌نامه بلامانع است اما خارج از آن می‌تواند آثار منفی داشته باشد.

بر این اساس و در واکنش به تذکر احمد بخشایش در حالی که دستور مربوط به کمیسیون بهداشت در مورد عدم اجرای بخش‌هایی از بودجه 91 در بخش سلامت و بهداشت هنوز به اتمام نرسیده بود گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره مرگ ستار بهشتی قرائت شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91082415552
  • خبرنگار : 71132