مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خبرداد:

اجرای طرح «همیار مشاور» برای پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با اعلام برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای سلامت روان دانش آموزان گفت: طرح «همیار مشاور» که در مدارس اجرا می‌شود، از طریق مشارکت فعال همسالان و توانمند کردن دانش آموزان و ارائه فرصت‌ها به آنها، رفتارهای پرخطر را پیشگیری و کنترل می‌کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با اعلام برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای سلامت روان دانش آموزان گفت: طرح «همیار مشاور» که در مدارس اجرا می‌شود، از طریق مشارکت فعال همسالان و توانمند کردن دانش آموزان و ارائه فرصت‌ها به آنها، رفتارهای پرخطر را پیشگیری و کنترل می‌کند.

حسن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، اظهار کرد: اداره کل امور تربیتی مشاوره در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارائه خدمات مشاوره‌ای در کلیه سطوح تحصیلی و نیز برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان اقداماتی را طراحی و برای اجرای به استان‌ها، مناطق و مدارس کشور اعلام کرده است.

وی افزود: استقرار نظام راهنمایی و مشاوره به عنوان فرایندی مستمر و پایدار در جهت شناسایی توانمندی‌ها، رغبت‌ها، استعدادها، ارزش‌ها، محدودیت‌ها و ابعاد شخصیتی و اختلالات روانی اجتماعی دانش آموزان و همچنین بسترسازی جهت تامین و ارتقای سازگاری، سلامت روانی رفتاری، هدایت تحصیلی و شغلی و مداخلات درمانی از جمله این راهبردها است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد: ساخت و هنجاریابی آزمون‌ها برای شناسایی و غربالگری روانی رفتاری دانش آموزان در بافت مدرسه و ارائه طرح‌های کارآمد در حوزه پیشگیری سطح اول و مداخلات بعدی و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مشورتی به تمامی کارکنان مدرسه اعم از معلمان، مدیران، معاونان و والدین برای ارتقای سلامت روانی رفتاری و تحصیلی دانش آموزان بخش دیگری از سیاست‌های راهبردی است.

خالدی با بیان اینکه، تامین و بروز رسانی علمی نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی بخشی از برنامه‌های افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است، گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره در مدرسه و مراکز راهنمایی، مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی و آسیب شناسی مشکلات روانی، رفتاری و تحصیلی آنها از اهداف اصلی ارتقا سلامت روان دانش آموزان است.

به گفته وی، تسری رویکرد بومی و دینی در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و شناسایی و بکارگیری کلیه ظرفیت‌های درون و برون بخشی برای تامین و ارتقای سلامت روانی رفتاری دانش آموزان و تدوین آنها نیز در مدارس انجام می‌شود.

خالدی با اشاره به اجرای آزمون سلامت روانی رفتاری دانش آموزان برای شناسایی و غربالگری روانی رفتاری دانش آموزان سال اول متوسطه گفت: این آزمونها در مولفه‌هایی همچون هیجانات و عواطف، نشاط و شادکامی، رفتارهای پرخطر، مشکلات شدید روانی، خودآگاهی، طرح‌ریزی تحصیلی شغلی، مسایل و مشکلات دانش آموزان، نحوه مقابله با استرس و فشار روانی، اوقات فراغت، نگرش به مدرس، مشکلات اقتصادی، خانواده، حمایت اجتماعی خانوادگی اجرا می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نتایج تحلیل این آزمون جهت ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان، مسئولان مدرسه و اولیا، ارائه خدمات مشاوره‌ فردی به دانش آموز و تقویت سیستم ارجاع دانش آموزان به هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات «مشاوره روانی - رفتاری دانش آموزان» که شامل دو طرح توانمندسازی روانی رفتاری و تحصیلی و همیار مشاور است و اجرای طرح توانمندسازی روانی رفتاری و تحصیلی باعث گسترش توانمندی‌های دانش آموزان در زمینه‌های مختلف تحصیلی و روانی رفتاری است.

به گفته خالدی، اجرای طرح همیار مشاور در قالب بهره‌گیری از ظرفیت تشکل دانش آموزی «همیار مشاور» مدارس صورت می‌گیرد و در این طرح با بهره‌گیری از مشارکت فعال همسالان در مدارس زمینه را برای توانمند ساختن دانش آموزان و ارائه فرصت‌ها به آنان جهت مشارکت در فعالیت‌های مشاوره‌ای رفتارهای پرخطر پیشگیری و کنترل می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این طرح تقویت، پیوستگی و تداوم ارائه خدمات مشاوره‌ای با استفاده از نیروی پویای گروه‌های همسال و نیز تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی در بین دانش آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود و سایر دانش آموزان است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91082314645
  • خبرنگار :