گزارش ایسنا از وضعیت سالن‌های سینمایی مجهز به سیستم دیجیتال

سینمای ایران،دیجیتالش آرزوست!

در حالی که با توجه به تحریم‌های اقتصادی، سینمای ایران با مشکل نگاتیو و پوزتیو در آینده‌ای نزدیک روبروست، مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در تلاشند تا بتوانند تمامی فیلم‌های جشنواره را به صورت دیجیتال به نمایش در‌آورند تا از این طریق بخش زیادی از مصرف این مواد خام کاسته شود.

در حالی که با توجه به تحریم‌های اقتصادی، سینمای ایران با مشکل نگاتیو و پوزتیو در آینده‌ای نزدیک روبروست، مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در تلاشند تا بتوانند تمامی فیلم‌های جشنواره را به صورت دیجیتال به نمایش در‌آورند تا از این طریق بخش زیادی از مصرف این مواد خام کاسته شود.

از سوی دیگر حرکت به سمت سینمای دیجیتال با توجه به هزینه‌های بسیار کمتر آن نسبت به نسخ 35 میلی‌متری بسیار لازم به نظر می‌رسد. ایسنا در ادامه لیست سینماهای کشور که به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند را منتشر می‌کند و در روزهای باقیمانده تا جشنواره فیلم فجر روند تبدیل آپارات سینماهای تهرانی و شهرستانی به سیستم نمایش دیجیتال را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند ماه قبل کارگردان «تو و من» برای اولین بار در سال جاری از کمبود پوزتیو در بنیاد سینمایی فارابی سخن گفت اما مدیر بازرگانی این بنیاد، کمبود پوزتیو را در گفت‌وگو با ایسنا رد کرده و اعلام کرد در مقطع کنونی مشکلی در این زمینه نداریم. اما چند روزی است که باز هم بحث کمبود پوزتیو و نگاتیو برای چاپ نسخه 35 میلی‌متری فیلم‌های سینمایی در سال آینده به خبرها راه پیدا کرده است.

سید احمد میرعلایی مدیر فارابی به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود: «توجه مسئولین را متوجه مشکل پوزیتیو و نگاتیو در سینما می‌کنم و اگر فکری نشود برای سال بعد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد... در حال حاضر 55 درصد فیلمبرداری‌ها به صورت دیجیتال است و 45 درصد نگاتیو که این موضوع حجم مصرف را پایین آورده است. آقای شمقدری اعلام کرده‌اند که سینماها به دیجیتال تبدیل می‌شوند اما این برای سال بعد است و قطعا همه سینماها در ابتدای کار دیجیتال نخواهند شد و به هر حال ما به پوزیتیو نیاز خواهیم داشت».

از سوی دیگر، سید علیرضا سجادپور معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور هم در پاسخ به دغدغه کمبود پوزتیو و نگاتیو در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: «برای کمتر شدن نیازمان به پوزتیو و نگاتیو به شدت پیگیر تبدیل شدن تولید و پخش‌مان به صورت دیجیتال هستیم».

وی با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر گسترش سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال است، گفت: «در حوزه تولید دو سه سال است که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود و در حال حاضر بیش از نیمی از تولیدات‌مان به صورت دیجیتال است و در اکران هم این موضوع را آغاز کرده‌ایم و در گام اول در همه سالن‌هایی که در حال نوسازی و بازسازی هستند را مجهز به پخش دیجیتال کرده‌ایم... تاکنون 25 درصد سالن‌ها مجهز به پخش دیجیتال شده‌اند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این تعداد به 50 درصد برسد که در این صورت به موفقیت بزرگی دست پیدا خواهیم کرد».

در کنار این دو مسئول سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر هم در نخستین نشست خبری خود که سه هفته قبل برگزار شد به نمایش دیجیتال تمامی فیلم‌های جشنواره در سینماها تاکید داشت و گفت: «در تلاش هستیم که تمام نمایش‌های این دوره از جشنواره را به شکل دیجیتال برنامه‌ریزی کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌هایمان قرار است امسال هیچ نسخه 35 میلیمتری برای فیلم‌ها چه در تهران و چه در شهرستان‌ها چاپ نشود».

حال آیا تعداد سینماهای فعلی که به سیستم نمایش دیجیتال مجهز هستند برای نمایش کلیه فیلم‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کافی است؟

خبرنگار ایسنا برای پاسخ به این پرسش، از مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر وضعیت سینماهای تهرانی و شهرستانی مجهز به سیستم پخش دیجیتال را جویا شده است که در ادامه نتایج آن می‌آید:

در تهران 19 سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند:

سینما اریکه ایرانیان (یک سالن)، آزادی (یک سالن)، برج میلاد (دو سالن)، پردیس ملت (دو سالن)،‌ زندگی (یک سالن)، شکوفه ( دو سالن)،‌ فرهنگ (دو سالن)، فرهنگسرای بهمن (یک سالن)، قلهک،‌ کیان (یک سالن)،‌ ماندانا (یک سالن) و سینماهای تک سالنه میلاد، ناهید، ‌دهکده المپیک و ایوان شمس.

در شهرستان‌ها هم 32 سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهزند و چهار سالن هم در مراحل اجرایی بوده و در چند روز آینده به این سیستم مجهز خواهند شد:

اصفهان: سینماهای ساحل، سپاهان و سوره، البرز: ساویز (یک سالن)، پاکدشت (یک سالن)، شهر پردیس استان تهران: سینما جام جم (سه سالن)، خراسان رضوی گناباد : سینما شهر (یک سالن)، مشهد: سینما هویزه (پنج سالن)، گرمسار: سینما ابریشم (یک سالن)، قزوین: سینما مهتاب (یک سالن)، قم: سینماهای تربیت و شهر آفتاب، سنندج: سینما بهمن (دو سالن)، رفسنجان: سینما گلستان (دو سالن)، کرمانشاه: سینما فرهنگ (یک سالن)، رشت: سینما سپیدرود (دوسالن)، لنگرود: سینما آزادی (یک سالن)، علی‌گودرز: سینما تماشا (دو سالن)، شهر دورود: سینما کیهان (یک سالن)، بابل: سینما انقلاب (یک سالن)، چالوس: سینما جهان نما (یک سالن)، بابلسر: سینما شقایق (یک سالن).

همچنین مجید مسچی درباره وضعیت سایر سینماهای مجهز به سیستم پخش دیجیتال به ایسنا گفت: در یکی دو روز آینده سینما هلال احمر شهر بندرانزلی و سینما آزادی بابل به تجهیزات پخش دیجیتال مجهز خواهند شد. سینما آفریقا و سینمای قدس مشهد هم برای نصب تجهیزات دیجیتال در دستور کار موسسه سینما شهر بوده که تا چند روز آینده در جریان اجرایی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، اگرچه 19 سالن در تهران به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند اما به نظر می‌رسد این تعداد سالن جوابگوی نمایش‌های جشنواره فیلم فجر در پایتخت نخواهد بود، چرا که در سال گذشته 28 سالن تهران وظیفه نمایش فیلم‌های جشنواره را عهده داشتند.

از میان سالن‌های تهرانی که سال گذشته میزبان مخاطبان جشنواره فیلم فجر شدند هنوز هم سینماهای: آفریقا، سپیده، صحرا، جوان، فلسطین (سه سالن)، استقلال، بهمن (دو سالن)، آزادی (چهار سالن)، ملت (دو سالن)، زندگی (یک سالن) به سیستم دیجیتال مجهز نشده‌اند.

مسئولان سی‌ویکمین جشنواره فجر در صورتیکه بخواهند به سخنان خود جامه عمل بپوشاند کمتر از 80 روز فرصت دارند تا تعداد سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال تهران و شهرستان‌ها را به تعداد مطلوب جشنواره برسانند.

در شرایطی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی زنگ خطر مواد خام را برای سال آینده به صدا در‌آورده، معاون سازمان سینمایی از تصمیم برای افزایش 50 درصدی سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تا پایان سال سخن گفته و رییس سازمان سینمایی هم در محافل مختلف بر لزوم حرکت به سمت تبدیل آپارات به سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تاکید دارد، باید دید آیا همدلی لازم برای برداشتن یک گام بلند در عرصه زیرساخت‌های سینمایی کشور تا پایان سال جاری برداشته خواهد شد؟!

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91082214009
  • خبرنگار : 71408