ریابکوف مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا را خواستار شد

دولت روسیه برای اولین بار به طور علنی آمریکا و ایران را به آغاز مذاکرات مستقیم رو‌درو درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی تهران تشویق و استدلال کرد که برقراری این کانال مذاکراتی میان واشنگتن و تهران می‌تواند از وقوع مناقشه جلوگیری کند.

دولت روسیه برای اولین بار به طور علنی آمریکا و ایران را به آغاز مذاکرات مستقیم رو‌درو درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی تهران تشویق و استدلال کرد که برقراری این کانال مذاکراتی میان واشنگتن و تهران می‌تواند از وقوع مناقشه جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به این خبر افزود: در حالی که آمریکا اقدام بعدی خود برای مذاکره در رابطه با ایران را بررسی می‌کند سرگئی‌ ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تمایل دارد شاهد ورود واشنگتن و تهران به تماس دیپلماتیک مستقیم باشد تا از حمله اسراییل (رژیم صهیونیستی) به برنامه‌ی هسته‌یی ایران جلوگیری شود.

این روزنامه افزود: روسیه تاکنون به طور مستقیم در مذاکرات با ایران مشارکت داشته است؛ زیرا این کشور یکی از شش کشوری است که در قالب سه کشور اروپایی به علاوه سه با ایران مذاکره می‌کند.

ریابکوف در پاسخ به این سوال که در صورت مذاکرات مستقیم آمریکا و ایران مسکو چه واکنشی خواهد داشت گفت: ما کلمه‌ای در مخالفت با آن صحبت نخواهیم کرد. البته امیدواریم از جریان محتوای چنین ترتیباتی مطلع شویم.

ریابکوف که مذاکره‌کننده ارشد روسیه در خصوص مساله هسته‌یی ایران است افزود: تماس‌های غیررسمی (میان آمریکا و ایران) در جریان است اما گفت‌وگوهای مستقیم نیز ممکن است. چنین ترتیباتی مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد؛ حتی اگر 3+3 به صورت تمام و کمال نباشد. ما منطقی هستیم. چیزی را می‌خواهیم که همه را از از این ورطه بیرون بکشد.

این روزنامه افزود: دیپلمات‌های تعدادی از دولت‌های غربی به طور خصوصی گفته‌ بودند که گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام شود ضروری خواهد بود اما این غیرمعمول است که یکی از دیپلماتهای 3+3 که با ایران مذاکره‌ می‌کنند چنین چیزی را به صورت علنی بگوید.

یک مقام عالی رتبه انگلیسی گفت که بر این باور است که گفت‌وگوی مستقیم میان آمریکا و ایران ممکن است در حال حاضر ضرورت داشته باشد بخشی از دلیل این امر آن است که ممکن است نیاز باشد آمریکا به ایران اطمینان بدهد که اگر چه می‌خواهد برنامه‌ای هسته‌یی ایران به عقب رانده شود اما به دنبال تغییر رژیم نیست.

این مقام انگلیسی که خواست نامش فاش نشود گفت: فکر می‌کنم پروسه 3+3 باید ادامه یابد.

وی افزود: نکته مهم این است که ممکن است نیاز باشد آمریکا گفت‌وگوی مستقیم با ایران را تشدید کند تا به آنها طیفی گسترده‌تر از تضمین‌های امنیتی که نیاز دارند ارائه کند.

ریابکوف اظهار کرد که گفت‌وگوی 3+3 با ایران در صورتی که هر اتفاقی برای روابطه دو جانبه واشنگتن و تهران رخ دهد باید ادامه یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه همه می‌دانند چه کسی رییس‌جمهور آمریکاست، هیچ بهانه‌ای برای انجام نگرفتن مذاکرات وجود ندارد؛ ما بر این نظریم هیچ شانس دیگری نباید از دست برود.

ریابکوف ابزار امیدواری کرد که پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روسیه به دو کشور اجازه دهد به کار کردن بر روی برخی حوزه‌ها که در‌آنها روابط دو طرف می‌تواند بهبود یابد بازگردند؛ با این حال بر وجود اختلافات در خصوص طیفی از مسائل دیپلماتیک و دفاعی تاکید کرد.

وی گفت که هیچ پیشرفتی در مخالفت مسکو با سپر موشکی بالستیک برنامه‌ریزی شده آمریکا در اروپا پیش‌بینی نمی‌کند. واشنگتن مدعی است که هدف از این سپر ایران است و منظور از آن خنثی کردن بازدارندگی هسته‌یی روسیه نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91082213605
  • خبرنگار :