سعیدلو: اولویت اصلی همکاری‌ اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و دوست است

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در دیداری مشترک ضمن اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی، بر گسترش سطح همکاری‌های فی ما بین تاکید کردند.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در دیداری مشترک ضمن اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی، بر گسترش سطح همکاری‌های فی ما بین تاکید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این دیدار که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در دفتر معاونت امور بین‌الملل رییس‌جمهور برگزار شد، علی سعیدلو با تاکید بر این‌که ایران همواره از عراق واحد حمایت می‌کند، بر آمادگی کشورمان برای گسترش سطح همکاری‌های اقتصادی خود با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: دیگر وقت آن رسیده است تا شاهد تحرکات تازه‌ای در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی میان ایران و کردستان عراق باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر روابط بسیار خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق وجود دارد، افزود: باید تلاش کرد تا حجم مبادلات اقتصادی را افزایش داد و در این بین بخش خصوصی هر دو طرف، نقش بسزایی را می‌توانند، ایفا کنند.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای افزایش سطح همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله نفت و انرژی اظهار داشت: امروز ایران توانسته است با استفاده از متخصصان خود در حوزه نفت و انرژی به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آید، از این‌رو این آمادگی را دارد تا تمامی این فناوری‌ها را در اختیار دوستان خوب خود در اقلیم کردستان عراق قرار دهد.

وی در ادامه به موضوع توانمندی جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و گفت: ایران‌ امروز در صنایع پایین‌دستی نیز توانسته است به پیشرفت‌های قابل چشمگیری در جهان دست پیدا کند و می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها در حوزه نفت و انرژی عراق کمک شایانی کند که همین امر باعث افزایش سطح همکاری‌ها خواهد شد.

سعیدلو با تاکید بر این‌که اولویت اصلی همکاری‌ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و دوست از جمله اقلیم کردستان عراق است، خاطر نشان کرد: امیدواریم شاهد جهش بی‌سابقه‌ای بین روابط اقتصادی میان ایران و کردستان عراق باشیم، چرا که ایران و کردستان عراق دارای مشترکات تاریخی، جغرافیایی و دینی هستند که این موارد می‌تواند بر افزایش سطح همکاری‌های تاثیر بسزایی بگذارد.

موضوع سدسازی، تولید نیروی برق از دیگر مواردی بود که معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور به آنها اشاره کرد و بیان داشت: امروز مهندسین ایرانی این توان و قدرت را دارند که در سدسازی و تولید برق کمک شایانی را به دوستان و برادران خود در کشور عراق ارائه دهند.

نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق، گفت: روابط اقلیم کردستان عراق با ایران تنها منحصر به یکسری کارهای اقتصادی نیست، بلکه ایران و کردستان عراق از گذشته‌های دور دارای روابط تاریخی و فرهنگی هستند که بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به سفر معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور به کردستان عراق گفت: امیدوارم با حضور ایران در اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی، شاهد افزایش سطح همکاری و برطرف شدن موانع موجود باشیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: بعد از مرگ دیکتاتور عراق جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت عراق بوده است و این موضوع هیچگاه از دید مردم و مسئولین کشور عراق فراموش نخواهد شد.

بارزانی تاکید کرد: امروز باید تلاش شود تا با استفاده از مشترکات فرهنگی و تاریخی بین ایران و کردستان موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برداشته شود تا شاهد فصل جدیدی از همکاری‌ها میان ایران و اقلیم کردستان عراق باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91082113320
  • خبرنگار :