رییس جمعیت توسعه علمی ایران:

دانش باید به عنوان تنها مسیر توسعه کشور پذیرفته شود

رییس جمعیت توسعه علمی ایران با تأکید بر اینکه عدالت اجتماعی نه در عرصه تولید کالا و درآمد که در ایجاد فرصتهای یکسان برای دسترسی به دانایی محقق می‌شود، گفت: باید دانش و پژوهش به عنوان یک ارزش و تنها مسیر توسعه در کشور پذیرفته شود.

رییس جمعیت توسعه علمی ایران با تأکید بر اینکه عدالت اجتماعی نه در عرصه تولید کالا و درآمد که در ایجاد فرصتهای یکسان برای دسترسی به دانایی محقق می‌شود، گفت: باید دانش و پژوهش به عنوان یک ارزش و تنها مسیر توسعه در کشور پذیرفته شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر جعفر توفیقی، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه هفته علم در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنانی با اشاره به مباحث مطرح در دوران مسوولیت خود در وزارت علوم اظهار داشت: در آن زمان در وزارت علوم نگاه ما معطوف به توسعه کمی آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و حرکت جمعیت ایران به سمت سواد تخصصی و توسعه زیرساخت‌های علمی کشور بود.

وی با اشاره به اینکه این سیاست در کشور منتقدانی داشت، خاطرنشان کرد: برخی نگران کیفیت آموزش و امکانات دانشگاه‌ها بودند و ضروری نمی‌دیدند در برابر از دست دادن کیفیت آموزش، گستره آموزش عالی کشور توسعه پیدا کند اما به عقیده وزارت علوم، منابع انسانی، مهمترین منبع ارزش افزوده بودند و بر این اساس گسترش مراکز آموزش عالی در عین توجه به کیفیت مد نظر قرار داشت.

توفیقی همچنین درباره انتقاد برخی به سیاست‌های وزارت علوم با مطرح کردن بحث اشتغال، تصریح کرد: استدلال ما در این زمینه این بود که رسالت نظام آموزشی کشور تنها ایجاد اشتغال نیست. ما معتقد بودیم که دانش و آموزش، انسان‌ها را توانمند می‌کند و عدالت اجتماعی نیز از مسیر عدالت آموزشی می‌گذرد. زمانی عدالت برقرار می‌شود که مردم توانمند شده باشند. جمعیتی که کم سواد است و یا سواد تخصصی ندارد از فرصت‌های برابر شغلی برخوردار نیست.

رییس جمعیت توسعه علمی ایران با تأکید بر اینکه نمی‌توان مأموریت نهاد علمی یک کشور را به اشتغال محدود کرد، ادامه داد: میانگین سواد جمعیت ایران در آ‌ن سال‌ها هفت سال بود در حالی که همین میانگین در کشورهای پیشرفته مانند کانادا به بالای 14 سال می‌رسید. در واقع این به ما نشان می‌داد که یک همبستگی معنادار بین زیرساخت‌های سواد و علم در هر کشور با شاخص‌های اقتصادی و توسعه آن کشور وجود دارد. هر چه جمعیت کشور از علم بهره بیشتری برده باشد شانس موفقیت در توسعه هم بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بحث مهمی که در آن زمان در دولت و مجلس مطرح شد این بود که اساسا نظام علمی ما مشکل عرضه دانش ندارد بلکه جامعه با مشکل تقاضای علم و دانش مواجه است. در واقع صنعت، بستر جامعه و سیاست کشور ظرفیت پایینی برای جذب دانش دارد.

توفیقی افزود: در حال حاضر هم این مساله وجود دارد یعنی پژوهش و تولید دانش در کشور صورت می‌گیرد ولی همه اینها در بخش تقاضا بدون کاربرد باقی می‌ماند در واقع بحث بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز که از انتقادات برخی به ما بود از همین جنس بود. چون کمبود تقاضای نیروی انسانی وجود داشت در حالی که نیاز جامعه به نیروی متخصص برطرف نشده بود.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این که برنامه چهارم توسعه در زمان تدوین، برنامه‌ای مبتنی بر دانایی لقب گرفت، اظهار کرد: هیچ چیز خارج از علم نمی‌تواند اتفاق بیفتد و بزرگترین سیاست کشور باید این باشد که سطح دانش را بالا ببرد. عدالت یعنی این که کوچکترین تصمیمی خارج از حوزه‌ی دانش گرفته نشود و مهمترین کار این است که دانش به عنوان یک ارزش و تنها مسیر توسعه معرفی شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082113263
  • خبرنگار :