نطق میان دستور؛

توکلی با انتقاد از وضعیت اقتصادی: سیاست‌های دولت باید اصلاح شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به شدت از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به شدت از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) احمد توکلی روز یکشنبه در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور مدعی شد: ارزش پول ملی در طول یک سال گذشته به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و به دلیل طولانی شدن دوره برهه ارزی و افزایش پرنوسان مدام آن سبب بی‌اعتمادی به مسوولان پولی و مالی شده است. همچنین ریسک نااطمینانی ناشی از این وضعیت بالا رفته و نه تنها به تولید آسیب زده، بلکه از سرمایه‌گذاری جلوگیری کرده و قدرت خرید مردم نیز به دلیل آثار ناشی از عدم اجرای درست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دچار مشکل شده است.

وی با بیان این‌که «آثار ناشی از وضعیت اقتصادی بسیار نامطلوب بوده است» گفت: در ماه‌های آینده نیز وضعیت مناسبی نخواهیم داشت.

وی هم‌چنین مدعی شد: از سوی دیگر اخراج‌های ناشی از رکود تولید سبب طلبکار بودن کارگران و عقب ماندن معوقه‌ها، حذف اضافه‌کاری‌ها در کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی،حذف اضافه‌کاری از بودجه دولت به کارمندان، همچنین بودجه عمرانی طی پنج ماه نخست سال به 16/2 درصد رسیده است که تمام این‌ها سبب می‌شود قدرت خرید اسمی افراد و حقوق‌بگیران کاهش یافته و نهایتا تورم افزایش یابد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که «آثار رانتی این مساله بسیار شدید بوده است و باید راهکارهای مناسبی اتخاذ شود» اظهار کرد: سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته تا حدودی درست است اما باید اصلاح شود. به عنوان نمونه دو نرخی بودن ارز رانت شدیدی را به وجود آورده و اگرچه سعی دارند واردات کالاها را کاهش دهند اما این عذر پذیرفته نیست؛ زیرا نمی‌توانند برای ارزان نگه داشتن ارز تا آخر نقطه‌ مرزی را کنترل کنند.

وی با بیان این‌که «در این شرایط دریافتی مردم کاهش می‌یابد و در مقابل افزایش قیمت کالاها را شاهد خواهیم بود» اظهار کرد: می‌توانیم این موضوع را با استفاده از کارت‌های هوشمند که قابل کنترل هم هست برطرف کنیم و بر همین اساس به دولت اجازه داده می‌شود که صادرات ممنوعیت پیدا نکند و بازار مبادلات ارزی با یک نرخ ارز به فروش برسد و در مقابل بازار کوچکی که باقی می‌ماند به رسمیت شناخته شود.

وی با تاکید بر این‌که «سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود باید تابع سیاست‌های ارزی باشد» اظهار کرد: باید از سیاست‌های انقباضی مالی پرهیز شود؛ چراکه توجه به این مسائل می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را در مسیر معقول فراهم کند.

توکلی در ادامه نطق خود با اشاره به بازداشت وبلاگ‌نویسی به نام ستار بهشتی، گفت: این فرد در زندان در گذشته است و چند روزی است که رسانه‌های خارجی و دولت‌های غربی غوغا به پا کردند. چرا وزارت امور خارجه به دستگاه قضا توضیح نمی‌دهد که این اتفاق در زندان افتاده و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که «کمیسیون امنیت ملی مجلس باید این موضوع را پیگیری کند» افزود: از مسوولان درخواست می‌شود که سعه صدر خود را افزایش دهند؛ چراکه حضرت علی(ع) با خوارج تا وقتی که آشوب درست نکردند برخورد نکرد. حالا اگر در وبلاگی فراخوانی داده شده است تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بجاست که به جای سخت‌گیری به رسانه‌ها به دنبال این بود که صاحب منصبان فاسد را پیدا کرد که با سوء تدبیر این بلا را بر سر مردم می‌آورند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91082112911
  • خبرنگار : 71290