یک تحلیلگر سیاسی: ورود پهپاد آمریکایی به حریم ایران اقدامی تحریک‌آمیز بود

یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: واکنش سریع ایران به ورود پهپاد امریکایی به قلمرو هوایی کشورش، این پیام را برای واشنگتن می‌فرستد که ایران همواره هوشیار بوده و اجازه نمی‌دهد که حاکمیت این کشور نقض شود.

یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: واکنش سریع ایران به ورود پهپاد امریکایی به قلمرو هوایی کشورش، این پیام را برای واشنگتن می‌فرستد که ایران همواره هوشیار بوده و اجازه نمی‌دهد که حاکمیت این کشور نقض شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) کاوه افراسیابی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ورود اخیر یک پهپاد آمریکایی به قلمرو هوایی ایران گفت: این اتفاق من را به یاد دسامبر سال گذشته انداخت که رویدادی تقریبا مشابه رخ داد و طی آن یک پهپاد آمریکایی ۱۴۰ مایل وارد قلمرو ایران شد و توسط این کشور سرنگون شد که این امر شرمساری ارتش آمریکا را در پی داشت.

وی ادامه داد: تکذیب این امر از سوی آمریکا نباید جدی گرفته شود؛ اگرچه ما تمام جزئیات این ماجرا را نمی‌دانیم، اما کاملا آشکار است که این یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر از سوی واشنگتن است که پیامی اشتباه و نادرست را در پی خود دارد. من معتقدم پیام آنها این است که آمریکا به نقض حریم هوایی ایران بر خلاف هنجارها و قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.

افراسیابی اضافه کرد: خوشبختانه واکنش و پاسخ سریع ایران این پیام را به واشنگتن و عوامل این مداخله گری‌های نادرست خواهد فرستاد که ایران هوشیار است و مانند بعضی از کشورهای دیگر اجازه نمی‌دهد حاکمیتش نقض شود.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال پرس تی‌وی که آیا فرستادن پهپاد از سوی آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامی قانونی است، گفت: همانطور که می‌دانید ما با دولتی در آمریکا طرف هستیم که طی چهار سال گذشته به شدت با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای مقاصد متعدد نظامی و جاسوسی خود معتاد شده است و این کار را نه تنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس بلکه در خاک کشور خود نیز انجام می‌دهد. آمریکا همچنین از طرح‌هایی برای استفاده بیشتر از پهپادها برای مقاصد متعدد خبر داده است.

وی ادامه داد: می‌دانید که بسیاری از مخالفان استفاده از پهپادها، این سیاست آمریکا را مورد انتقاد قرار داده‌اند؛ زیرا به طور مثال حملات پهپادها در پاکستان منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شده است. دولت اوباما در چهار سال دوم ریاست جمهوری‌اش باید درباره این عادت بد خود مبنی بر اتکا به پهپادها برای جاسوسی در دیگر کشورها تجدید نظر کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91082112904
  • خبرنگار : 71089