نرخ سوخت هواپیما لیتری 700 تومان شد

پس از ابلاغ افزایش نرخ بلیت هواپیما نرخ سوخت هواپیما نیز از روز گذشته لیتری 700 تومان محاسبه می‌شود.

پس از ابلاغ افزایش نرخ بلیت هواپیما نرخ سوخت هواپیما نیز از روز گذشته لیتری 700 تومان محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز گذشته طی ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر افزایش میانگین 65 درصد قیمت بلیت هواپیما افزایش 500 تومانی نرخ سوخت هواپیما نیز ابلاغ شد.

به این ترتیب از روز گذشته سوخت هواپیما که توسط شرکت‌های هواپیمایی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهیه می‌شود لیتری 700 تومان محاسبه خواهد شد.

پیش از این نرخ سوخت از سوی شرکت‌های هواپیمایی 200 تومان پرداخت می‌شد که البته محل اختلاف بین این شرکت‌ها با شرکت ملی فرآورده‌های نفتی بود، زیرا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قیمت سوخت را طبق مواد قانونی هدفمند‌سازی یارانه‌ها 400 تومان محاسبه می‌کردند اما شرکت‌های هواپیمایی می‌گفتند با توجه به صحبت‌های وزیر با رییس ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها مقرر شده بود قیمت سوخت تا زمان آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما 200 تومان باشد.

یک مقام مسوول در صنعت هوایی کشور در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: با افزایش 500 تومان نرخ سوخت هواپیما‌ها حتی افزایش 65 درصدی نرخ بلیت نیز نمی‌تواند مشکلات شرکت‌های هواپیمایی را حل کند.

وی گفت: در حال حاضر برای هر صندلی پرواز بیش 10 تا 12 دلار ضرر متوجه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

به گفته‌ وی با افت درآمد شرکت‌های هواپیمایی ایرلاین‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.

این مقام مسوول افزود: پیش از این مسافران به ازای یک ساعت پرواز 60 هزار تومان پرداخت می‌کردند که دلار 1260 تومان بود، اما الان 103 هزار تومان پرداخت می‌کنند، در حالی که شرکت‌ها هزینه‌های خود را با دلار حداقل 2500 تومان می‌پردازند.

وی گفت: برای حل مشکلات صنعت حمل‌ونقل کشور باید زیرساخت‌ها را آماده و از این صنعت مقررات‌زدایی کنیم. باید از دنیا و نحوه‌ کار دیگر کشور‌ها در این صنعت تبعیت کنیم. صنعت هوایی صنعت بومی ما نیست که بخواهیم قوانین خاص خود را در آن اعمال کرده و از تجربیات دنیا بی‌بهره بمانیم.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر‌تور با بیان این‌که با افزایش قیمت بلیت در روز‌های ابتدایی اجرا، کاهش مسافر خواهیم داشت، اعلام کرد: رقم دریافتی از مسافران برای یک ساعت پرواز به قیمت واقعی نزدیک‌تر شده است.

کاپیتان سیروس باهری در پاسخ به اینکه آیا افزایش میانگین 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما برای حل مشکلات شرکت‌های هواپیمایی کافی است یا خیر؟ گفت: درخواست ما افزایش صد‌درصدی نرخ بلیت بود اما این میزان هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی ادامه داد: پس از جلسات مختلف و طولانی تبادل‌ نظر افزایش میانگین 65 درصد تصویب شد که این میزان می‌تواند راهگشای برخی مشکلات باشد و شرکت‌های هواپیمایی را از زیان‌ده بودن نجات دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91081710691
  • خبرنگار :