گزارش آسوشیتدپرس از تاثیر نوسانات ارزی در ایران بر گردشگری عراق

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به کاهش چشمگیر تعداد گردشگران ایرانی در عراق به واسطه نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر پرداخته و ضررهای جبران‌ناپذیر حاصل از آن را مورد بررسی قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به کاهش چشمگیر تعداد گردشگران ایرانی در عراق به واسطه نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر پرداخته و ضررهای جبران‌ناپذیر حاصل از آن را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با کاهش چشمگیر تعداد گردشگران ایرانی در عراق در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی، صدمات زیادی به صنعت گردشگری عراق وارد شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به این مساله پرداخته که در بخشی از آن آمده است: «یوسف جاسم» 60 ساله که از سال‌ها قبل در کنار بارگاه مقدس امام علی (ع) در شهر نجف مغازه دارد، از روزهایی صحبت می‌کند که به لطف حضور زائران ایرانی، درآمد خوبی داشت و می‌توانست زندگی راحتی داشته باشد؛ اما او اکنون می‌گوید پس از افزایش چشمگیر قیمت دلار برابر ریال، تعداد زائران ایرانی در عراق کاهش جشمگیری یافته و زائرانی هم که از ایران به اینجا می‌آیند، به ندرت برای خریدن زیورآلات نقره‌یی از مغازه‌ی او هزینه می‌کنند.

کاهش تعداد زائران ایرانی در عراق طی ماه‌های اخیر به بدنه‌ی آسیب‌پذیر صنعت گردشگری عراق صدمات زیادی وارد کرده است؛ صنعتی که در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته، اما اکنون بر پایه گردشگری مذهبی استوار است و نه بازدید از آثار تاریخی و در این میان زیان‌های وارده به صنعت گردشگری چهار شهر مذهبی عراق که مورد توجه شیعیان و به‌ویژه ایرانیان است، بسیار پررنگ‌تر بوده است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است: با توجه به شرایط ایجادشده، تورگردانان عراق قصد دارند زائران شیعه دیگر کشورها به‌ویژه زائران بحرینی را جایگزین زائران شیعه ایرانی کنند. این در حالی است که تا کمتر از یک سال قبل، 95 درصد گردشگران مذهبی عراق از ایران بودند.

طبق گفته یکی از مسئولان صنعت گردشگری عراق، قبل از نوسانات قیمت دلار در ایران، روزانه بین 3500 تا 4000 گردشگر مذهبی از ایران وارد عراق می‌شدند که این رقم هم‌اکنون به روزانه 2500 نفر کاهش یافته و از سوی دیگر این تعداد از گردشگران ایرانی نیز بسیار کمتر از گذشته پول خرج می‌کنند و مدت اقامت آن‌ها در عراق کمتر شده است.

در این شرایط بسیاری از هتل‌داران و رستوران‌داران در چهار شهر مذهبی عراق، به‌ویژه کربلا و نجف از پذیرفتن ریال ایرانی خودداری می‌کنند، در حالی که همچنان با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و قادر به پرداخت اقساط خود به بانک‌ها نیستند.

البته مشکل تنها منحصر به هتل‌داران و رستوران‌داران نیست؛ هزاران شهروند عراقی که در مغازه‌های اطراف مکان‌های مقدس شیعیان به‌ویژه بارگاه امام علی (ع) در نجف و بارگاه امام حسین (ع) در کربلا به فروختن سوغاتی‌ها مشغول بوده‌اند، با کاهش شدید درآمد مواجه شده‌اند.

این در حالی است که یک سال قبل برخی از آن‌ها روزانه حدود 1000 دلار اجناس سوغاتی به ایرانی‌ها می‌فروختند، اما حالا درآمد برخی از آن‌ها تا 90 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91081509075
  • خبرنگار :