وزیر دفاع در اولین همایش پدافند غیرعامل:

موضوع بستن تنگه هرمز ربطی به تحریم ندارد/سلاح هسته‌یی در برابر سلاح‌های آینده، چیزی نیست

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اگر اقتصاد مقاومتی یعنی آخرین حلقه مقاومت را شکل دهیم، ما برنده‌ایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اگر اقتصاد مقاومتی یعنی آخرین حلقه مقاومت را شکل دهیم، ما برنده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار احمد وحیدی در اولین همایش پدافند غیرعامل که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: در میان مولفه‌های قدرت که تامین‌کننده امنیت ملی است، قدرت نظامی یکی از عناصر اصلی و بلکه شناخته‌شده‌ترین آنها محسوب می‌شود.

وی افزود: قدرت نظامی عنصری است که نه تنها در مباحث نظامی میان کشورها تاثیرگذار است، بلکه در روابط بین‌الملل نیز اثر می‌گذارد. قدرت نظامی قدرتی است که بیشتر برای اینکه جنگی اتفاق نیفتد تولید می‌شود و به قول سانتزو که قدیمی‌ترین متفکر نظامی قبل از میلاد است، می‌گوید که باید جوری جنگید که دشمن بدون جنگ تسلیم شود.

وزیر دفاع با تاکید بر اهمیت شناخت قدرت نظامی در شرایط کنونی اظهار کرد: با ویژگی‌هایی که در حال حاضر به دلیل جنگ‌های مختلف اطلاعاتی، سایبری، شبکه‌ای و هوشمند وجود دارد و در واقع ما در نسل چهارم و پنجم جنگ‌ها قرار داریم، شناخت قدرت نظامی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وحیدی به اهمیت در نظر داشتن سیال بودن و عدم قطعیت شرایط اشاره و تصریح کرد: دوران‌ها به شدت در حال تغییرند و این تغییرات ناشی از تغییراتی است که در حوزه‌های فناوری رخ می‌دهد. سلاح‌ها امروز تنها قدرت نظامی را شکل نمی‌دهند بلکه بر روابط بین‌الملل تاثیرگذارند. سلاح هسته‌یی تنها یک سلاح نبود، بلکه دوره‌ طولانی از بازدارندگی استفاده از سلاح هسته‌یی را بین دو قدرت به وجود آورد و در واقع روابط بین‌الملل آن دوران را شکل داد.

وی با اشاره به قطع شبکه‌های ایرانی از ماهواره‌های هاتبرد و اینتل‌ست خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها و سلاح‌های ماهواره‌ای تنها سلاح نیستند، بلکه تعیین‌کننده روابط بین‌المللی‌اند. قطع شبکه‌های رسانه‌ای ما از سوی غرب در واقع بخشی از جنگ غرب با ما بود.

وحیدی همچنین گفت: اینکه آمریکا به دنبال سلاح‌های پدافند موشکی و توسعه آنها در مناطق مختلف جهان است، تنها به این منظور نیست که شبکه پدافندی خود را گسترش دهد، بلکه به دنبال شکل دادن به قدرت نظامی و در نتیجه شکل‌ دادن به روابط بین‌المللی است؛ بنابراین در قدرت نظامی چاره‌ای جز این نیست که همه ابعاد آن را به خوبی بشناسیم و جایگاه خود را در آن پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه "امیدواریم روزی فرا برسد که جنگی رخ ندهد"، اظهار کرد: گریزی از قدرت نظامی و جنگ نیست. در همین قرن بیستم گزارشی وجود دارد مبنی بر اینکه 200 میلیون انسان در طول جنگ‌ها کشته شده‌اند؛ جنگ‌هایی که همه آنها ریشه غربی داشته است. تعداد ناوهای هواپیمابر آمریکایی گفته می‌شود که به تنهایی از مجموع ناوهای هواپیمابر 13 کشور بیشتر است. آنها دنیا را از جنگ‌افزارها پر کرده‌اند و بی‌مهابا به تولید سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهند. سلاح‌های آینده به گونه‌ای خواهند بود که حتی سلاح هسته‌یی در مقابل آن چیزی نباشد.

وزیر دفاع با بیان اینکه "این تصور که جنگی وجود ندارد، یک تصور غلط است"، افزود: صحنه جهانی توسط کسانی اداره می‌شود که استفاده از زور عریان برایشان طبیعی شده است و حتی آن را به رخ دیگران می‌کشند و از مفهوم سابق که قدرت نظامی را فقط برای سیطره استفاده می‌کردند، خارج شده‌اند. در چنین دورانی باید به توان نظامی در تمامی ابعادش توجه کنیم.

وحیدی با تقسیم‌بندی توان نظامی به دو بخش پدافند عامل و غیرعامل، گفت: پدافند غیرعامل جای خاصی در توان نظامی دارد و یک رکن مهم در تکمیل حلقه قدرت نظامی است و در مقایسه با پدافند عامل، به دلیل گستردگی که در خود دارد، در برخی موارد حتی مهمتر قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه "متاسفانه در دورانی نسبت به این موضوع غفلت داشته‌ایم"، ادامه داد: امروز در ابعاد مختلف باید پدافند غیرعامل را دنبال کنیم. در شناخت طرح‌های پدافند غیرعامل، شناخت مجموعه تهدیدات بسیار مهم است.

وزیر دفاع با بیان اینکه "پدافند غیرعامل پیش از هر چیزی یک نوع نگاه و طرز اندیشه است"، تصریح کرد: اگر پدافند غیرعامل نهادینه شود، خود به خود بخش عمده‌ای از مسائل ما حل خواهد شد. پدافند غیرعامل با نگاه عامی که دارد می‌تواند شکل‌دهنده مسائل گوناگونی از جمله مسائل مربوط به حوزه جفرافیا و محیط باشد. آمایش سرزمینی - اگر آن را به معنای بهره‌برداری بهینه از سرزمین و جمعیت در نظر بگیریم - در صورتی که به خوبی مورد شناسایی قرار گیرد می‌تواند دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد.

وحیدی تاکید کرد: پدافند غیرعامل در همه دستگاه‌ها باید نهادینه شود، هرچند در هر دستگاهی مجموعه‌ای به نام پدافند غیرعامل شناخته شده اما اگر مسئولان و کارشناسان ما در موقع طراحی برنامه‌ها و راهبردها نوع نگاه لازم را اعمال نکنند، موفق نخواهند بود.

وی با بیان اینکه "با وجود برخی تصورات، پدافند غیرعامل هزینه‌ها را کم می‌کند"، اظهار کرد: بی‌شک یکی از مسائل مهم در پدافند غیرعامل، بحث علم و دانش آن است. همان‌طور که شکل جنگ‌ها و تهدیدها عوض می‌شود، پدافند غیرعامل نیز باید پا به پای آن نو شود و مطابق تغییراتی که در حوزه جنگ‌ها اتفاق می‌افتد به پیش برود. جنگ ما جنگ مخصوص به خودمان است، چراکه دکترین ما مستقل و متعلق به خود ماست و همین اهمیت پدافند غیرعامل را بیشتر نمایان می‌کند.

وزیر دفاع تاکید کرد: پدافند غیرعامل در حوزه دانش، عرصه‌ای بسیار وسیع و دارای فناوری‌های پیچیده‌تر و سخت‌تری است. اگر ما به فناوری‌های حوزه پدافند غیرعامل دست پیدا کنیم، می‌توانیم بگوییم که به مرز فناوری‌ها دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت خوداتکایی و خودکفایی در پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل نمی‌تواند متکی و وابسته به دیگران باشد. پدافند غیرعامل به میزان استقلالش، کارآیی خواهد داشت.

وزیر دفاع در ادامه، انضباط اطلاعاتی را در پدافند غیرعامل بسیار مهم دانست و گفت: ما نباید نقاط قوت خود را در معرض دید دشمن بگذاریم، چراکه در غیر اینصورت نباید انتظار داشته باشیم که موفق شویم. نیاز به کار دانشی قوی، فرهنگ‌سازی، تلاش در جهت دستیابی به فناوری‌های برتر و خوداتکایی در همه حوزه‌ها، رمز موفقیت نهایی در پدافند غیرعامل است.

وی همچنین، با اشاره به تحریم‌ها و موضوع اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: سانتزو می‌گوید برنده کسی نیست که تیر اول را می‌اندازد بلکه کسی است که آخرین تیر را تحمیل می‌کند. اینکه دشمن ما را تحریم کرده است و به ما فشار می‌آورد، به معنای برنده شدن آن نیست، بلکه اگر بتوانیم با اقتصاد مقاومتی، آخرین حلقه مقاومت را شکل دهیم، برنده‌ایم. در اول جنگ هنوز چیزی مشخص نمی‌شود چه بسا با طراحی اقتصاد مقاومتی ما برنده شویم و حتما اینگونه خواهد شد.

وحیدی در پایان تاکید کرد: خوداتکایی و خودکفایی یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه اولین همایش پدافند غیرعامل نیز در جمع خبرنگاران گفت: تحریم‌ها ناعادلانه است، اما برای ما توانمندی خوب و رو به جلو ایجاد می‌کند.

وحیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "آیا در مقابله با تحریم‌ها بار دیگر صحبت از بستن تنگه هرمز مطرح خواهد شد؟" اظهار کرد: این دو موضوع ربطی به هم ندارند.

وی تصریح کرد: به اندازه کافی قدرتمند هستیم تا در تمام حوزه‌ها تمام تحریم‌ها را با قدرت پشت سر بگذاریم.

وحیدی همچنین در رابطه با نقش رسانه‌ها در هفته پدافند غیرعامل گفت: رسانه حوزه مهمی از جهت فرهنگ‌سازی تولید فکر و اندیشه و توسعه آن در جامعه است و در زمینه پدافند غیرعامل نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود، چون رسانه‌ها یکی از موضوعات پدافند غیرعامل نیز هستند.

وزیر دفاع همچنین اظهار کرد: در حوزه پدافند غیرعامل در گذشته همایش‌هایی برگزار شده است و همایش امروز در راستای نامگذاری هفته پدافند غیرعامل است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91080704129
  • خبرنگار : 71381