رییس پردیس فنی دانشگاه تهران از ارائه دو پیشنهاد برای اصلاح نحوه برگزاری آزمون دکتری توسط جمعی از اعضای هیات علمی مطلع از مباحث آموزشی و پژوهشی دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها خبر داد.
دکتر محمود کمرهای در گفتوگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دو سال از برگزاری آزمون جدید نیمه متمرکز دکتری میگذرد، گفت: مصوبه اول وزارت علوم برای برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری، پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه نیمه متمرکز برای دو سال به صورت آزمایشی بود تا پس از بررسی و جمعبندی تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ شود.
وی با اشاره به برگزاری اولین دوره آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز، گفت: این دوره از آزمون شامل یک آزمون مقدماتی از دروس عمومی و یک یا دو درس عمومی در هر رشته بود که توسط سازمان سنجش برگزار و پس از آن از میان قبول شدگان اولیه، اسامی سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی میشد که پس از انجام بررسیها و مصاحبهها توسط دانشگاهها، نمرات اعلامی از سوی دانشگاه به عنوان نمره نهایی در پذیرش دانشجو موثر بود.
رییس پردیس فنی دانشگاه تهران افزود: اما در آزمون سال 91 که دومین سال برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز بود، آزمون به شیوه تخصصیتر برگزار شد که در این راستا یک سوم نمره از دروس عمومی و تخصصی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار شد و مابقی نمره جهت بررسی پرونده داوطلبان آزمون دکتری به دانشگاهها اختصاص یافت.
وی با اشاره به گذشت دو سال از برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز، تصریح کرد: در حال حاضر دو پیشنهاد با در نظر گرفتن وضعیت علمی دانشجویان و توزیع رشتههای مختلف از سوی دانشگاهها مطرح شده است که پیشنهاد اول، بازگشت به روش سابق آزمون دکتری و پذیرش دانشجو صرفا از طریق دانشگاههای پذیرنده است.
کمرهای اضافه کرد: در صورتی که روش اول که پیشنهاد پذیرش دانشجو توسط دانشگاههاست مورد پذیرش واقع نشود، پیشنهاد دیگری مطرح شده است، مبنی بر اینکه آزمون سازمان سنجش صرفا شامل مواد آزمون عمومی در دوره کارشناسی باشد و سازمان سنجش به دروس اختصاصی دوره کارشناسی ارشد ورود پیدا نکند، چرا که دورههای کارشناسی ارشد، دورههای پژوهشی است و در این میان وظیفه سازمان سنجش، برگزاری آزمون در این حوزه نیست.
رییس پردیس فنی دانشگاه تهران در تشریح پیشنهاد دوم خود، گفت: در صورتی که آزمون به شیوه دوم برگزار شود، پیشنهاد این است که حداکثر 25 درصد نمره مربوط به سازمان سنجش باشد و 75 درصد مابقی به دانشگاهها واگذار شود.
انتهای پیام