میرکاظمی:

صادارت گاز ایران به ترکیه از سر گرفته می‌شود

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران تغییری در سیاست خود در مورد صدور گاز به ترکیه نداشته و صادرات گاز به این کشور مجددا برقرار خواهد شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران تغییری در سیاست خود در مورد صدور گاز به ترکیه نداشته و صادرات گاز به این کشور مجددا برقرار خواهد شد.

مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه اظهار کرد: صادرات گاز به کشورها طی قراردادهای بلندمدت 25 ساله است و قیمت در آن‌جا فرمولی دارد که بر اساس تغییر قیمت منابع هیدروکربنیک در جهان،‌ قیمت گاز نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین این‌طور نیست که ما قیمت جدیدی برای گاز تعیین کرده باشیم.

وی انفجار اخیر در خط لوله گاز ایران به ترکیه را مورد اشاره قرار داد و افزود: انفجاری که اتفاق افتاده به خاطر بحث‌های سیاسی در ترکیه است و گروه‌های مخالف این اقدامات را نسبت به ترکیه انجام می‌دهند. اما اختلافی بین ایران و ترکیه وجود ندارد.

وی درباره تصمیم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم گازی ایران نیز یادآورشد: مردم ترکیه نیاز به گاز ایران دارند و در قرارداد صادرات گاز به این کشور نیز قید شده که این گاز برای مصرف داخلی این کشور است ما به دنبال این نیستیم که مشکلی برای مردم ترکیه به وجود بیاید؛ بنابراین حتما گاز ایران به ترکیه خواهد رفت و در روابط بین ایران و ترکیه توجهی به آمریکا یا اتحادیه اروپا نخواهد شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:‌ انفجارها در خط لوله گاز ایران و ترکیه چند نوبت در سال اتفاق می‌افتد و به خاطر مسائل سیاسی داخل این کشور است و ربطی به ما هم ندارد اما این طور نیست که این اتفاق افتاده باشد و حالا ما بخواهیم قیمت را تغییر دهیم؛ چراکه فرمولی که در قرارداد 25 ساله آمده فرمول مشخصی است و احتیاجی به افزایش و کاهش قیمت وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که «تغییری در سیاست‌های ایران برای گازرسانی به ترکیه وجود نداشته است» تصریح کرد: اگر این‌گونه باشد مردم ترکیه دچار مشکل می‌شوند و این درست نیست. حالا اتحادیه اروپا می‌تواند هر چیزی را برای خود تصویب کند، اما این ربطی به روابط ایران و ترکیه ندارد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91080502955
  • خبرنگار : 71132